Megérkezett a Windows 10 októberi frissítése

A sok újdonságot hozó csomagot lassan elkezdi letölteni és telepíteni a Windows Update szolgáltatás.

A Microsoft hivatalosan is bejelentette a Windows 10 új frissítését, amely a 1809-es verziószámot viseli, és az October 2018 Update nevet kapta meg. A Redstone 5 kódnevű projekt számos újítást hoz, talán az egyik legérdekesebb a felhőalapú vágólap, ami lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy gyakorlatilag gépek között mozgassanak tartalmakat a vágólapon keresztül.

Hirdetés

A tavasszal bemutatott timeline, vagyis az idővonal funkció is fejlődött, a Microsoft konkrét kiterjesztéseket tervezett a Firefox és a Chrome böngészőkhöz, hogy az Edge-ből nem kérő felhasználók is részesüljenek a teljes élményből.

Nagy fejlesztés a Your Phone alkalmazás, amely korábban vált elérhetővé, de most vált igazán működővé, hiszen a segítségével az üzeneteket és a képeket egyszerűen le lehet hívni az androidos mobil eszközökről. Ez azonban semmi ahhoz képest, ami még jön, vagyis a Microsoftnak nagy tervei vannak a szoftverrel. Többek között később akár híváslebonyolítás is lehetséges lesz a telefonokon keresztül, de akár az adott androidos készülék képernyője is tükrözhető a Windows 10 munkaasztalára. Igen sok lehetőség rejlik tehát ebben, így mindenképpen megéri odafigyelni a szóban forgó applikációra.

Érdekes újítás még a fájlkezelő úgynevezett sötét módja, ami gyakorlatilag az eddig rikító színben virító ablak témájának sötétre változtatása. Kis dolognak tűnik, de valójában rendkívül hasznos, mivel éjszaka bánthatja is a szemet a világos téma, amit így könnyen el lehet kerülni.

A technikai háttér szempontjából a Microsoft új WDDM-et vezetett be, egészen pontosan a 2.5-ös verziót, illetve a shader modell 6.2 kikerült a tesztfázisból, vagyis már végleges formában érhető el. Ezzel egyetemben tesztfázisba lépett a shader modell 6.3. Utóbbiról sajnos keveset tudni, de egyelőre úgy sem fogják használni a shader modell 6.2 viszont fontos újítás, mivel lehetővé teszi a valós 16 bites skalár adattípus használatát. Ez egy opcionális funkció, mivel hardveres támogatást igényel, vagyis csak olyan grafikus vezérlőn működhet, amely kezeli a felezett pontosság valamilyen formáját. Fontos kiemelni, hogy a szabványos kódhoz mindenképpen shader modell 6.2-t kell használni, ami megköveteli az új Windows 10 frissítés telepítését is. A jelenlegi játékokba implementált megoldás sajnos eléggé specifikus ahhoz, hogy át lehessen írni szabványosra, így ez továbbra is csak az AMD Radeon RX Vega sorozatú hardverekkel kompatibilis. A szabványos megoldáshoz alapjaiban az új rendszerre kell építeni. Ezzel valószínűleg nem lesz gond, mivel az Intel Gen8 és Gen9 architektúrára épülő IGP-i profitálnak az újításból, illetve természetesen az AMD Radeon RX Vega generációval is kap szabványos támogatást, bár utóbbi hardverrel kapcsolatba megtudtuk, hogy a specifikus módszer is megmarad, ha a fejlesztők túl korlátozónak érzik a Windows 10 októberi frissítésének kötelező igényét, az AMD megoldása ugyanis egészen Windows 7-ig visszamenőleg működik. Az NVIDIA egyelőre nem különösebben dolgozik a kevert pontosság támogatásán. Elméletben a Volta és a Turing architektúrára épülő hardverek támogatják, a gyakorlatban viszont még nincs ehhez meghajtó, illetve információ sem, hogy lesz-e egyáltalán. A shader modell 6.2 új képességével egyébként bizonyos shaderek futtatási sebessége konkrétan a duplájára emelhető, emiatt érdekes funkció ez.

Elkészült a DirectX Raytracing (DXR) végleges, 1.0-s verziója is. Ehhez még egyik cég sem biztosított meghajtót, konkrét implementáció csak a 0.9-es változathoz van, de az 1.0-s fejlesztés több ponton is megváltozott. Az Intel a fallback layert fogja használni az összes shader modell 6-ot támogató hardverük esetében, ahogy az NVIDIA is így tesz a régebbi architektúráknál (Kepler, Maxwell és Pascal), de a Volta és a Turing kap natív implementációt. Az AMD-vel kapcsolatban csak annyit tudni, hogy erről később fognak beszélni egy nagyobb bejelentés során. Egyelőre tehát nem tudni, hogy a Radeonok a fallback layert használják-e vagy esetleg kapnak natív implementációt. A cég kommunikációja alapján utóbbi a valószínűbb, hiszen a fallback layert támogatását nem kell bejelenteni, az ugyanis automatikusan működik minden shader modell 6-ot támogató meghajtóval, feltéve persze, ha a felhasználó telepítette a Windows 10 október frissítését, hiszen ez tartalmazza a DXR futtatási környezetet.

A korábban bejelentett a WinML, vagyis a Microsoft AI-ra tervezett API-ja, továbbra is tesztfázisban van, bár továbbfejlődött. Ez a következő Windows frissítésben végleges, méghozzá jövő tavasszal.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés