Licencelhetővé teszi a Stadia technológiáját a Google

Az Immersive Stream for Games kezdeményezéssel egyszerűen lehet játékokra szabott felhőalapú szolgáltatást kínálni.

A Google még a 2019-es év tavaszán mutatta be a Stadia nevű, felhőalapú játékszolgáltatását, amelyről a linkelt hírben részletesen beszámoltunk. A rendszer teljesen bele van integrálva a cég a saját szerverparkjába, így mára elmondható, hogy az üzletileg fontosabb területek közelében biztosan van olyan infrastrukturális háttér, amely képes játékokat is futtatni.

Mindez azért lehet lényeges, mert a Google új szintre terjeszti ki az üzletet, mivel mostantól már bérbe is adják a számítási kapacitást az egyes érdeklődők számára. Ez a fajta licenckonstrukció az Immersive Stream for Games égisze alatt fut, és a lényege annyi, hogy egy cégnek nem kell a felhőalapú játékszolgáltatások problémás részét okozó hardverkiépítéssel foglalkoznia, egyszerűen csak megveszi a szükséges kapacitást a Google-től. A szervereket természetesen a keresőóriás karban is tartja, a cég partnereinek pusztán a szolgáltatások stratégiai hátterét kell kidolgozniuk.

A koncepciót a Google már tesztelte a AT&T által, utóbbi vállalat ugyanis ingyen tette elérhetővé a Batman: Arkham Knight című játékot a Google Chrome és a Microsoft Edge böngészőkben, és ennek a technológiai hátterét a Stadia adta.

A Google látszólag a telekommunikációs vállalatokat célozza meg a koncepciójával, de esetlegesen nagyobb kiadók is érdeklődhetnek, hiszen még mindig kedvezőbb lehet kapacitást bérelni egy már kiépített és működő rendszerből, mint nulláról felhúzni egy teljesen új konstrukciót világszinten. Ilyen szempontból a telekommunikációs cégek és kiadók akár saját felhőalapú játékszolgáltatásokat is igen könnyen biztosíthatnak.

A gyári Stadia is megmarad, de alaposan átalakul. A fejlesztők nézőpontjából vizsgálva a lehetőségek alaposan kibővülnek, mivel a Google lehetővé teszi a Windows platformra írt játékot egyszerűbb portolását Stadiára. Ezt különböző, Linuxra már elérhető eszközök segítségével érik el, kiegészítve pár saját fejlesztéssel, de a lényeg annyi, hogy mostantól nem szükségszerű a leképezőt átírni Vulkan API-ra, és nem kötelező a natív Linux támogatás sem.

A felhasználók oldaláról jelentős változás lesz a gyors hozzáférhetőség. A platformon elérhető játékok kapnak időben korlátozott kipróbálhatóságot, illetve ezek egy része teljesen ingyenes lesz. Mindehhez be sem kell majd jelentkezni, elég megnyitni a böngészőben a Stadia weboldalát, kiválasztani a játékot, és egy kattintásnyira várja az érdeklődőket a móka. Persze a Google fiókba még kötelező belépni, de a cég dolgozik rajta, hogy a jövőben már erre se legyen szükség.

Látszólag egyébként az új stratégia része az ingyenesség. A Google-nek megvan az az előnye, hogy a Stadia működéséhez szükséges hardver nagy része eleve szükséges a vállalat keresőmotorjának üzemeltetéséhez. A költségeit tehát már a sokak által használt egyéb Google szolgáltatások kitermelik, és ilyen formában nem feltétlenül kell ragaszkodniuk ahhoz, hogy minden fajta szórakozásért pénzt kérjenek. Márpedig ami ingyenes, arra nehéz ráígérni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés