Ne használd a Facebook hangulatjelző ikonjait!

A felhasználók szeretik, mivel sokkal kifinomultabbá teszi az érzelmek kifejezését, de a rendőrség szerint legyünk ezzel az eszközzel igen óvatosak.

A múlt hónap közepén jelent meg néhány magyar lapban is a tudósítás, hogy a belga rendőrség aggodalmait jelezte, mivel a privát szférát sértőnek találták a Facebook év elején bevezetett újdonságát, a többféle érzelem kifejezésének lehetőségét.

Mivel napjainkban több olyan esemény is történt, amellyel kapcsolatban a közösségi oldal felhasználóinál az érzelmek voltak dominánsak, érdemes felidézni azt, hogy a belga rendőrök miért is jártak így el.

Hirdetés

Védd magad!

A belga rendőrség által május elején kiadott figyelmeztetés nem is a tartalma miatt meglepő, hanem azért, mert egy hatóság, a rendvédelmi szerv hivatalosan is állást foglalt a kérdésben.

Mint az a közösségi oldal felhasználói számára jól ismert, a Facebook nemrég kifinomultabbá tette azt a lehetőséget, hogy a felhasználók hogyan reagálhatnak az egyes posztokra: most már nemcsak egy egyszerű „tetszik” (lájk) gomb áll rendelkezésre, hanem több variáció, nevezetesen a „tetszik” mellett az „imádom”, a „vicces”, a „hűha”, a „szomorú” és a „dühítő” érzéseknek formát adó jelzések is használhatóak – a „dislike”, vagyis a „nem tetszik” jelzést a Facebook továbbra sem tervezi bevezetni, mivel tartanak a visszaélésektől, a „lájkháborúk” kialakulásától.

Azzal még nem lenne baj, hogy az érzelmeket igencsak nehézkesen közvetítő weboldalakon kifinomultabb megoldások állnak rendelkezésre, ám a belga rendőrség egy másik aspektusra hívja fel a figyelmet: úgy vélik, hogy a Facebook mindezt egyszerű kereskedelmi eszköznek tekinti, mégpedig úgy, hogy a differenciáltabb hangulatjelzések több információt adnak számukra felhasználóikról, így pontosabban tudnak célzott hirdetéseket elhelyezni. Ez viszont a rendőrségi közlemény szerint komoly beavatkozás a felhasználók magánéletébe, ezért óvják e funkciók használatától őket.

Úgy látják, a Facebook új hirdetési taktikát alkalmaz, amikor az egyéb, már rendelkezésre álló információk mellett azt is követik, hogy felhasználójuk épp milyen hangulatban van, így ezek alapján határozzák meg a számára megjelenített hirdetések minőségét. Ez az állítás nyilvánvalóan nem alaptalan, hiszen a Facebook legfejlettebb algoritmusa egyetlen célt szolgál: az oldal gazdaságossága, nyereségessége végett a lehető legpontosabban határozza meg a hirdetések célközönségét, és ennek a szoftvernek a dolgát jelentősen megkönnyíti, lehetőségeit kibővíti, ha az érdeklődési körök mellett egy újabb attribútumot képes elemezni, az adott témákhoz kapcsolódó hangulatot. És erről az információkat maguk a felhasználók adják meg.

A lényeg, amin érdemes elgondolkodni, hogy a Facebook az új lehetőséggel minőséget váltott; új dimenziót képesek elemezni: azt, hogy az adott pillanatban a felhasználó – feltehetően – milyen hangulatban van, és ez, a való élet online megjelenéséhez kapcsolva új reklámtaktikákat tesz lehetővé.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények