HDR kamera a NASA-tól

A saját fejlesztésű HDR kamerát a rakéták tesztelésénél vetik majd be, azok lángcsóvájának pontosabb megfigyeléséhez.

Az űrkutatás, a halandó ember számára legalábbis, egy extrém műfaj, ami extrém megoldásokat is kíván, mindezt többnyire saját megvalósításban. Most sem történt ez másként, a High Dynamic Range Stereo X, vagy röviden csak HiDyRS-X néven bemutatott kamera esetében sem, amit a Game Changing Development program keretében fejlesztettek ki házon belül, némi külső segítséget is igénybe véve. Hogy mégis mihez kellett az új kamera? Nos, a rakéta hajtóművek földi tesztjeinek megörökítésére. A lángcsóva kilövellése, amellett hogy rendkívül hangos, nagyon fényes jelenség is, ami komolyan megnehezíti a felvételek készítését jelentős alulexponálás nélkül. Márpedig ha így teszünk, akkor a csóván kívüli területek sötétek lesznek, ami akár el is lehetetlenítheti a hajtómű egyes komponenseinek megfigyelését. a HiDyRS-X erre kínál megoldást, mivel ahelyett, hogy egyszerre csak egy expozíciós értéken készítene felvételt, párhuzamosan több beállítással is megteszi, ráadásul nagy sebességgel, így végül a teljes tartományban értékelhető információt kapnak a mérnökök.

Hagyományos vs. HDR felvétel.
Hagyományos vs. HDR felvétel. [+]

A kamera prototípusának tesztje ráadásul egybeesett a jelenleg a világon a legerősebbnek számító SLS QM-2 gyorsítórakéta hajtóművének második, egyben utolsó földi tesztjével, így egyből valós körülmények között vizsgázhatott az új szerkezet. A fejlesztőcsapat rendkívül elégedett az elért eredménnyel, mivel elmondásuk szerint eddig nem látott részletek is láthatóvá váltak. Ennek ellenére nem volt problémamentes a kamera tesztje, mivel az időzítő meghibásodás miatt manuálisan kellett indítani a felvételt már a rakéta begyújtása után. Illetve, a hajtómű erejét is bizonyítandó, egy tápkábel szétcsúszása miatt, mindössze néhány másodpercnyi felvételt készülhetett a 2 perces tesztről, ami emlékeztette a csapatot, hogy rakétateszten fokozottan gondoskodni kell a kábelek védelméről és biztosításáról. A QM-2 "motorját" legközelebb 2018-ban indítják be, de akkor már levegőbe is fog emelkedni a tervek szerint.

Az első felvételt a NASA közölte, amin a valóságban néhány másodperces anyagot a 3 percesre húzták szét, míg ezen, a lentihez képest gyorsított felvételen pedig jól kivehető a tolóerő vektorozás tesztelése is.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés