Hirdetés

Októberben frissül a GeForce termékek kínálata

Az elmúlt hónapok alatt az AMD nagyon agresszív árazási politikát kezdett alkalmazni, amit az NVIDIA nehezen tud követni. Aggodalomra azonban semmi ok, hiszen októberben az asztali grafikus kártyák piacára is érkezik némi vérfrissítés. A GeForce G 210 és GT 220 a mobil piacon bemutatott termékek rokonai. Az utóbbi termék a 48 stream processzorral rendelkező GT216 kódnevű chipre épül, míg az előbbi a 24 stream egységgel megáldott GT218 lapkát használja, ám a tervezők itt csak 16 végrehajtót aktiváltak. A 96 stream processzorral felszerelt GT215 egyelőre csak a notebookok kiváltsága lesz, de nem elképzelhetetlen, hogy még karácsony előtt tiszteletét teszi az asztali szegmensben is.

A notebookos modulok bejelentésekor még meglehetősen keveset lehetett tudni az új lapkák pontos felépítéséről, ám mostanra több fontos információ is kiderült. A rendszer követi a jelenlegi GeForce architektúra sajátosságait, azaz a feladatok az úgynevezett TPC (Texture Processor Cluster) blokkokon lesznek végrehajtva. Ezek felépítése nagyon hasonlít a GT200-ban található futószalagokhoz, azaz egy blokk három streaming shader processzort tartalmaz, ezek egyenként nyolc stream és két darab speciális funkció egységgel (SFU) működnek. Egy TPC nyolc textúrázó csatornával rendelkezik, melyek felépítése a DirectX 10.1 API által megkövetelt Gather4-támogatás miatt némileg megváltozott. Ezentúl egy textúracímző négy mintavételező egységgel és egy szűrővel rendelkezik. A korábbi GeForce rendszerek csatornánként csak egy mintavételezőt alkalmaztak, így a modernizálás következtében ezen a ponton jelentősen megnőtt a rendszer sebessége. Ennek köszönhetően a Gather4 utasítást kihasználó programok gyorsabban futnak, a zöldek szerint 20-25%-os gyorsulással lehet majd számolni, amit alátámasztanak a Radeon kártyákon mért eredmények is.


GT215

Az előbbi bekezdés ismeretében könnyen kiszámolható, hogy a GT215 lapka négy TPC futószalaggal rendelkezik, ami összesen 32 darab textúrázó csatornát eredményez. A GT216 és a GT218 esetében ez az érték 16, illetve 8 csatornára módosul. A négy blending egységet tartalmazó ROP blokkok tekintetében is eltérnek a rendszerek. A GT218 lapkát egy, a GT216 és a GT215 chipet pedig két blokkal szerelték fel a mérnökök.


NVIDIA GeForce G 210 - Forrás: Expreview

A PCI Express x16 csatolóba helyezhető GeForce G 210 és GT 220 elsősorban a belépő szintet fogja meghódítani, ám a HTPC-tulajdonosoknak is megfontolandó alternatíva lehet az alacsony profilú kivitelezés és a kis fogyasztás miatt. Az OEM gyártók számára már elérhető modellek pontos tulajdonságait az alábbi táblázat szemlélteti:

NVIDIA GeForce
Típus G 210
GT 220
Stream processzor 16
48
Magórajel 589 MHz
615 MHz
Shaderórajel
1402 MHz 1335 MHz
Effektív memória-órajel
1000 MHz 1580 MHz
Memória típusa
DDR2
DDR3
Memória kapacitása
512 MB
1 GB
Buszszélesség
64 bit
128 bit


NVIDIA Geforce GT 220 - Forrás: Expreview

A hivatalos közleményekben az NVIDIA természetesen óvatosan fogalmaz a DirectX 10.1 kapcsán, hiszen nemrég még nem értettek egyet az API létjogosultságával, most azonban ott vannak a támogatók sorában. A korábbi nyilatkozatokat természetesen a cég érdekei szülték, ami üzletileg mindenképpen érthető. Bár a vásárlók a tájékozatlanságuk miatt könnyen félrevezethetők, a piac hosszú távon nem tolerálja a mellébeszélést, így az API támogatása egy megfelelően átgondolt döntés. A zöldek ugyan későn léptek, de az új termékek növelik a vállalat versenyképességét. A felsőbb régiókból viszont még mindig hiányoznak a DirectX 10.1 támogatással rendelkező GeForce-ok, ami talán a múlt évnél is nehezebb karácsonyi hajrát sejtet, hiszen az AMD már a DirectX 11-es termékek őszi bevezetésén munkálkodik. Ennek tudatában az NVIDIA komolyabban rááll az SLI technológia támogatására, és a többkártyás rendszerek sebességére helyezik a hangsúlyt. Ezt az irányt próbálja beindítani az SLI Profile Patch szolgáltatás, amely az új játékokhoz azonnali SLI-támogatást nyújt.

Az eddigi információk alapján a zöldek – elsősorban a megfelelő hardver hiányában – a szoftveres támogatásra gyúrnak, és nagyon bíznak a Futuremark év végén megjelenő játékában, melyet Shattered Horizon néven jelentettek be a készítők. A fejlesztők szerint a 3Dmark Vantage tesztprogram motorját használó, kizárólag DirectX 10 módban futtatható alkotás végletekig kihasználja a GeForce rendszerek erejét, továbbá a GeForce PhysX segítségével rendkívül aprólékos fizikát kínál. Bár a játékból az előzetes képeken kívül nem sokat láttunk, az NVIDIA szerint grafikus kártya vásárlása esetén mindenképpen érdemes számításba venni a programot, hiszen a maximális élményhez GeForce kártya lesz az ideális.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés