Mit mond egy tv guru a 4K-ról?

Hirdetés

Paul Gray (nem, nem a Slipknot egykori basszusgitárosa, hanem egy másik), a DisplaySearch piackutatással és elemzéssel foglalkozó cég vezető elemzője jelenleg a tévés iparág egyik legnagyobb guruja. Független, hatalmas tapasztalata van, nagyon okos, és remekül tud közönség előtt is szerepelni. Nem csoda tehát, hogy rendszeresen össze lehet futni vele a nagy európai szórakoztatóelektronikai szakmai rendezvényeken, amelyeken sokszor előadást is tart, és nagyon érdemes odafigyelni arra, amit ilyenkor mond.

Paul Gray
Paul Gray (forrás: Technology Tell) [+]

Az IFA 2015 beharangozó eseményén is kapott fél órát, hogy kifejtse a véleményét az UHD tartalmak, lejátszóeszközök, és úgy globálisan a piac jelenéről és jövőjéről. Meglátása szerint az Blu-ray 4K szabvány megszületése, és az ennek hatására hamarosan a boltokba kerülő filmek óriási lökést adnak majd az UHD televíziók értékesítésének. Az, hogy bárki bemehet egy áruházba, és egyetlen pillanat alatt megvehet valamilyen ultra nagy felbontású tartalmat sokkal kényelmesebb a társadalom egy széles rétegének, mint előfizetni például a Netflixre (pláne, hogy sok országban, még mindig nem elérhető ez a szolgáltatás), vagy pláne "letorrentezni" valamit.

Hozzátette, hogy eddig bár Kína dominált az UHD televíziók értékesítését tekintve, de mostanra az eloszlás egyenletesebbé vált, magyarul végre máshol is elkezdték vásárolni  ezeket, ami sokkal egészségesebb piaci környezetet jelent. Japánt emelte ki, mint a következő olyan régiót, ahol robbanásra lehet számítani. Ebben a folyamatban egyébként kiemelt szerepet játszik a hatékony, jelen esetben államilag is támogatott marketingkommunikáció. Magával az UHD felbontással kapcsolatban szerinte az egy eddig viszonylag elhanyagolt tényező, hogy ez lehetővé teszi, hogy a nézők közelebb üljenek a kijelzőhöz anélkül, hogy a kép minőségének romlását éreznék. Ennek következtében a képernyő a látótér nagyobb részét fedi le, ami hatékonyan segít megteremteni a mozizás illúzióját otthoni környezetben is.

A tartalmakkal kapcsolatban a legérdekesebb észrevétele az volt, hogy a 4K nem is a (hollywoodi) filmek miatt igazán fontos. A sportközvetítések azok, amelyeknél az Ultra High Definition egy más szintre emeli a szórakozást azáltal, hogy az emberek sokkal jobban látják a labdát vagy a korongot, a játékszereket, illetve az egyes részleteket. Tehát nem is alapvetően a nagy stúdiókat tartja a 4K elterjedésében kulcsszereplőnek, hanem sokkal inkább a tartalomszolgáltatókat.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés