Hirdetés

A célegyenesben pukkant ki a Larrabee

Újabb állomáshoz ért az Intel Larrabee projektje. A szeptemberben megrendezett IDF-en már működő megoldással is előállt a vállalat, ám most a pozitívumok ellenére Nick Knupffer bejelentette, hogy termék 2010-re tervezett debütálása elmarad, sőt a teljes generációt törölték az útitervből. A 45 nm-es gyártástechnológiát alkalmazó lapka az előzetes adatok alapján 32 magos lett volna, és a HPC, a professzionális, valamint a PC-s GPU piacot célozta meg, ebből azonban már nem lesz semmi.

Az elmúlt évek alatt számtalanszor írtunk az Intel elképzeléséről. A Santa Clara-i óriáscég elsősorban a rendszer grafikus képességeit próbálta bizonygatni, így kiderült, hogy a lapka a Binned Rendering névre keresztelt technológiát alkalmazta volna a leképzéshez. Az architektúra általánosan magas számítási kapacitása csak az utóbbi időben kapott nagyobb szerepet, ám a világ többnyire a konkurens NVIDIA Fermi nevű rendszerére figyelt.

Hirdetés

Mi a döntés oka?

A Larrabee lapka konkrét teljesítményéről sajnos nincs hivatalos adat, de a kiszivárgott információk alapján a PC-s GPU piac letarolása eleve esélytelennek tűnt, hiszen a méretes 600 mm2-es lapka sebessége az Unreal Engine 3 motorra épülő programokban a Radeon HD 4890 vagy a GeForce GTX 275 és 285 ellen lett volna elég. Ezek a termékek azonban gyakorlatilag kifutó modellek, tehát tényleges ellenfélnek az AMD Evergreen családjának valamelyik tagja tekinthető. További probléma, hogy a Larrabee a DirectX 11-es API újításainak zömét emulálva támogatta, így a jóval kisebb Juniper teljesítménye is elérhetetlen lenne.


Az NVIDIA viccesnek találja a Larrabee helyzetét - Forrás: Intel's Insides

A professzionális és a HPC piacon a Larrabee nagyobb sikerre számíthatott volna, hiszen eleve az előbb említett szegmensekhez lett kialakítva az architektúra. Az Intel ez alapján logikátlan stratégiát folytatott az elmúlt években, hiszen a marketingesek a rendszer grafikus képességeit hirdették, függetlenül attól, hogy diszkrét grafikus kártyának a legalkalmatlanabb a fejlesztés. Érdemes észrevenni, hogy az NVIDIA a Fermi kapcsán jobban felépített marketinget alkalmaz, azaz az eddigi két rendezvény alkalmával a HPC piacot helyezték előtérbe, ami az új generációs architektúra felépítését látva egyáltalán nem meglepő döntés.

Mi lesz a Larrabee sorsa?

A célegyenesben lévő lapka fejlesztése ugyan leállt, de a projekt tovább él. Az első Larrabee gyakorlatilag működik, így az Intel felhasználhatja egyfajta nulladik generációs terméknek, ami azt jelenti, hogy az érdeklődő fejlesztők vagy cégek kaphatnak belőle tesztpéldányokat. Bár erről hivatalos megerősítés nincsen, de a pletykák alapján 2010-re tervezett rendszer a projekt második generációs fejlesztése lett volna. Az információk szerint a harmadik generációs verzión a vállalat oregoni központjának legjobb szakemberei dolgoznak. Az architektúra jelentős változásokat könyvelhet majd el, ami remélhetőleg nagyságrendekkel jobb teljesítményt jelent majd.

A harmadik generációs Larrabee megjelenéséről még egyelőre korai beszélni, de az adatok alapján ez a fejlesztés fogja képezni a 2012-ben megjelenő Haswell processzorcsalád grafikus magját, így ennek az évnek a végén megjelenhet a rendszer diszkrét változata is.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés