Hirdetés

Egyre többet tudni a Broadwell IGP-jéről

Az Intel az év második felében mutatja be a Broadwell kódnevű lapkát, mely leginkább ősszel, illetve az év végén jelenhet meg a legtöbb piacon. A fejlesztésről aránylag sokat tudni, ami részben annak is köszönhető, hogy igazán lényeges változást csak az IGP kap, míg a többi részelem többé-kevésbé változatlan marad. Az új Gen8-as architektúrára épülő integrált grafikus vezérlő azonban egy fontos előrelépés majdnem minden szempontból, és a starthoz közeledve egyre több adat derül ki róla.

Hirdetés

A dizájn tekintetében alapvető hasonlóság lesz a Haswell lapka IGP-jének Gen7.5-ös alapjaival, de picivel több feldolgozóra lehet számítani. Az aktuális adatok szerint a GT2-es dizájn 24, míg a GT3-as 48 darab EU-t kap. Ez a mostani GT2 és GT3 dizájnokhoz képest lényegében 20%-kal több feldolgozó, de nincs is igazán többre szükség, hiszen bele kell kalkulálni az architektúra optimális skálázódását is. Javul azonban a tesszelláció teljesítménye, illetve érdekes adat, hogy az alkalmazott ROP blokk vagy blokkok szempontjából hatékonyabb lesz a rendszer. Ez az a pont, ahol többet nyerhet az Intel, mivel az aktuális egységek teljesítménye igencsak el van maradva a konkurencia hardvereihez képest, ami a vezető oka annak, hogy HD felbontás fölött masszívan visszaesik a HD Graphics IGP-k tempója.

Önmagában persze a fenti fejlesztések időszerűek, hiszen az AMD és az NVIDIA legalább fél évtizedes előnnyel rendelkezik a ROP blokkok tervezése szempontjából. Az előbbi az egységeket főleg a mennyiségükkel jellemezzük, de valójában ennél sokkal komplexebb működésről van szó, így számít, hogy az adott ROP blokk az eltérő feladatokban, miképp viselkedik. Az Intel korábban erősen a compute shader mellett tette le a voksát, hiszen ezek a programok direkten a memóriába írnak, vagyis kvázi megkerülik a ROP-okat. Ezen a nézőpontjukon még ma sem változtattak, de észre kell venni, hogy számos feladatnál szükségszerű a ROP blokkok átviteli teljesítményére építeni. Felhozható példának a G puffer leképzése, ami manapság egy igen gyakran alkalmazott eljárás, és erre az AMD, illetve az NVIDIA nagyon direkt optimalizációkkal gyúr, míg az Intel nem igazán foglalkozott a kérdéssel. Főleg ez az oka annak, hogy a HD Graphics IGP-k leginkább a forward leképzőt használó motorokban érzik jól magukat.

Fontos újítás lesz még, hogy a Gen8-as architektúra már direkten támogatja a kétmintás (2x) MSAA-t is. Erre ugyan képes volt a Haswell IGP-je is, de valójában négymintás módban futott mindig a hardver, csak a négy mintából kettőt eldobott. Logikus kitalálni, hogy ez nem ideális, mivel hiába kétmintás az alkalmazott MSAA a teljesítményvesztés a négymintás szinttel ér fel. A Broadwell által használt IGP lesz az Intel első olyan fejlesztése, ahol az MSAA működésére a cég mérnökei konkrétan figyeltek is, és nem csak a kötelező szabvány miatt raktak a hardverbe egy működő, de a valóságban irreálisan lassú koncepciót.

Az új IGP kap saját MMU-t is, ami szintén lényeges előrelépés, emellett megjelenik a megosztott virtuális memória támogatása. Ez lesz lényegében a Broadwell vezető újítása, ami nagyszerű, hiszen az Intel is felkészül az új generációs konzolok által előrevetített mély integrációs jövőképre. Bár a platformszintű atomi és szinkronizációs operációk támogatása még nem megoldott, amiben továbbra is előnyt élveznek a konzolos APU-k, a megosztott virtuális memória már egy nagyszerű alap az új generációs kódok PC-re portolása szempontjából. Ebből a szempontból az Intel maximálisan az OpenCL alkalmazása mellett tör lándzsát, ezen belül is a 2.0-s verziót tekintik majd etalonnak, melyet számos Broadwell lapkára épülő termék támogatni is fog.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés