Az elmúlt héten kiderült, hogy mire képes a DirectX Raytracing a gyakorlatban, de az NVIDIA Turing architektúrája más újdonságokat is hozott, amelyekről kevesebb szó esik. Pedig bizonyos szempontból ezek sokkal hasznosabb dolgok, viszont szerencsétlenségükre nincs közük a sugárkövetéshez, így a marketing nem tudja olyan jól eladni őket. Érdemes viszont foglalkozni velük, mert a DirectX Raytracinggel ellentétben ezek pont sebességnövekedést hoznak.
Hirdetés
Az új GeForce-ok egyik legérdekesebb képessége a tartalomhoz igazodó árnyalás. Ez egy speciális Variable Rate Shading technika, utóbbi például ismerős lehet a virtuális valóságból, illetve a Shadow Warrior 2 normál kijelzők mellett is bevetette. A tartalomhoz igazodó árnyalás, amit az NVIDIA NAS (NVIDIA adaptive shading) néven emleget lényegében arról szól, hogy a natív minőséghez hasonló képet állítson elő a hardver kevesebb számítás elvégzéséve.
Az NVIDIA ezt vizuálisan veszteségmentes eljárásnak tartja, és lényegében az is, mert valóságban persze a kevesebb számítás miatt veszteség fellép, csak ez nagy eséllyel nem fog látszani a végső képkockán. A fenti képen meg is lehet tekinteni, hogy nagyjából miről van szó, a rendszer bizonyos blokkokat nem készít el teljes részletességű árnyalás mellett, így spórolva a hardver terhelésével, ami végeredményben nagyobb sebességet eredményez. A Wolfenstein II: The New Colossus című játék kap a héten egy frissítést, amivel a NAS aktiválható. Maga a funkció opcionális lesz, ha valaki mégis a teljes, lényegében natív minőséget szeretné élvezni, lemondva a sebességelőnyről.
A másik bejelentés a DLSS-t (Deep Learning Super-Sampling) érinti, amelyről már írtunk korábban. Azóta kiderült, hogy ez a fajta élsimítás konkrétan a beállított felbontás 75%-ával számol natívan, innen nyeri lényegében a sebességet a hagyományos TAA opcióhoz viszonyítva.
A DLSS kapcsán van jó és rossz hír is. Előbbivel kezdve, maga a technika a gyakorlatban is kipróbálható a Final Fantasy XV tesztprogram új verziójában, de utóbbira ugorva a Square Enix nemrég leállította magának a játéknak a fejlesztését, így lényegében töröltek minden további frissítést. Ezzel valószínűleg a DLSS Final Fantasy XV Windows Edition játékba való integrálásáról is le lehet mondani. Erről nyilván nem tehet az NVIDIA, az efféle váratlan helyzetekre sajnos nehéz felkészülni.