A játékok kevés hasznát veszik majd az új AVX-eknek

A PC-s játékosok számára érdekes kérdés lehet, hogy az új processzorokban elérhető, illetve érkező új utasításkészleteket miért nem használják ki a fejlesztők. Bár az SSE2 manapság nagyon jó szolgálatot tesz, viszont a hat éve bemutatott AVX-hez a Codemasters programozóin kívül szinte nem nyúlt senki. Ez kellemetlen tényként fogható fel, hiszen az új processzorok leginkább az AVX-en keresztül képesek megmutatni erejüket, és tulajdonképpen az sem mondható el, hogy ez az utasításkészlet ne lenne széles körűen támogatott a hardverek szempontjából. A probléma gyökere, úgy néz ki, abban rejlik, hogy a játékfejlesztőket sokkal jobban érdekli a GPGPU, így az elmúlt években is csak ebbe az irányba végeztek kutatásokat.

Andrew Lauritzen szerint bár az AVX rendületlenül fejlődik, azzal kapcsolatban rendkívül szkeptikus, hogy ennek valaha is látjuk majd az előnyét a PC-s játékokban. Az Intel grafikus részlegének szoftverfejlesztője azt is hozzátette, hogy az új generációs konzolok felépítése sincs jó hatással az új AVX utasításkészletek potenciális terjedésére vonatkozóan. A Jaguar magok miatt az AVX-et talán értékelni fogják a fejlesztők, de az AVX2-t és az újabb verziókat már nem. Ez persze csak a játékokra vonatkozik, így más alkalmazásokban hasznos lehet az AVX2 és az AVX3.2, de a játékfejlesztők számára a konzolok felépítése jelenti a domináns irányt, és a csak PC-n elérhető technológiák megismerésére nem fognak külön pénzt és időt áldozni. Ez azt is jelenti, hogy a PC-s hardvereknek kell az új generációs konzolok felépítését lemásolni.

Andrew Lauritzen véleményével Johan Andersson, a Frostbite 3 videojáték-motor vezető programozója is egyetért. Elmondása szerint egyáltalán nem tervezik az új AVX-ek kihasználását, így a kutatások során a GPGPU-s technológiák megismerését célozzák meg. Ezek egy része tisztán grafikus vezérlőn futó rendszerek, illetve szimulációk fejlesztésére vonatkozik, kizárva a központi processzort a számításokból, emellett az új generációs, alacsony szintű hardverelérést biztosító API-k megjelenésével a grafikus vezérlő nem lesz többé a központi processzor szolgája, ami teljesen új szintre emeli az erőforrásokhoz tartozó parancslisták szinkronizációját.

A fejlesztőktől megtudtuk azt is, hogy az első AVX értékes megoldás lesz, már csak azért is, mert az Xbox One és a PlayStation 4 is támogatja, de az AVX2 és az AVX 3.2 esetében egyszerűen semmilyen kutatás nem zajlik. Ennek elsődleges oka az, hogy a GPGPU-s iránnyal sokkal nagyobb piacot lehet elérni, míg az AVX2-t az eladott processzorok többsége egyszerűen nem is támogatja. Mint ismeretes, a Haswell kódnevű termékek esetében zömében a Core i5 és i7 modellek kiváltsága a technológia. Ellenben IGP szinte mindegyik – tömegpiacra szánt – új processzorban van, ahogy az új generációs konzolokban is, tehát logikus, hogy inkább ebből profitálna a potenciális PC-s vásárlóbázis nagy része.

Szintén érdeklődtünk arra vonatkozóan, ha az AVX2 és az AVX 3.2 esetleg több processzorban lesz elérhető, akkor megoldható-e a támogatás az újabb játékokban. Az általános válasz erre csupán annyi volt, hogy elméletben mindenképp lehetséges, de a gyakorlatban nincs értelme két külön irányt pénzelni, miközben a GPGPU is ugyanazokat az előnyöket hordozza jellemzően egyszerűbb programozhatóság és szélesebb körű hardveres támogatottság mellett.

A fentiek alapján érthető, hogy miért a GPGPU-s technológiákat kutatják a fejlesztők, és tulajdonképpen arra is választ kaptunk, hogy miért szkeptikus az Intel szoftverfejlesztője az AVX2 és az AVX 3.2 játékokban való elterjedésével kapcsolatban. Bár a témához csak közvetve kapcsolódik, de az is kirajzolódik, hogy az Intel miért szeretné az érkező lapkák nagyobbik részét IGP-vel kitölteni a következő generációs fejlesztések során.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés