Panasonic Convention 2014: változó idők

Interjú: Laurent Abadie, Panasonic Europe CEO

Mint a cikk elején említettük, a rendezvényen alkalmunk nyílt egy kicsit elbeszélgetni Laurent Abadie-val, a Panasonic európai részlegének vezetőjével. Az UHD-kompatibilis termékek mellett szóba került az OLED, a 3D jelene és jövője, valamint az átlátszó kijelzők.

PH: Mi a Panasonic stratégiája UHD-fronton?

Panasonic: Az egyértelmű, hogy a szórakoztatóelektronika világában a 4K felbontás kezelésére képes eszközöknek óriási szerep jut a közeljövőben. A Panasonic emiatt törekszik arra, hogy az UHD képalkotás teljes egészét lefedje termékeivel, így kínálatunkban megtalálhatóak a 3840x2160 képpont felbontású felvételek elkészítésére képes kamerák, az ezek lejátszását biztosító asztali eszközök és természetesen a kompatibilis televíziókészülékek is. Azonban nem szabad elfeledkezni arról, hogy jelenleg a 4K készülékek elterjedését gátolhatja, hogy kevés a tartalom, ugyanakkor meggyőződésem, hogy ezen a téren igen hamar pozitív változások következnek majd be. Ebben egyaránt fontos szerep jut majd a fizikai valójukban is létező adathordozóknak, az online streamelési eljárásoknak és a tévéadásoknak.

Hirdetés

PH: Tehát ezek szerint lát arra reális esélyt, hogy a jövőben elinduljon az UHD műsorszórás?

Panasonic: Hogyne! A kísérleti adások sikerei bebizonyították, hogy ez egyáltalán nem álom. Sőt néhány éven belül számíthatunk a 8K felbontású tévéadások megjelenésére is. 2020-ban Tokióban rendezik a nyári olimpiai játékokat, és az NHK-nak, a japán nemzeti műsorszóró vállalatnak feltett szándéka, hogy addigra az ilyen műsorok is elérhetőek legyenek. Ebben pedig maximális segítséget nyújt nekik a Panasonic, többek között azért is, mert a cég az olimpia hivatalos partnere.

PH: És mi a helyzet a 3D-vel?

Panasonic: Be kell látni, hogy a 3D nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Természetesen nem nevezném halottnak az eljárást, szó sincs erről, de tény, hogy népszerűsége nem elég nagy. A kezdeti időszakban ígéretesnek tűnt, elsősorban azért, mert néhány nagy költségvetésű hollywoodi produkció felkeltette az érdeklődést az eljárás iránt. Azonban később ezeket nem igazán követték hasonlóan átütő alkotások. Ráadásul úgy tűnik, hogy ami a moziban működik, arra nem biztos, hogy van igény otthon is. Itt elsősorban arra gondolok, hogy a jelek szerint az emberek ódzkodnak a kényelmetlen, kompromisszumok megkötésére kényszerítő szemüvegektől, ha a tévé előtt ülnek. Viszont a 4K és a 8K áttörése ezen is változtathat, hiszen ezek a technológiák lehetővé teszik a jelenleginél kifinomultabb, szemüveg nélküli 3D megjelenítési eljárások kifejlesztését.

PH: A Sonyval közösen fejlesztették a 4K OLED panelt, azonban ennek az együttműködésnek mára vége. Mi ennek az oka?

Panasonic: Mindkét vállalat célja az volt, hogy rendelkezzen működő prototípussal, és ennek kifejlesztéséhez kölcsönös segítséget tudtunk nyújtani egymásnak. A kitűzött cél elérése után viszont már a tömeggyártásra kell fókuszálni, és erről más az elképzelése a két konszernnek, így nem volt értelme az együttműködés folytatásának.

PH: És mikor szoríthatják ki a háztartásokból az OLED tévék a LED-es LCD modelleket?

Panasonic: Attól még messze vagyunk... Az OLED panelek által produkált képminőség valóban jobb valamivel, mint az LCD kijelzőké. Azonban utóbbiak is sokat fejlődtek az utóbbi időben, így a különbség már nem olyan látványos. A nagyméretű OLED megjelenítők egyelőre rendíkvül drágák, ezen a téren a rivális eljárásnak hatalmas az előnye. Úgy gondolom, hogy az OLED technológia először a B2B üzletágban jelenik majd meg, tehát például az autók műszerfalában vagy a repülőgépes rendszerekben. Persze idővel az otthonokba is betörnek majd ezek a televíziók, de a LED háttérvilágítású LCD tévékben még jócskán van tartalék.

PH: Mi a helyzet a tabletekkel és a notebookokkal?

Panasonic: Még az idei évben piacra dobjuk új, 20 hüvelykes 4K tabletünket, a Toughpadet, amely, mint ahogy nevéből is kikövetkeztethető, az átlagos modelleknél jobban bírja a strapát. Ezen tulajdonsága révén az üzleti felhasználók által támasztott speciális igényeket is kielégíti. Ugyanezt a célcsoportot céloztuk meg Toughbook hordozható számítógépeinkkel, amelyek a hagyományos felépítésű notebookoknál jóval ellenállóbbak. Kibírják, ha a földre zuhannak, teljesen ki lehet hajtani a kijelzőjüket, így jelenleg sok mentős, rendőr, tűzoltó vagy terepen dolgozó karbantartó is e modell korábbi verzióit használja. Viszont az nem szerepel a terveink között, hogy otthoni felhasználóknak szánt notebookokkal is piacra lépjünk.

PH: Lát fantáziát a Panasonic az átlátszó kijelzőkben?

Panasonic: Ez egy meglehetősen érdekes terület, amelyben komoly potenciál rejlik. Értelemszerűen az ilyen típusú megjelenítők nem a televíziók kiváltására lesznek alkalmasak, hanem vállalati környezetben, az építészek és belsőépítészek, dizájnerek számára teremthetnek új lehetőségeket. A Panasonic is folytat e téren kutatásokat, és már rendelkezünk is egy működőképes prototípussal.

elefant

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés