Hirdetés

2016. május 1., vasárnap

Útvonal

Tesztek » Videokártya rovat

Radeon HD 4870 a GTX-ek ellen

Tesztpadon az AMD és az NVIDIA aktuális húzókártyái, főszerepben a Radeon HD 4870-nel.

Hirdetés

Összegző táblázat, tesztkonfiguráció és fogyasztás


VGA megnevezése GeForce GTX 280 GeForce GTX 260 GeForce 9800 GTX Radeon HD 4870 Radeon HD 4850 Radeon HD 3870 X2
GPU kódneve GT200 G92 RV770 R680 (2 x RV670)
Gyártástechnológia 65 nm (TSMC) 65 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,4 milliárd 734 millió 956 millió 2 x 666 millió
GPU órajele 602 / 1296 MHz 576 / 1242 MHz 675 / 1688 MHz 750 MHz 625 MHz 2 x 825+ MHz
Vertex shader egységek száma 240 darab skalár stream processzor 192 darab skalár stream processzor 128 darab skalár stream processzor 160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzor 2 x (64 komplex/256 egyszerű) skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 80 textúracímző,
80 textúraszűrő
64 textúracímző,
64 textúraszűrő
64 textúracímző,
64 textúraszűrő
40 textúracímző,
40 textúraszűrő
2 x 32 textúracímző,
2 x 16 textúraszűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 7 blokk (28) 4 blokk (16) 16 2 x 16
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.1 / 4.1 4.1 / 4.1
Memóriavezérlő 512 bites crossbar 448 bites crossbar 256 bites crossbar 256 bites hub-vezérelt 256 bites ring bus
Memória órajele 1107 MHz 999 MHz 1100 MHz 1800 MHz 1000 MHz 900 MHz
Memória-sávszélesség 141696 MB/s 111888 MB/s 70400 MB/s 115200 MB/s 64000 MB/s 57600 MB/s
Memória típusa GDDR3 GDDR3 GDDR5 GDDR3 GDDR3
Memória mennyisége 1024 MB 896 MB 512 MB 512 MB / 1 GB 512 MB 2 x 512 MB
HD-videó gyorsítás PureVideo HD (VP2) PureVideo HD (VP2) Avivo HD (UVD2) Avivo HD (UVD)


Az Asus 4870-ese [+]

A Radeon HD 4870-et ismét az Asusnak köszönhetően tesztelhettük. A gyártó ugyanazokat a kellékeket csomagolta a dobozba, melyeket már a HD 4850-esnél is láthattunk, egy driver CD-t, egy programos CD-t, egy leírást, DVI/D-Sub, DVI/HDMI átalakítót, komponens és kompozit adaptereket, CrossFire-csatlakozót és egy szaga alapján műbőrnek tűnő egéralátétet, ami számunkra továbbra is igen kicsinek tűnik, és a nagy melegben könnyen rá is izzad az ember keze. A csomagból hiányoljuk a PCIe-tápkábelt, helyette van benne egy Alone in the Dark című játék (első változata 1992-ben jelent meg). Az Asus videokártyáira 3 év garancia érvényes.


Videokártya / driver Asus Radeon HD 4870 512 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.6
Asus Radeon HD 4850 512 MB (625/1000 MHz) / Catalyst 8.6
Asus GeForce GTX 280 1024 MB (602/1296/1107 MHz) / Forceware 177.34
BBN GeForce GTX 260 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 177.34
XFX GeForce 9800 GTX 512 MB (675/1688/1100 MHz) / Forceware 175.16
Zotac GeForce 9800 GTX 512 MB AMP (756/1890/1150 MHz) / Forceware 175.16
XFX GeForce 8800 GT SLI Alpha Dog 512 MB (@ 600/1500/900 MHz) / Forceware 175.16
XFX GeForce 9600 GT SLI 512 MB (650/1625/900 MHz) / Forceware 175.16
Sapphire Radeon HD 3870 CF 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.5
Asus Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.6
BBA Radeon HD 3850 256 MB CF (670/830 MHz)/ Catalyst 8.5
Processzor Core 2 Quad QX9650 @ 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
Alaplap Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
SLI: XFX nForce 790i Ultra
Memória 2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en, 7-7-7-21 időzítésekkel
Merevlemez Samsung Spinpoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Chieftec 1000 watt
Monitor Samsung SyncMaster 305T Plus (30 hüvelyk)
Op. rendszer Windows Vista Ultimate 32 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
  • Crytek / EA Games – Crysis; very high beállítás
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
  • Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból, DX9 és DX10
  • Codemasters / Codemasters – Colin McRae: DiRT; ultra beállítás, 4xAA játékból
  • Infinity Ward / Activision – Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
  • Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes Opposing Fronts; kézileg minden max, D3D10, 4xAA játékból
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez; high beállítás, 2048x2048-as árnyékminta, normal árnyékminőség, AA-játékból állítva

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Colin McRae DiRT) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban, a Call of Juarezben és a COH Opposing Frontsban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A korábbi Radeonokkal is kipróbáltuk a Catalyst legújabb, 8.6-os verzióját, és csak minimális (1–2 fps) eltéréseket tapasztaltunk, szemben a meghajtóprogram mellé kiadott hibajavítási listában taglaltakkal. A Radeon HD 3870 és 3870 X2 esetében tapasztaltunk furcsaságokat, ugyanis volt néhány játék, melyekben a CrossFire rendszer a szimpla HD 3870 teljesítményénél több mint kétszer volt gyorsabb. Először arra gondoltunk, hogy a Catalyst 8.6 a ludas (azaz lassult a 8.5-höz képest), de miután a 3870 X2-vel megismételtük a méréseket, és az eredmények nem változtak, lezártnak tekintettük a kérdést. Úgy tűnik, hogy a többkártyás rendszerek esetében nem csak lefelé, de felfelé is keletkezhetnek kiugró értékek.

A CrossFire-rel és SLI-vel elért eredményeket SLI a CrossFireX ellen című cikkünkből vettük kölcsön. Ezt azért fontos kiemelni, mert a tesztben szerepel több olyan grafikon, melyeken 0 szerepel az egyes rendszerek neve mellett – ez eredménytelen tesztre utal. A nulla jelentése valójában több minden lehet, például a játék használhatatlanul lelassult, driverhiba, fagyás, a gép újraindulása stb. jelentkezett, röviden összefoglalva értékelhetetlen eredmény született.

Az NVIDIA az AMD 4850-esére válaszul kiadta a már 55 nm-es G92b kódnevű GPU-val felszerelt, GeForce 9800 GTX+ elnevezésű videokártyát, amit eddig nem sikerült beszereznünk, de ez nem hátráltatott abban, hogy feltérképezzük teljesítményét. Csak órajeleiben tér el ugyanis az elődtől, a 675/1688/1100 MHz-es értékeket 738/1836/1100 MHz-re módosították, amit a Zotac GeForce 9800 GTX AMP! Editionje nevetve kibír, hiszen ez már gyárilag is 756/1890/1150 MHz-es órajelekkel rendelkezik. Ezt a tesztek során nem is módosítottuk, ennyi, kb. 2,5%-os előnyt adtunk az NVIDIA-nak. Azt még tudni kell, hogy a kisebb csíkszélességen gyártott chipek a legtöbb esetben kisebb fogyasztással rendelkeznek, ám ez nem mindig igaz. Ha a magasabb órajelen hajtott GPU-nak nagyobb feszültségre van szüksége, illetve ha a gyártónak nem sikerült csökkentenie a szivárgási áramot (ami az egyre kisebb geometriával gyártott komplex chipek egyik legnagyobb problémája), akkor a helyzet akár gyökeresen megváltozhat. Kis kitérőnkre azért volt szükség, mert az AnandTech hardverportál mérései szerint a 9800 GTX+ kisebb csíkszélessége ellenére többet fogyaszt elődjénél...

Ha már a fogyasztásnál tartunk, ezen a téren a közel 1 milliárd tranzisztoros Radeon HD 4870 sem áll éppen túl jól, üresjáratban veri a kétchipes Radeon HD 3870 X2-t, és nagyjából egy szinten van a GeForce 9800 GTX-szel. Ebben a módban a jelenlegi meghajtóprogrammal a kártya 500 MHz-re csökkenti a GPU órajelét, ami lehetne még kevesebb is. Állítólag a következő driverben már rendesen fog működni a PowerPlay, ami elviekben azt jelenti, hogy 2D-s üzemmódban alacsonyabb órajelekre áll majd be a GPU és talán a memória is. CrossFire-ben a 4870 már többet fogyaszt a 9800 GTX-nél. Már korábban is felfigyeltünk arra, hogy a Radeonok összekötve nagyobb fogyasztást produkálnak, amire egyelőre nincs magyarázatunk, de könnyen elképzelhető, hogy valójában az Intel északi híd a ludas – több videokártyával jobban izzik a chip, elvégre kétszer annyi PCIe sávot kell vezérelnie. A csúcs-GeForce-ok ezen a téren egyelőre előnyben vannak, ugyanis esetükben az agresszív órajelkapuzásnak köszönhetően még a HD 4850-nél is tetszetősebb értékeket mértünk.

Terhelve sem változik jelentősen a helyzet, azt leszámítva, hogy itt már az 1,4 milliárd tranzisztoros GT200 GPU-s videokártyák sem túl szimpatikusak. A HD 4870 továbbra is a GeForce 9800 GTX-hez közeli fogyasztással rendelkezik, CrossFire-ben pedig 40 wattot ver az SLI-re.

Szintetikus tesztsorozatunk ezúttal sem maradt el, de semmilyen meglepő eredménnyel nem találkoztunk. A HD 4850 és 4870 között körülbelül 17%-os a GPU órajelkülönbsége, ennek megfelelően a szintetikus tesztekben is 15–17%-os eltéréseket sikerült kimérnünk, így lényegében nem változott semmi. Ahol a HD 4850 gyors (geometria, számolás), ott a HD 4870 még gyorsabb, viszont azon területeken, melyeken a GeForce az erősebb (főképp a textúrázás), az is maradt az élen. Sajnos a GeForce-okkal eleve több kétségbevonható, optimalizálatlanságra fogható eredményünk van, ezeket a méréseket később egy újabb meghajtóprogrammal meg kell ismételnünk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Itt a nagy Eee PC!

    Az Eee PC 1000H érkezése és egyéb hardveres érdekességek mellett egy Mode Com MP3-lejátszót is bemutatunk.

  • Régi-új GeForce-ok

    Két GeForce 9800-zal ismerkedünk meg, melyek nem sokat változtak elődeikhez képest.

  • Hardverpiac nyári álomban

    A pihenő üzemmódra váltott piac szemléje mellett újabb Mode Com zenelejátszót mutatunk be.

  • NVISION 08 összefoglaló

    Beszámoló az NVIDIA vizuális számítástechnikára összpontosító konferenciájáról.

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.