Kőkeményen büntetik a celebeket a bújtatott reklámért

Chiara Ferragni botránya és bő 1 millió eurós büntetése után szigorított az influenszerszabályokon Olaszország.

Olaszország kommunikációs hatósága, az AGCOM szigorúbb szabályokat vezetett be, hogy fokozza az átláthatóságát a közösségi médiás bejegyzéseknek, különös tekintettel a nagy közönséget elérő celebekre, hírességekre.

Hirdetés

A döntést Chiara Ferragni botránya után hozták: a közel 30 millió Instagram-követővel rendelkező influenszer bő 1 millió eurós bírságot kapott a helyi trösztellenes hatóságtól, amiért problémásnak ítélték egy karácsonyi, jótékonysági akcióját (egy karácsonyi süti eladásaiból ígért adományokat egy tortagyártóval közösen, de félrevezették a fogyasztókat, mert a jelentős felár ellenére nem egy kórházat támogattak, és Ferragni maga sem tett adományt. Ehelyett a gyártó a projekt előtt fizetett ki egyetlen összeget a kórháznak. A Ferragnival kapcsolatban lévő cégek több mint 1 millió eurót kerestek az ügy kapcsán, ezekből a kórház semmit sem kapott. Minden fél védte a saját álláspontját.)

Első körben az olaszul és olasz márkákkal dolgozó, 1 milliónál több követővel rendelkezők esetében vezetnek be szigorításokat. Egyértelműen és felismerhetően címkézni kell a reklámmal töltött tartalmakat, ellenkező esetben a sztárok 600 ezer eurós büntetést kaphatnak.

A hatóság szerint nagy gond, hogy az influenszerek nagyon befolyásosak, gyakran nagyobb erővel bírnak az eladások felpörgetése és a márkaismertség növelése terén, mint a hagyományos reklámok. Emiatt sok helyen szigorítanak, a franciák például a dohánytermékek hasonló reklámozását tiltották meg, valamint a fizetett tartalmak átláthatóságát növelnék. Az olaszok egyéb kitételeket is bevezetnek, így a médiára érvényes szabályok lépnek életbe, kerülni kell az álhíreket, a rassizmust, diszkriminációt.

Az AGCOM célpontja nem Ferragni volt, de elismerték, hogy a figyelem most a nagy halra irányul.

Azóta történt

Előzmények