Az AMD felvázolta a hUMA architektúrát

Az AMD az új konzolok érkezésével a PC-s hardverek úgymond felzárkóztatásán dolgozik, amiről már sok adat van, de a részletek még hiányoznak. A cég végre vázolta az úgynevezett hUMA architektúrát, mely lehetővé teszi a HSA-hoz tökéletesen illő APU megalkotását.

A hardver oldalán ez a fejlesztés jelenti a legnagyobb nehézséget, mivel a mai homogén többmagos központi processzorok UMA (Uniform Memory Access) szervezést használnak, ami azt jelenti, hogy minden processzormag számára azonos feltételű, módú, illetve késleltetésű a memóriához való hozzáférés. Egy UMA rendszerben tehát a processzormagok egyetlen címteret osztanak meg, de ha az integrációt tekintjük, akkor a manapság melléjük kerülő grafikus vezérlő már bonyolítja a helyzetet. A grafikus processzorok általános számítási kapacitását kihasználó platformok ugyanis NUMA (Non-Uniform Memory Access) szervezésűek. Ez radikális különbség, ugyanis a NUMA esetében (az altípusokat nem vizsgálva) a processzormagok hozzáférése a memóriához nem azonos feltételekkel történik, ráadásul itt minden processzor rendelkezik saját memóriával, és használnak még megosztott memóriát is a gyakran használt közös adatok számára.

Természetesen az UMA a programozás szempontjából kellemesebb, de a NUMA is rendelkezik előnyökkel, hiszen ennek segítségével lehet rengeteg multiprocesszort összekapcsolni. Elvi szinten erre az UMA is alkalmas, de ez a gyakorlatban extrém nehezen skálázható. Az AMD a problémára a hUMA architektúrát vezetné be, ami tömören annyit tesz, hogy a HSA-t direkten támogató APU-khoz UMA szervezést használnának a CPU-ra és az IGP-re is, de eközben megőriznék az utóbbi egység skálázhatóságát. A hogyan sajnos hétpecsétes titok, de a programozót úgyis az eredmény érdekli, aminek hatására az AMD szerint a GPGPU-t felváltja majd a rendszerek heterogén módon történő programozása, ideértve az új konzolokat is.


[+]

A HSA-t direkten támogató APU-k működése a fenti ábrán megtekinthető, és jól látszik, hogy hUMA mellett az IGP megosztja a memóriát a processzormagokkal. A hardverre vonatkozó fő funkciók között a bidirekcionális koherencia szerepel, vagyis minden egyes feldolgozott elemen történt változást látják a processzormagok és az IGP multiprocesszorai is. A grafikus vezérlő ráadásul képes lesz kezelni a laphibákat, elérheti a teljes rendszermemóriát és a virtuális memóriát. Emellett az IGP képes lesz ugyanazokat a pointereket kezelni, amelyeket a processzormagok, így elkerülhetők az adatmásolások is, melyek ma igen nagy problémát okoznak.


[+]

Az AMD elmondta, hogy maga a hUMA szervezés támogatható a dedikált GPU oldaláról is, és ez technikai értelemben meg lesz oldva, de fontos észben tartani, hogy ebben az esetben a PCI Express port sávszélessége és késleltetése számottevő hátrány lesz az IGP közvetlen memória-eléréséhez képest.

Az első PC-s APU, ami direkten támogatja a HSA-t és a hUMA-t a Kaveri kódnevű fejlesztés lesz, melyet az év második felében mutat be a cég. Ugyanez igaz a Sony PlayStation 4-ben található APU-ra is, de az a megcélzott piac alapján nem tekinthető PC-s rendszernek.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés