Hódít a háromdimenzió Amerikában

Hirdetés

Az biztosnak látszott, hogy az idei év a 3D-ről fog majd szólni a szórakoztatóelektronikában, legalábbis a gyártók ezt nagyon szerették volna. Kérdéses volt persze, hogy az emberek hogyan reagálnak az új őrületre, hiszen ha az ő tetszésüket nem sikerül elnyerni, akkor az egész háromdimenziós őrület mehet a kukába. Úgy látszik azonban, hogy az intenzív marketingkampány kezdi kitermelni az árát, hiszen az első adatok egészen biztatónak tűnnek.

Körülbelül március elejétől lehet megvásárolni az Egyesült Államokban a Full HD felbontású háromdimenziós megjelenést biztosító készülékeket, illetve Blu-ray lejátszókat. A kereskedés megindításától számított három hónapban pedig a friss adatok szerint körülbelül 55 millió dollár értékben vásároltak az emberek ilyen jellegű termékeket.

Ez elsősorban annak köszönhető, hogy sikerült megvalósítani az összefogást a gyártók, a filmipar és a televíziós szolgáltatók között. Hiába voltak korábban is elérhetőek a 3D készülékek az amerikai piacon a Mitsubishinek köszönhetően, ha egyszerűen nem volt rá elég tartalom, így pedig csak álom lehetett az áttörés. Most viszont Hollywood egyre több ilyen alkotással jelentkezik, és a műsorszóró vállalatok is aktivizálták magukat. A legnagyobb amerikai sportcsatorna, az ESPN például a focivébé meccsinek egy részét már háromdimenzióban közvetíti, és az idén még közel száz sportesemény esetében tesznek így. Jövőre pedig nyilván ezek a számot ugrásszerű növekedése várható.

Egyes vélemények szerint azonban korai még örömtüzeket gyújtani, hiszen a sokan vannak, akik egyszerűen nem bírják elviselni a 3D-t. A felhőtlen szórakozás helyett ugyanis kénytelen megküzdeni a tengeribetegség klasszikus tüneteivel, szédüléssel, fejfájással, hányingerrel. E tünetek a szem és más érzékszervek koordinációs zavarainak velejárói, és egyes becslések szerint az amerikai lakosság harmada küzd olyan szembetegséggel, amelynek következménye lehet a látórendszer korai elfáradása, valamint a fent említett fejfájásos tünet. Ráadásul a 3D-s mozik és filmek még a tökéletes látással bíró nézők szemét is megterhelhetik.

Az első három hónap számait biztatónak ítélték a gyártók, főleg, hogy ez csak az amerikai piacra vonatkozik, Ázsiában talán még jobb eredményeket érhet el a technológia, Európában viszont várhatóan csak később indulnak be a dolgok.

Előzmények

Hirdetés