Donald Trump, az Egyesült Államok jelenlegi elnöke folyamatosan hangsúlyozza, hogy agresszív vámpolitikát fog alkalmazni, hogy megerősítse országát, de egyelőre nem látni, hogy ez a terv miben segítené az USA-t, illetve egyelőre nagyrészt fenyegetésnek van használva a részleges visszavonások és halasztások miatt. Ez egy igen erős bizonytalansági faktor így, mert az elmúlt hetek alapján úgy tűnik, hogy jellemző Trumpra, hogy egy nap alatt 180 fokot változik a véleménye, tehát nem is lehet azonnal komolyan venni, amit mond.
Hirdetés
Annyi viszont már biztosnak tűnik, hogy végérvényesen lesz egy átfogó vámrendszer, akkor annak a költségeit egyértelműen az Egyesült Államok lakossága állja majd, sőt, a negatív hatások ostorcsapásai is rajtuk csattannak. Erről Rhys Elliott, a MIDiA Research elemzője beszélt a WCCFtech számára.
Bár egy vámrendszer kapcsán úgy tűnhet, hogy mindenkit érint, valójában ez nem így van. A tehetős vállalatok képesek lesznek részben vagy egészben kivédeni egy ilyen szabályozást a gyártás olyan országba költöztetésével, amit nem sújtanak majd az USA vámjai. A kisebb cégek lehetőségei sokkal korlátozottabbak, ezért számukra kritikus fontosságú marad, hogy a legolcsóbb területen gyártsanak továbbra is, ami nagyrészt Kínát jelenti.
Előnybe kerülnek majd azok a cégek, amelyek nem csak fizikailag megvásárolható terméket kínálnak, hanem hozzá egy komplett platformot is. A videojátékok piacán ilyen például a Sony, a Nintendo, a Microsoft, illetve a Valve. Számukra teljesen reális lehetőség a hardverüket előállítási költség alatt kínálni, mert az itt keletkező veszteséget úgyis behozzák majd a szoftvereladásokat tekintve. Ráadásul Donald Trump vámpolitikája még a kezükre is játszik, mert a legtöbb játékszoftver fizikai kiadását Mexikóban gyártják, ami szintén egy célba vett ország a vámok tekintetében. Ha végül a fizikai adathordozókra is vám kerül, akkor a kiadók számára nem lesz fontos fenntartani ezt az irányt, egyszerűen azt fogják mondani, hogy az adott címből nem készül fizikailag megvásárolható kiadás. Ilyen formában tehát marad a platformok hivatalos alkalmazásboltja, ami a vámok mellett nagyon is segíti majd az egyes platformok tulajdonosait.
Rhys Elliott szerint az időzítés sem túl kedvező, mert a videojáték-ipar az utóbbi időben eleve nehezen tartotta fenn a növekedését. Komolyabb vámok mellett az egész szektor működése veszélybe kerülhet, amin megint csak a fogyasztó veszít, miközben úgy összességében senki sem nyer rajta, bár lesznek cégek, amelyek hasznot húzhatnak magából a szituációból a konkurensekhez viszonyítva.