Nehézsúly: SLI a CrossFire ellen

Tesztkonfiguráció és fogyasztás

 

Videokártya / driver Radeon X1950 CrossFire (650/1000 MHz) / Catalyst 6.8
Radeon X1900 CrossFire (625/725 MHz) / Catalyst 6.8
GeForce 7950 GX2 Quad-SLI (500/600 MHz) / Forceware 91.47
GeForce 7900 GTX SLI (650/800 MHz) / Forceware 91.47

Processzor Core 2 Duo E6700 (2,66 GHz; 4 MB L2 cache)
Alaplap CrossFire: Asus P5WDH Deluxe i975X chipset
SLI: Asus P5N32-SLI SE Deluxe nForce4 SLI x16 chipset
Memória Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9)
Monitor Samsung SyncMaster 242MP (24"; max. 1920x1200)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC-3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Oprendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

A tesztkonfigurációt nagyjából meghagytuk úgy, ahogy az a nemrég megjelent egykártyás rendszerek esetében is működött (az L2 cache mérete különbözik attól), ezért az eredmények összehasonlíthatóak, bár a különböző AA-módok miatt ez valójában elég nehéz lenne. A tesztmonitor szerepét egy LCD TV minősítésű Samsung 242MP töltötte be, amely maximum 1920x1200 képpontot képes megjeleníteni.

 

  • Játékok
  • 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
  • Valve – Half Life 2 Episode One
  • UBI Soft – Far Cry (1.33) és (1.4)
  • Vivendi Universal Games – F.E.A.R. (1.07)
  • EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
  • EIDOS – Tomb Raider: Legend (1.2)
  • Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)
  • UBISoft – Call of Juarez

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékokat maximális grafikai beállításokkal teszteltük. A Prey, Far Cry és HL2 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További öt játékban (F.E.A.R., NFS:MW, TRL, Oblivion, Call of Juarez) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. F.E.A.R.-ben ezen kívül a játékba beépített teljesítménytesztet is lefuttattuk.


A Quad-SLI bekapcsolása és az SLI AA-üzemmódok beállítása [+]

A Quad-SLI engedélyezése igen egyszerű, egy egérkattintás. Ugyanez igaz a CrossFire módra is.

Az SLI-s és CrossFire-ös konfigurációkat kétféleképpen lehet kihajtani: vagy nagyon magas felbontást használunk moderált mértékű FSAA-val, vagy alacsonyabb felbontást nagyon magas szintű FSAA-val. A tesztelés megkezdése előtt elolvastuk mindkét gyártó kétkártyás konfigurációk tesztelésére adott ajánlását, és mindkettő azt ajánlja, hogy használjuk bátran a legmagasabb FSAA módokat, ezért úgy döntöttünk, hogy az összehasonlíthatóság érdekében játéktól függően fogjuk a felbontást és az FSAA mértékét változtatni, az ATI 6-szoros AA-ját az NVIDIA 8-szoros AA-jával (sima AA, és nem SLI AA), az ATI 14-szeresét pedig az NVIDIA 16-szorosával fogjuk összehasonlítani, attól függően váltogatjuk ezeket, hogy melyik játék mennyire terheli le a konfigurációkat. Az NVIDIA esetében azért a sima AA-t választottuk az ATI 6-szoros AA-jával szemben, mert az ATI 6-szoros AA-ja is „sima”, hiszen 8-szoros a legkisebb Super AA. Ebből kideríthető az, hogy a két gyártó az egykártyás AA-módokat milyen hatékonysággal számolja ki.


AFR és SFR módok [+]

Az NVIDIA driverében lehetőség van a terhelésmegosztást jelző csík megjelenítésének bekapcsolására. Mint látható, Prey alatt a négy-GPU-s AFR-mód működik, hiszen a képernyő mindkét oldalán ott van a terhelésmegosztó csík, márpedig egy ilyen csík két GPU terhelését mutatja. FEAR alatt az SFR mód működött.


16x SLIAA és Quad SLIAA kijelzése [+]

Végül még két kép Prey alatt az SLI és Quad-SLI 16xAA kijelzéséről.

Lássuk a következőkben a fogyasztást. Üresjáratban a CrossFire konfigurációk meglepően keveset fogyasztottak, bár ha ismerjük ennek hátterét (az X1900-asok üresjáratban visszaveszik az órajelet és a feszültséget is), akkor nem ér minket meglepetés. A legtöbbet a négychipes Quad-SLI konfiguráció fogyasztja.

Terhelve változik a felállás, a CrossFire konfigok „lelépik” az SLI-s megoldásokat, az R580-as magok sajnos igen sokat fogyasztanak, és mint láthatjuk, egy négy G71 chipes Quad-SLI körülbelül azonos mennyiségű áramot szív ki a konnektorból, mint egy X1900 CrossFire-ös. Ez egyébként megegyezik korábbi méréseinkkel, melyben a szimpla GeForce 7950 GX2-t tartalmazó konfig nagyjából annyit fogyasztott, mint a Radeon X1900-as.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés