A GDC manapság a játékfejlesztők legkedveltebb konferenciájává nőtte ki magát, így a héten az ipar nagyjai képviseltetik magukat pár előadás erejéig. A rendezvényt azonban több cég termékbejelentésre is felhasználja, hiszen nagy figyelmet kapnak a játékosoknak szánt újdonságok. Az AMD éppen ezért az idei GDC-n leplezte le az új Radeon Sky termékcsaládot, mely felhős játékra kifejlesztett hardvertriót vonultat fel.
A Radeon Sky mindegyik tagja a GCN architektúrára épül, így a DirectX 11.1, az OpenGL 4.3, az OpenCL 1.2 és a többi modern API támogatása meg lenne oldva. A titkos összetevő a RapidFire technológia lesz, amelyről az AMD nem sokat beszélt, de alapvetően azt a célt szolgálja, hogy a partnerek dolgát leegyszerűsítse a felhőbe telepített, gyártótól független API-t használó játékok futtatásának paraméterezése szempontjából. A felhős játék egyik legnagyobb gondja manapság, hogy a szoftverfejlesztőknek minden egyes platformra el kell készíteni az adott programot, így azt specifikusan kell optimalizálni a különböző hardveres környezetekhez, majd azt még paraméterezni kell a megfelelő késleltetés és teljesítmény eléréshez. A RapidFire ezt az egész folyamatot leegyszerűsíti, így gyakorlatilag az eddig befektetett munka töredéke is elég ahhoz, hogy egy játék PC-s portja a felhőből is futtatható legyen. Sajnos a RapidFire az eddigi felhős kiszolgálókban nem engedélyezhető, mivel a működése direkt hardveres támogatást igényel.
AMD Radeon Sky termékcsalád [+]
A Radeon Sky sorozat tagjainak paramétereit az alábbi táblázat részletezi:
Típus | 900 | 700 | 500 |
---|---|---|---|
GPU kódneve | 2 x Tahiti | Tahiti | Pitcairn |
Magórajel | 825 MHz | 900 MHz | 950 MHz |
Shader részelemek száma | 3584 | 1792 | 1280 |
Textúrázó csatornák száma | 224 | 112 | 80 |
Memóriabusz | 2 x 384 bit | 384 bit | 256 bit |
Memória típusa | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Effektív memória-órajel | 5 GHz | 5,5 GHz | 4,8 GHz |
Blending egységek száma | 32 | 32 | 32 |
VRAM kapacitása | 2 x 3 GB | 6 GB | 4 GB |
Maximális fogyasztás | 300 watt | 225 watt | 150 watt |
Elméleti számítási teljesítmény | 5,9 TFLOPS | 3,2 TFLOPS | 2,4 TFLOPS |
Memória-sávszélesség | 480 GB/s | 264 GB/s | 154 GB/s |
ZeroCore támogatás |
nincs | van | van |
Mindegyik modell passzív hűtéssel operál, továbbá az AMD által ajánlott beállítások mellett egy-egy kártya hat darab 1280x720 pixeles felbontású streamet képes biztosítani 30 képkocka/másodperces sebességgel. Természetesen a rendszer ebből a szempontból paraméterezhető, így előállítható jobb minőség, vagy esetleg rosszabb is, amivel növelhető a párhuzamosan végzett munkafolyamatok száma. Mivel a felhős játék alapvetően kompromisszumos megoldást jelent a képminőség tekintetében, így a HD felbontású stream is megfelelő, mivel a részletek úgyis elvesznek H.264-es tömörítés során. Utóbbit egyébként a grafikus processzorokban található VCE végzi. A Radeon Sky termékekre a CiiNow, a G-Cluster Global, az Ubitus és az Otoy készít majd támogatást.
A felhők alatt is lesz élet
Az AMD kiemelte, hogy a felhős játékot alternatívának szánja, így továbbra is azt javasolják a felhasználóknak, hogy a lehetséges alternatívák közül azt válasszák, amely az igényeikhez közelebb áll. Ennek megfelelően a cég a Radeon Sky sorozat mellett továbbra is kínál majd normál Radeon termékeket, illetve az új generációs konzolokat is megfontolandó alternatívának tartják.
A hivatalos AMD Radeon HD 7990 [+]
Az asztali piacra hamarosan érkezik a Malta kódnevű csúcs-Radeon, mely a nyáron lesz elérhető, és az AMD szerint a piac leggyorsabb grafikus kártyája lesz. Tulajdonképpen ez lesz a hivatalos Radeon HD 7990-es termék, de a funkcionalitás tekintetében nem különbözik a gyártók által aktuálisan is elérhető megoldásokról, ám fogyasztása kedvezőbb lesz. A kiadott fotón látható kártya egyébként rendkívül hasonlít a FirePro S10000-re, de a specifikációk minden bizonnyal eltérnek majd.
Ruby is visszatér
Az AMD a GDC-n elhintette még, hogy az ATI ikonikus hősnője még idén visszatér. A fejlesztés jelenleg Project Phoenix néven fut és az IllFonic, illetve a Crytek segíti a munkálatokat. A program a CryEngine 3 módosított változatára épül, amit jelentősen felturbóznak. A részletekről egyelőre egyik érintett sem beszél publikus formában, így meg kell várni a hivatalos bemutatót.
Az AMD egyébként továbbra is elkötelezett a játékfejlesztők támogatásában, így rengeteg kutatást végeznek, hogy hol lehetne hasznosítani a DirectX 11 és 11.1-es API képességeit. A készülő effekteket a játékok a Gaming Evolved partnerprogramon belül ki is használhatják, ahogy a TressFX-et kihasználta a Tomb Raider PC-s portja is. Információink szerint az AMD a legnagyobb figyelmet a forward++ shading technika bemutatására szentelte, mely a DiRT Showdownban használt forward+ lighting továbbfejlesztése. Jelenleg úgy néz ki, hogy messze arra van a legnagyobb igény, hogy a deferred leképzési módok súlyos limitációit elhagyhassák a fejlesztők, így nem véletlen, hogy az AMD ekkora erőforrást öl ebbe az eljárásba.