Hirdetés

Letilthatja-e az online reklámokat a szolgáltató?

A külföldi online vállalkozásokat, különösképpen a Google-hoz hasonlókat nem kedvelő francia kormányzat hétfőn önmagához képest szokatlan határozatot adott ki, amikor elrendelték, hogy az egyik nagy francia szolgáltató oldja fel az online hirdetések blokkolását, mivel ehhez a cégnek nem volt joga.

Hirdetés

Az ügy része annak a folyamatnak, melyről az IT café is többször beszámolt: a nagy európai távközlési cégek jó része már évek óta követeli a Google-hoz hasonló vállalatoktól, hogy osszák meg velük a reklámjövedelmüket. Mindennek indoklásaként azt hozzák fel, hogy az online vállalkozások az ő infrastruktúrájukat használva jutnak hatalmas bevételekhez, ám semmilyen mértékben nem járulnak hozzá a fejlesztésekhez, illetve a hálózatüzemeltetéshez, sőt, az egyre nagyobb forgalom generálásával a szolgáltatókat kényszerítik befektetésekre.

A The New York Times elemzése szerint jelentős különbség van e tekintetben az Egyesült Államok, illetve az Európai Unió között: az USA-ban a távközlési felügyelet kiadott egy központi útmutatót a szolgáltatók számára (ebben például szerepel a netsemlegesség betartásának kötelezettsége), addig az EU nem szabályoz vagy ajánl ilyen módon, inkább a „laissez-faire” módszerét választották.

Így nem lehet ugyan, de amúgy igazuk van

Épp a föntiek miatt lehet érdekes és esetleg a jövőbeni lépéseket illetően mintaadó az EU digitális stratégiáinak meghatározásában is jelentős szerepet vállaló Franciaország döntése, ugyanis Fleur Pellerin, a digitális gazdaságért felelős miniszter egy, a reklámiparban érdekelt szervezetek számára tartott sajtótájékoztatón kijelentette, hogy sikerült meggyőznie a Free szolgáltatót, hogy állítsa le a múlt héten bevezetett reklámblokkolást. Pellerin azzal indokolta döntését, hogy – bár bosszantó lehet, ha egy weboldalon mondjuk öt zavaró, felugró ablakban megjelenő hirdetés is található – a szolgáltatónak nincs joga egyoldalúan differenciálni a tartalmak között ilyen szempontból, mivel ez sértené a szabad és nyitott internet általa is támogatott koncepcióját. A miniszter ugyanakkor azt is kijelentette, hogy bár a szolgáltató konkrét lépése elítélendő, elvárása viszont méltánylandó, amikor a hirdetőktől követelik, hogy járuljanak hozzá a nagyon drága hálózatfejlesztéshez, hiszen az online cégek generálják a mind hatalmasabb forgalmat.

Pellerin nem túl meggyőző módon kitért arra is, hogy a Free és a Google közötti másik vitás ügy – mely szerint a szolgáltató a sávszélesség védelme miatt korlátozza, szabályozza a YouTube-hoz való hozzáférést – egy teljesen másik eset, ezt egy fogyasztóvédelmi szervezet vizsgálja.

Habár az érintettek általában az online vállalkozásokról beszélnek, Franciaországban eléggé egyértelműnek tűnik, hogy a kiválasztott célpont a YouTube-ot is üzemeltető Google, mely jelenleg is többszálú tárgyalásokat folytat azokkal, akik követelik a hirdetési bevétel megosztását (például a lapkiadókkal) – valamint az az ügy sincs lezárva még, melyben állami szinten felvetődött, hogy előnytelen Franciaország számára, ha a Google az állam infrastruktúráját kihasználva jut hatalmas bevételekhez, ám mindezért nem fizet megfelelő mennyiségű adót, főként azért, mert könyvelési módszerekkel elérik, hogy európai központjukon keresztül a kedvezőbb feltételeket nyújtó Írországban adózzanak.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények