Nehézsúly: SLI a CrossFire ellen

AA-üzemmódok

Essen szó az egyes anti-aliasing, azaz élsimítási módokról is. Onnantól kezdve, hogy több GPU számol, többé nem gond a szokásos 4-szeresnél nagyobb élsimítási módokat használni, hiszen a több GPU-s konfiguráció óriási erőforrásokkal rendelkezik, amit ha már megvettünk, illik is kiaknázni. Az NVIDIA is és az ATI is kifejlesztett külön többkártyás üzemmódok esetében használható AA-módokat (SLI-Antialiasing és Super AA), melyekkel immár ténylegesen makulátlan képminőséget érhetünk el mindenkor és mindenhol megfelelő teljesítmény társaságában, ami nem mellékes tényező. Ezek gyakorlatilag egyazon elven működnek, aminek lényege, hogy az egyes GPU-k által élsimítással kiszámított képkockákat elegyítik, így (névlegesen) 8-szoros, 16-szoros vagy akár 32-szeres élsimításokat érhetünk el. A 32x mód természetesen csak Quad-SLI konfigurációkon érhető el, hiszen 4 darab 8x élsimítással kiszámolt képkocka eredményeként jelenik meg a képernyőn.


NVIDIA 8xS / SLI 8x / SLI 16x AA-módok


NVIDIA Quad-SLI 8x / Quad-SLI 16x / Quad-SLI 32x AA-módok

Az NVIDIA esetében az összehasonlítás miatt elővettük a „hagyományos”, egykártyás 8x AA-t is, melynél látható, hogy két egymásba tolt rotated grid SuperSampling-elvű FSAA-ról van szó. Két 2x2-es minta van egymásra tolva, melyek eldeformálódtak az egyik irányban, vagyis vízszintesen már megvan a jó FSAA-hoz szükséges rendezetlenség, de függőlegesen egymás alatt – rendezetten – vannak a mintavételezési pontok. Ez a SuperSampling elvű megvalósítás összegezve szép, de lassú működést eredményez. Ezzel szemben az SLI 8x mód két (GPU által kiszámított) 4x MultiSampling elvű AA összetolásából jön létre. A mintavételezési pontokat a két GPU egy kis eltéréssel számolja ki, így amikor ezek „összeadódnak”, nyolc mintát és két textúra mintapontot kapunk eredményül. Az SLI 16x AA esetében az elv ugyanez, csak ott a 8x SuperSampling elvű AA-k tolódnak össze, aminek eredményeképpen 16 pixelpontot és négy textúra mintapontot kapunk. Ennek ugyanazok a jellemzői, mint a 8xS AA-nak: szép, de lassú.

Amikor négy GPU van a rendszerben, aktiválódik a Quad-SLI Anti-Aliasing. Ugyanazon az elven működik, mint az SLI AA, csak itt már négy (GPU által kiszámolt) 4x, illetve 8x AA adódik össze. Értelemszerűen a Quad-SLI 8-szoros AA esetében 2x4 MS, a Quad-SLI 16-szoros AA esetében 4x4 MS, a Quad-SLI 32-szeres AA esetében pedig 4x8 SS AA tolódik össze. Ezt használni egyébként teljesen feleslegesnek tűnik, hiszen az 16x-os SLI AA-hoz képest a mintavételezési pontok mindössze még közelebb kerültek egymáshoz, így a képminőség csak alig javul, miközben a teljesítmény közel a felére esik vissza. A Quad-SLI esetében tehát a Quad-SLI x16-os mód ideálisnak tűnik a teljesítmény szempontjából, hiszen 4 darab (gyors) 4-szeres MS AA adódik össze, és úgy tűnik, hogy a mintavételezési pontok is megfelelően lettek elhelyezve.


ATI 8x / 10x / 12x / 14x AA-módok

Az ATI a már jól bevált MultiSampling-alapú FSAA-ját fejlesztette tovább. A kanadaiak itt is csak azt vették át az NVIDIA-tól, ami jól működik, és egy kis ésszel úgy fejlesztették azt tovább, hogy minőség és sebesség terén is optimális eredményt kapjanak. A Super AA (ami nem azért Super, mert SuperSampling-alapú) négy módot ismer, a 8x, 10x, 12x és 14x opciókat. Ezek közül a 8x és 12x egyszerűen két 4x és 6x MultiSampling-alapú FSAA összetolásából jön létre. A két kártya egyazon textúra mintavételezési ponttal dolgozik, de különböző pixelpontokkal, ezért eredményül két „egymáson fekvő” textúra mintapontot kapunk. Ez minőség terén nagyon szép eredménnyel kecsegtet, hiszen az ATI AA-mintavételezési pontjai véletlenszerűen helyezkednek el, míg az NVIDIA-féle SLI AA esetében mindössze a már meglévő 4x és 8x módok vannak minimális eltérésekkel összetolva, amivel egymáshoz nagyon közeli mintavételezési pontokat kapunk eredményül. A 10x Super AA egy 8x MultiSampling AA és egy 2x SuperSampling AA keveréke, és ugyanez elmondható a 14-szeresről is azzal a különbséggel, hogy „12+2” a felállás. Ez első hallásra nem tűnik túlságosan vonzónak, azonban megvan mindennek az oka. A SuperSampling AA a MultiSampinggal ellentétben képes a transzparens felületeket is kisimítani (az MS csak éleket simít), ezzel pedig jelentősen javítható a képminőség. Ugyanakkor az SS AA elmossa (blur) az egész képet, ráadásul nagy terhet ró az egész grafikus alrendszerre, ez a fő oka annak, hogy az ATI maximum 2x-es SS AA-t alkalmaz.

Ha a végső képminőséget kéne értékelni, akkor az NVIDIA SLI 8-szoros AA-ja az ATI 10-szeresével, az NVIDIA 16-szorosa pedig az ATI 14-szeresével lenne pariban, bár utóbbi esetében az ATI-féle megvalósítás valamivel szebb képet ad, mert az NVIDIA SLI 16-szoros AA-jánál függőlegesen egymás alatt, rendezetten vannak a mintavételezési pontok, míg az ATI Super AA-jánál majdnem teljes mértékben eltérő ezek pozíciója vízszintesen és függőlegesen is. A Quad-SLI 16x-os mód képminőségre körülbelül megegyezik az ATI 14x-esével.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés