A médialejátszók váltak a Creative húzótermékeivé

Manapság nem kerülhet piacra olyan alaplap, mely ne tartalmazna valamilyen hangkodeket; az integrált megoldások ráadásul a kezdeti idők óta rengeteget fejlődtek, így az áramkörök túlnyomó része ma már többcsatornás hangzással, térhatású hangeffektusokkal és folyamatosan javuló hangminőséggel kecsegtet. Az integrált hangkeltők fejlődése révén az önálló hangkártyák fokozatosan a háttérbe szorultak, így napjainkban már csak a vájtfülű zenehallgatók, amatőr zenészek vagy a játékprogramok megszállottjai vásárolnak PC-jükhöz ilyen bővítőkártyát.


Az X-Fi sem segített

A PC-s hangkártyapiac legjelentősebb gyártójaként ismert szingapúri Creative Labs az eladások csökkenését a 2005-ben bemutatott, jelentős fejlesztésként beharangozott SoundBlaster X-Fi hangkártyacsaláddal sem tudta megállítani, így a 2007-es üzleti év második negyedévében már csak eladásainak mintegy 10 százalékát tették ki a hangkártyák. Azaz a világviszonylatban ebben az időszakban értékesített PC-k valamivel kevesebb, mint egy százaléka tartalmazott Creative hangvezérlőt. A gyártó termékei célközönségének körében ennél egyelőre jóval nagyobb népszerűségnek örvendhetnek: a Valve nem reprezentatív Steam Survey felméréséből legalábbis az derül ki, hogy a játékprogramokat futtató felhasználók 14 százaléka használ valamilyen SoundBlastert, jellemzően az Audigy 2 család valamelyik tagját.


Zen Vision W: a Creative egyik ásza

A hangkártyapiac recesszióját évek óta a saját bőrén tapasztaló Creative így mostanra elsősorban hordozható médialejátszói révén juthat profithoz: a cég elnöke, Craig McHugh elmondása szerint a tavalyi ünnepi időszakban hozzávetőleg 2,5 millió ilyen eszközt értékesített a vállalat, így végül termékei forgalmazásából eredő árbevétele elérte a 323,4 millió dollárt. A Creative nettó árbevétele az adott időszakban ennél végül százmillió dollárral több lehetett, köszönhetően az Apple által kifizetett tetemes összegű licencdíjnak.

A médialejátszók piacát vezető Apple eredményéhez hasonlítva mindazonáltal továbbra is eltörpülnek a Creative számai, a piacvezető a tavaly év végi hajrában ugyanis több mint 21 millió iPodot adott el. Steve Jobs vállalata a piaci részesedés tekintetében is toronymagasan vezet: a tavalyi első félévben a hordozható médialejátszók piacának 76,6 százalékát birtokolta az Apple, miközben a Creative csak 3,7 százaléknyi szeletet tudott magának kihasítani a tortából – áll az NPD Group piackutató tavaly kiadott jelentésében.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés