A Microsoft felszállt az OpenXR vonatára

A Khronos Group nyílt specifikációjú VR és AR platformszabványát gyakorlatilag már minden jelentős szereplő támogatja.

Az év elején hullott le a lepel az OpenXR-ről, ami egy nyílt specifikációjú virtuális és kiterjesztett valóságra vonatkozó platformszabvány. Ennek a célja a VR- és AR-piac aktuális széttöredezettségének a kezelése, ugyanis ma sajnos rendkívül nagy problémát jelent, hogy az érhető és a már bejelentett, később érkező headsetek szinte mindegyike eltérő futtatási környezetet használ. Ez azért nagy baj, mert a fejlesztők a lehető legtöbb headsetet akarják támogatni, de ehhez legalább három-négy futtatási környezetre el kell készítenie az adott programot, ami nem kevés többletmunka. Ráadásul a szoftveres alapok nem különböznek annyira egymástól. Tulajdonképpen ugyanaz érhető el a felkínált, gyártófüggő API-kban, illetve a hozzájuk tartozó futtatási környezetekben, tehát bőven szabványosítható lenne az egész, vagy legalábbis a funkciók egy jelentős része, a többi pedig akár megoldható kiterjesztésekkel is.

Hirdetés

Az OpenXR API a fenti problémát kezelné két részre bontva. Egyrészt ott lesz az az interfész, amely lehetővé teszi az alkalmazások motorjának a VR/AR platformokkal való interakciót, és ezt egészíti ki az eszközszintű rétegezés, ami a VR/AR platformok és a fizikai eszközök közötti kapcsolatért felel.


[+]

Az OpenXR egy rendkívül átfogó megoldás a problémákra, de ahhoz, hogy a kezdeményezésből gyakorlati konstrukció legyen, az érintett cégeknek be kell állni mögé. Ebből a szempontból már a kezdetek is kellemesen alakultak, hiszen a Facebook és a Samsung (Oculus és Oculus Mobile), a Razer (OSVR), a HTC és a Valve (OpenVR), a Starbreeze (StarVR), valamint a Google (Daydream) is jelezte, hogy támogatják a kezdeményezést. Mindemellett a különböző, közvetetten érintett szoftver- és hardverfejlesztők sem zárkóztak el az OpenXR elől, nyilván miért is tették volna, számukra ez ugyanolyan kellemes hatásokkal jár, mint a végfelhasználóknak. Egyedül a Microsoft tervei nem voltak ismertek, ami a Windows 10 Mixed Reality platformja miatt fontos tényezőnek tekinthető, hiszen komoly szereplőről van szó.

Mára viszont kiderült, hogy a Microsoft is csatlakozott az OpenXR-t támogató eddig tagokhoz, így gyakorlatilag egy teljes iparági összefogás valósult meg a VR- és AR-piac legfontosabb szereplőivel, nem megfeledkezve az év közben csatlakozott, leginkább professzionális területen utazó cégekről sem.

Az OpenXR innentől kezdve tényleg az, amire az érintett piacoknak szüksége van. Azzal, hogy minden nagyobb szereplő belátta a fragmentáció hátrányait, az egészből valami jó dolog is kisülhet, nagymértékben megkönnyítve a virtuális és kiterjesztett valóságra írt alkalmazások hardveres platformok közötti portolhatóságát.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés