Ízelítőt adott az idei évből az AMD

Új CPU-k, új GPU-k, új vezérlőlapka, na és persze fókuszálás a gépi tanulás, illetve a játékok irányába.

Szokatlanul erősen indul az idei CES, főleg az AMD számára, hiszen az Intel egyik új platformjában is érdekeltek, de természetesen megtartották a saját előadásukat is. Ezen sok dologról beszéltek, de minden témát csak felületesen érintettek.


[+]

A legfontosabb bejelentés az volt, hogy áprilisban érkezik a következő generációs Ryzen processzor, amely a Zen+ magokat kapja meg, és a GlobalFoundries 12 nm-es node-ján készül. A Socket AM4 tokozású termékmintákat már szállítja az AMD, így lényegében a start előkészítése zajlik. Sajnos túl sok adat nincs erről az amúgy Pinnacle Ridge kódnevű fejlesztésről, de valószínűleg ugyanúgy nyolcmagos lesz, ahogy az első generációs Ryzenek, viszont a Precision Boost 2 meg lett említve, amiről még a Raven Ridge kódnevű APU-nál beszélt a vállalat.


[+]

Hamarabb, lényegében egy hónap múlva érkezik a már megemlített Raven Ridge asztali, Socket AM4-es tokozású verziója, amely első körben két modellel kezd.


[+]

Bár egyik friss processzorhoz sem kell új alaplap, maximum BIOS-t kell frissíteni, azért jön az X470-es vezérlőhíd, amit az AMD a második generációs Ryzenekhez optimalizált. A pontos képességei ennek ismeretlenek, de maga a lapka kevesebbet fogyaszt. Amolyan extraként továbbfejlődik a Wraith hűtő is, így mostantól Wraith Prism néven folytatja karrierjét. Ez újításként direkten érintkező hővezető csöveket, szebb világítást (kikapcsolható), illetve profilozást kínál tuninghoz.


[+]

Az év második felében érkezik majd a második generációs Ryzen Threadripper, illetve Ryzen PRO sorozat, amelyekben valószínűleg az új Pinnacle Ridge CPU dolgozik majd. Eközben a mobil vonal idén az előző esztendő végén megjelent Ryzen Mobile kiegészítéséről fog szólni, az első negyedév során a Ryzen 3-mal, míg később az üzleti vonalra szánt PRO sorozattal.

Hirdetés

A grafikus vezérlők, illetve a gyorsítók piaca szempontjából az AMD a Radeon Vega Mobile-t és az új, 7 nm-es node-on készülő Radeon Instinct fejlesztést leplezte le. Utóbbi az új Vega 20 GPU-t használja, ami rendkívül magas memória-sávszélességet kínál. A konkrét érték nem derült ki, de állítólag 1 TB/s körüli paraméterről van szó. Emellett ez a lapka már natív tempójú dupla pontosságot is kínál, így a gépi tanulás tekintetében a tréning szakaszt is célozza.


[+]

Az AMD Radeon Vega Mobile inkább egy gyűjtőnév, ami több terméket foglal magába. Lényegében ide sorolható az Intel újdonsága, a Ryzen APU-k, illetve egy érkező, HBM2 memóriát használó dedikált GPU is. Az AMD ezzel a három opcióval minden irányt lefed. Egyrészt az IGP-knél már adottak a mobil Ryzenek, míg az Intel gyakorlatilag az AMD OEM partnere lett, és a koncepció itt rendkívül egyszerű. Arról van ugyanis szó, hogy az új technológiákkal már nem feltétlenül hasznos a különálló CPU és GPU, sokkal több előnyt kínál, ha ezek ugyanazon a tokozáson vannak rajta. Ilyenkor ugyanis nem csak a teljesítmény növelhető meg, hanem az üzemidő, illetve általánosan a hatékonyság is. Ugyanakkor a hagyományos irány számára elérhető lesz egy új GPU, ami különálló tokozásban köthető be, de a sok helyet igénylő GDDR5 memória itt is el lesz vetve. A vállalat kiemelte, hogy mindegyik opcióval 1,7 mm-es magasságú lapkát kapnak a partnerek, igazodva a vékony vázakhoz.


[+]

Az AMD a variálható frissítési frekvencia szempontjából bejelentette, hogy támogatni fogják a HDMI Forum által bejelentett VRR technológiát, ami cég szerint kiegészíti majd a nagyjából 300 kijelzőből álló FreeSync flottát.


[+]

A játékok tekintetében az AMD nagy sikerként élte meg a Wolfenstein 2: The New Colossus kiadását, amely elsőként vállalta be azt, hogy csak a Vulkan API-t használva célozza meg a játékosokat. Ráadásul ennek fejlesztésében az AMD rendszerprogramozói is igen mélyen részt vettek, ami a Bethesdával kötött szoros partnerkapcsolatnak köszönhető.


[+]

A vállalat következő célpontja a Quake Champions, aminek a korai hozzáférésű verziója egyelőre DirectX 11 API-t használ, de most hivatalosan is elismerést nyert, hogy készül a Vulkan leképező. Ez erősen épít majd az aszinkron compute-ra, illetve a GPUOpen shader intrinsic functions kiterjesztésekre. Utóbbiakat az ID Software nagyon kedveli, elvégre már a Doom és a Wolfenstein 2: The New Colossus című alkotásokban is építettek rájuk. Ennek az oka, hogy ilyen formában az Radeonokra szimplán le tudják fordítani a PlayStation 4-re írt PSSL shadereket, és nem kell külön ezek – eleve konvertált, azaz rosszabb hatásfokú – GLSL portját használni.


[+]

Végül az egyik legfontosabb érkező cím a Far Cry 5 lesz, amiről elsőként az AMD bemutatóján láthatott a nagyközönség PC-s játékmenetet. Erről a programról a vállalat is szűkszavúan beszélt, de annyi kiderült, hogy a GPUOpen shader intrinsic functions, illetve a rapid packed math mellett támogatni fogja a HDR-t, ezen belül is a FreeSync 2 kijelzőkön natív lesz a tone mapping.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés