Már majdnem kész a Lucid DynamiX

A LucidLogix DynamiX szoftveréről korábban már beszámoltunk, de az akkori verzió még nagyon kezdetleges volt. Mára azonban a fejlesztés a végéhez közeleg, így lényegében csak a tesztelés van hátra. A vállalat éppen ezért az IDF-en már a felhasználóknak is megengedte, hogy paraméterezzék a szoftvert, hiszen funkcionálisan üzembiztosnak tekinthető, még akkor is, ha nem végleges a kód.

Hirdetés

A PC Perspective élt is a lehetőséggel, így végül tényleg képet kapunk a gyakorlati működésről. A Lucid rengeteg ismertebb játékhoz készített DynamiX profilt, melyet ráadásul a felhasználó egyénileg paraméterezhet, így minden egyes profilozott programhoz tartozik egy minőséget állító csúszka, mely tulajdonképpen a képminőséget csökkentő algoritmus úgymond erősségéért felel. Itt senki ne lepődjön meg, ugyanis a DynamiX nem csodaszoftver, az extra sebességnek bizony ára lesz a grafikai minőségre nézve, de hogy ez mennyire lesz észrevehető, azt a felhasználó döntheti el.

A DynamiX szoftver
A DynamiX szoftver (forrás: PC Perspective) [+]

A másik csúszka a futtatási sebességre vonatkozik. Ezzel lehet beállítani a kívánt minimális tempót. A DynamiX alapvető működése, hogy dinamikusan dolgozik, vagyis nem kötelező állandóan gyengébb minőséget számoltatni a hardverrel. A szoftver méri a futtatott program sebességét, és ha az a beállított képfrissítési sebesség alá esik, akkor szimplán aktiválódik a DynamiX profilt, majd ha a tempó jelentősen nő, akkor újra visszaáll a játékban beállított grafikai szint. Ez persze okozhat kellemetlenségeket, mivel előfordulhat, hogy a játék sebessége pont azon a határon mozog, ami gyakorlatilag igényli is, meg nem is a DynamiX profilt. Ilyenkor a rendszer rövid időn belül váltana grafikai részletességet, ráadásul meglehetősen sokszor, így a Lucid beépít egy olyan opciót is a programba, mely egy egyszerű billentyűparanccsal a felhasználó kezébe adja a DynamiX profil ki- és bekapcsolásának lehetőségét. Ez a manuális kontroll jóval kedvezőbb opció, hiszen elkerülhetők vele azok a helyzetek, amikor a program 10 másodpercen belül akár százszor is aktiválja, majd deaktiválja a képminőség csökkentését. Ez esetleg másképp működhet majd a végleges kódban, hiszen időzárat is lehet alkalmazni a DynamiX aktiválása után, ami szintén megoldja a gondot a felhasználó beavatkozása nélkül, vagyis a béta kód működéséből nem lehet végleges következtetést levonni.

A DynamiX esetében tehát mindenre gondolt a Lucid, így összességében jól használható programnak tűnik. A képminőségre viszont komoly hatással van, amire az alábbi két kép szolgáltat bizonyítékot. Meg kell azonban jegyezni, hogy DynamiX profillal 28 képkocka/másodperces sebességgel futott a Crysis 2, míg nélküle csak 9 képkocka/másodpercre volt képes. A rendszernek tehát van haszna. A Lucid azért fejlesztette ki a szoftvert, mert segítségével olyan programok válhatnak játszhatóvá az Intel integrált grafikus vezérlőivel, amelyek eddig a legalacsonyabb grafikai beállítások mellett is csak akadoztak.

DynamiX kikapcsolva és bekapcsolva DynamiX kikapcsolva és bekapcsolva
DynamiX kikapcsolva és bekapcsolva (forrás: PC Perspective) [+]

A Lucid elmondta, hogy a DynamiX egyelőre csak DirectX 9 és 10 mellett működik, de dolgoznak a DirectX 11 API-t használó programok kompatibilitásán is. OpenGL-re sajnos nincs támogatás, pedig alapvetően kellene, hiszen az Intel mumusa inkább ez a grafikus API. Ráadásul játék is lenne, ami hasznát venné, mivel a nagyon népszerű Minecraft gyenge sebességgel fut Intel IGP-ken. Ennek persze inkább szoftveres okai vannak, mivel a hardver elméletben képes lenne elég jó sebességre is, de az Intel mostohán bánik az OpenGL támogatásával.

A DynamiX végső verziójának megjelenéséről érdeklődtünk a Lucidnál, de egyelőre konkrét dátummal nem szolgáltak. Annyit elmondtak, hogy az OEM-ek már érdeklődnek a szoftver iránt. Ebből kiderül, hogy a DynamiX elsősorban előtelepítve kerül fel a PC-kre. A Lucid szóvivője megjegyezte, hogy a szoftver végül csak az Intel grafikus vezérlőkhöz készül el, azon belül is a Sandy és az Ivy Bridge kódnevű lapkák által használt HD Graphics sorozatú IGP-khez. Ezt a cég azzal magyarázza, hogy az AMD és az NVIDIA grafikus megoldásait mind szoftveres, mind pedig hardveres fronton elég erősnek tartják a gyártópartnerek, így ezekhez a termékekhez egyszerűen nagyon kevesen licencelnék a DynamiX telepítésének jogát. Gyakorlatilag elmondható, hogy a potenciális ügyfélkör túl kicsi lenne, és ezt figyelembe véve nincs értelme pénzt pumpálni a fejlesztésbe.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés