NVIDIA GeForce GTX 780 Ti: visszavágó

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 3072 MB (Geforce driver 331.70)
NVIDIA GeForce GTX TITAN 6144 MB (Geforce driver 331.70)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (Geforce driver 331.70)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (Geforce driver 331.40)
NVIDIA GeForce GTX 760 2048 MB (Geforce driver 331.40)
AMD Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 13.11 beta)
ASUS Radeon HD 7990 6144 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R9 270X 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
HIS IceQ X2 Radeon R9 280X 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Az új GeForce legfőbb ellenfeleit a kategóriának megfelelően válogattuk össze, így nem maradhatott ki a Radeon R9 290X és 290 sem, míg házon belülről elsősorban a GeForce GTX TITAN-hoz és a GTX 780-hoz mért teljesítményére voltunk kíváncsiak.

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott 13.11-es beta driverrel teszteltük, míg az NVIDIA GK110 GPU-ra épülő kártyákhoz a cégtől kapott 331.70-es drivert telepítettük fel.

Hirdetés

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximálisra vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így a közelmúltban az Anno 2070 helyét a Company of Heroes 2 vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Company of Heroes 2 és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sajnos rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Tehelve alig fogyaszt többet a GTX 780 Ti, mint elődje, a TITAN, ami egyben azt is jelenti, hogy az R9 290-es kártyáknál ez a modell is kevesebbet kér.


GeForce GTX 780 Ti

A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. A GTX 780 Ti gyárilag 83 Celsius-fokos GPU hőmérsékletre van kalibrálva, így a hűtés, illetve ventilátorának tempója ezen érték tartásának megfelelően alakul. Amennyiben a környezeti hőmérséklet megugrik, akkor a fordulatszám is emelkedik, hogy a rendszer tartani tudja a hőmérsékleti célértéket. Ennek megfelelően nálunk viszonylag csendesen üzemelt a kártya. Üresjáratban alig volt hallható, míg terhelve valahova a középmezőnybe helyeznénk, hangerőben kicsivel a csendes módba állított Radeon R9 290X alá.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást. Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Keplerrel némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Első körben a fogyasztási limitet kellett kitolnunk, amit az EVGA PrecisionX által engedett maximális 106%-ra állítottunk be. E mellé a GPU célhőmérsékletét is a maximumra emeltük fel, ami számszerűen 95 Celsius-fokot jelentett. Ezen módosítások segítségével végül 150 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU órajelére rápakolni, amivel az alapórajel 1026 MHz lett, míg a Boost 1078 MHz. Végül a GDDR5-ös Samsung chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 100 MHz-el sikerült túlhúzni.

VGA megnevezése GeForce
GTX 780 Ti
GeForce
GTX TITAN
GeForce
GTX 780
Radeon
R9 290X
Radeon
R9 290
Kódnév GK110 Hawaii
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler GCN
Tranzisztorok száma 7,1 milliárd 6,2 milliárd
GPU lapka mérete 551 mm2 438 mm2
GPU/turbo max. órajele 876/926 MHz 837/876 MHz 863/902 MHz 1000 MHz 947 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 2880 2688 2304 2816 2560
Textúrázók száma 240 textúracímző
és -szűrő
224 textúracímző
és -szűrő
192 textúracímző
és -szűrő
176 textúracímző
és -szűrő
160 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 12 blokk (48) 16 blokk (64)
Memória mérete 3072 MB 6144 MB 3072 MB 4096 MB
Memóriavezérlő 384 bites crossbar 512 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1750 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 336 000 MB/s 288 384 MB/s 320 000 MB/s
Támogatott DirectX 11 11.2
Dedikált HD transzkódoló NVENC VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP ~250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés