Hirdetés

Az AMD bejelentette a mobil Radeon Vega GPU-t

Ezek közül két modell a 15 hüvelykes Macbook Pro notebookban debütál.

Az Apple a mai napon frissítette a nyáron bemutatott 15 hüvelykes Macbook Pro notebookot, amely kiegészült két új választható grafikus vezérlővel, név szerint a Radeon Pro Vega 20 és 16 opcióval. Ezeket az AMD szállítja, és túl sok hivatalos információ még nincs róluk, de annyit már lehet tudni, hogy a Vega 12 kódnevű lapkára épülnek, amely a GlobalFoundries 14 nm-es node-ján készül.

Információink szerint az új GPU-t a GFX904-es jelzést viseli az architektúraverzió szempontjából, vagyis valamivel modernebb a jelenleg elérhető Vega 10-nél (GFX900), illetve a Raven Ridge lapkában található Vega IGP-nél (GFX902). Úgy tudjuk, hogy ez nagyrészt a modernizált PowerTune-t jelenti, amely már nem 8, hanem 16 állapotot különböztet meg az órajel- és feszültségbeállítás szempontjából, így nőtt a rendszer hatékonysága.

A Vega 12-es lapkán belül összesen 20 úgynevezett NCU (Next-Gen Compute Unit) található, amelyek négy shader tömbre vannak szétosztva. Ahogy az már megszokott a termék nevében a szám jelenti az aktív NCU-k mennyiségét, vagyis a Radeon Pro Vega 20-ban 20, míg a Radeon Pro Vega 16-ban 16 multiprocesszor található. Ez azt jelenti, hogy előbbiben 1280, míg utóbbiban 1024 darab shader részelem lesz, a textúrázóegységek száma pedig rendre 80 és 64. A szóban forgó GPU négy különálló geometriai motort rejt, míg a blending egységek száma 32. Mindezek mellett a memóriavezérlő 1024 bites, amelyhez egy darab 4 GB-os kapacitású HBM2 szabványú memória kapcsolódik.

Sajnos az órajelekről még nincs adat, így a konkrét teljesítményről nehéz írni, de annyit még kiderítettünk, hogy az egész fejlesztés alacsony magasságú, ami azt a célt szolgálja, hogy igen vékony notebookokba lehessen beépíteni. Emellett a HBM2 egy kritikus fejlesztés volt, ugyanis a vékony gépeknél problémát jelent a megfelelő kapacitású akkumulátor elhelyezése. Egyszerűen a dedikált GPU-hoz tartozó GDDR5-ös fedélzeti tár túl sok helyet igényel, amivel nagyon nehezen lehet mit kezdeni. A Vega 12 ezt a problémát úgy kezeli, hogy maga a memória a tokozáson van rajta, amivel a hardver akár negyedakkora helyre is befér, mint egy hasonló teljesítményű, de GDDR5 memóriával dolgozó GPU. Ez lényegében megnyitja az utat a nagyobb akkumulátor előtt.

A fogyasztás konfigurálástól függ, de a Vega 12-t alapvetően úgy tervezték, hogy a Polaris 21-hez mérhető tartományban működjön, miközben a teljesítménye 40-60%-kal nagyobb, továbbá notebook vázán belül igényelt hely szempontjából ne kérjen többet egy abszolút belépőszintű GPU-nál, amelyeknél az új fejlesztés sokszorosan gyorsabb. Utóbbi teszi érdekessé a helyzetet, ugyanis számos notebookba csak azért kerül belépőszintű GPU, mert egyszerűen ez fér el benne. A legtöbb notebookgyártó ugyanis sokszor nem úgy tervez rendszert, hogy a vázhoz alakítják ki az alaplapot, hanem van egy általánosan használható platform, amit bepréselnek az egyes vázakba. Egy ilyen opcióhoz viszont tipikusan 64 bites memóriabusszal van hozzákötve a DDR3 szabványú memória, vagyis gyakorlatilag egy integrált grafikus vezérlő is gyorsabb lehet nála.

A gyártók számára tehát nem túl egyszerű vékony notebookokat tervezni, ugyanis a kellemes út az lenne, hogy a vékony vázba alkalmazható lenne többféle platform is, amivel a fejlesztési költség nyilván több gép között oszlana meg. Ma viszont csak olyan vékony, játékosoknak szánt, és amúgy játékra igazán alkalmas gép van, amelybe a rendszert direkten kell tervezni (ilyenek a Max-Q megoldások), vagyis egy vázhoz lényegében egy platform tartozik, ami bizony meg is látszik a letervezett gép vételárán. A Vega 12-vel viszont ez a probléma megszűnik. Annyira egyszerű a rendszer dizájnra vonatkozó igénye, hogy gyakorlatilag bárhova beépíthető különösebb nehézségek nélkül.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés