Videokártyák csatája a középkategóriában

Hirdetés

Középkategória, amire még van pénzünk

Itt a nyár és egyúttal az uborkaszezon vége, a chipgyártó óriások hamarosan jó pár újdonságot fognak bemutatni, legyen szó a videokártyákról vagy a processzorokról. Ennek hatására úgy döntöttünk, hogy még utoljára összevetjük a most még kapható VGA-k mezőnyének középkategóriás tagjait, melyek jelen pillanatban 30 000 és 60 000 forint között kelletik magukat. Cikkünk azonban más apropóból is megszülethetett volna. Egyrészt az utolsó teszt megjelenése óta több új meghajtóprogram kijött, ami mindig jó kifogás egy videokártya teljesítményének lemérésére, hiszen a gyártók nem ritkán havi 10-20%-os teljesítménynövekedést ígérnek egy-egy játékban. Másrészt hét tesztalanyunk még nem szerepelt egyszerre egy grafikonon, érdemes néha egy pillantást vetni a teljesítmények és az árkülönbségek arányára. Harmadrészt frissítettünk a tesztelt játékcsokron, jó pár régi kiesett, és néhány újabb vagy modernebbnek tekinthető cím került a helyükbe.


A középkategória alja: Radeon HD 4770, HD 4850 és GeForce GTS 250 [+]

A Prohardver! olvasói számára egyik tesztalanyunk sem lesz ismeretlen, hiszen mindet bemutattuk és leteszteltük már legalább egyszer, ezért erre a kis kitérőre csak amolyan emlékezető felfrissítőként érdemes tekinteni. Szerintünk a középkategória a Radeon HD 4770-nél és a GeForce GTS 250-nél kezdődik, ezek kb. 30 000 forintba kerülnek. Ide sorolhatjuk még a HD 4850-et is, ami fejlettebb mivolta ellenére gyakorlatilag egy árban kapható a 4770-essel, illetve a másik oldalról a 9800 GT-t; bár ez utóbbi már egy igencsak koros típus leszármazottja (egészen pontosan a 8800 GT-é), ami alig pár száz forinttal olcsóbb a GTS 250-nél, ennélfogva nem tartottuk érdemesnek az újratesztelésre, egyrészt mert már jó párszor szerepelt nálunk, másrészt értelemszerűen a GTS 250 – úgy tűnik – jobban megéri az árát. Szólhatnánk még a HD 4830-ról is, ami nagyon hasonlít a HD 4770-re, de már nem sikerült beszerezni. Ez a megállapítás egyébként igaz a HD 4770-re is, mármint a gyártási problémák miatt ehhez sem egyszerű hozzájutni, és talán ezután nem is fogják túl sokan megvenni, miután az AMD már inkább a DX 11 API-val kompatibilis VGA-kra koncentrál. Különböző felépítésük ellenére bemutatkozó tesztjében a HD 4770 csak alig-alig maradt le a 4850 mögött, így a legjobb ár/teljesítmény arányú videokártyának kiáltottuk ki, hamarosan kiderül, hogy áll-e még ez a megállapítás (azóta egy árba került a 4850-nel és a GTS 250-nel). A nálunk egyszer már látott HD 4770-et az Asus szállította, egy referenciafelépítésű kártyáról van szó, kicsit hangos hűtéssel és 512 MB memóriával. HD 4770-et sehol sem lehet kapni, a tesztpéldányt is az Asustól kértük kölcsön. A Sapphire HD 4850-esét már 1 GB memóriával szerelik fel (legalábbis ezt a konkrét típust). Persze ez nem számít sokat, de korábbi cikkeink kapcsán néhányan kevesellték a tesztelt típusok memóriaméretét, ezért most eleget tettünk ennek a kérésnek is. A HD 4850-esen egy magas lamellás, halk és jól hűtő rendszert találunk, nem a vékony és tojássütésre is alkalmas referenciatípust. A GTS 250-et a Galaxy szállította, egy referenciafelépítésű (és -órajelű) VGA-ról van szó, egy valódi GTS 250-ről és nem egy átcímkézett 9800 GTX+-ról (na nem mintha ez a teljesítményét befolyásolná).


Közép-közép: GeForce GTX 260+ és Radeon HD 4870 [+]

A „pórnép” kártyái után következzenek a feláras, de még elfogadható, 45-50 000 forintért kapható típusok, a HD 4870 és a GTX 260+, utóbbi a drágább. Mint tudjuk, a HD 4870 csak magasabb órajelei miatt gyorsabb a HD 4850-nél, ugyanakkor a GTX 260+ egy teljesen új architektúrára épül (a GT200b-re a GTS 250 alapjául szolgáló G92 helyett), ezért elmondhatjuk, hogy az AMD és az NVIDIA felfogásbeli különbsége ezen a ponton nyilvánul meg először. Az AMD alapjában véve egy chipet, az RV770-et szállítja/szállította a közép-, illetve felsőkategória összes szegmenségbe (4830, 4850, 4870 és 4890), míg az NVIDIA egy külön erre a célra kifejlesztett, új chippel képviselteti magát a felsőbb régiókban, de azt tegyük hozzá, hogy csak az AMD-vel vívott árháborúból kifolyólag, kényszerűségből adja olcsón ezt a kártyát. Szerkesztőségünkben egy gyárilag túlhajtott Gigabyte GTX 260-as és egy PowerColor HD 4870-es landolt. Az előbbi a megemelt órajeleken kívül (630/1356/1000 MHz, azaz 9/9/0%-os túlhajtás) nem különösebben figyelemreméltó (összehasonlítva más gyártó GTX 260-asaival). Egy referenciafelépítésű GTX 260-as, de ezzel nincs is semmi baj, mert az eredeti hűtés halk (terhelés alatt sem akart begyorsulni), és úgy vettük észre, hogy a kártya szokatlanul hűvös volt a nagy melegben. Az utóbbi modell szintén emelt órajelekkel (780/1850 MHz, azaz 4, illetve 3%-os tuning, elenyésző), és a referenciától eltérő, egyedi hűtéssel, valamint 1 GB fedélzeti memóriával rendelkezik. Megállapítható, hogy a PowerColor kártyáján található ventilátor terhelés alatt halkabb, mint a referencia, viszont a meleget nem vezeti ki a házból.


Drágábbak, de még nem a csúcs: HD 4890 és GTX 275 [+]

Végül lássuk a középkategória felső régióját, a HD 4890-et és a GeForce GTX 275-öt. Ezek a kártyák már amolyan átmenetet képeznek a közép-, illetve a csúcskategória között, 55-60 000 forintos árukkal nincs túl nagy vásárlóközönségük, de még mindig kelendőbbek, mint a 90-100 000 forint körüli GTX 285 vagy a még ennél is drágább GTX 295 (a HD 4850/70/90 X2 valahogy megszűnt létezni). Ez a két típus szinte egyszerre jelent meg idén tavasszal, az AMD lépett először, az NVIDIA pedig kényszerből követte. A HD 4890 tekinthető egyfajta optimalizált HD 4870-nek, egy továbbfejlesztett chipre épül, magasabb órajeleket képes elérni, és alacsonyabb a fogyasztása elődjénél. A GTX 275 ugyanakkor egy hibrid, a GTX 260 és GTX 285 jellemvonásait egyaránt megtaláljuk rajta. Mindkét kártyát az Asustól kaptuk, a HD 4890 és a GTX 275 is a gyártók referenciaajánlását követve épül fel. Azt kell, hogy mondjuk, az NVIDIA ezen a téren szerintünk jobb munkát végzett, ugyanis a Radeonon található hűtőrendszer számos szempontból rosszabb, mint a GTX-é: terhelés alatt jóval hangosabb, a videokártya jobban melegszik (folyamatos terhelés mellett 1 óra alatt képes befűteni egy 20 m²-es szobát), és jóval nehezebb, mármint izmosabbnak kell lenni hozzá... A GTX-en található rendszer csöndben végzi a dolgát, és bár a kártya jobban felmelegszik, mint a GTX 260, ezen a téren még így is bőven alulmarad a Radeonnal szemben. Ami az órajeleket illeti, az Asus csak a GTX 275-ös esetében tért el a chipgyártó ajánlott értékeitől, 725/1550/1300 MHz-es órajelen járnak a komponensek (GPU/shaderek/memória), ez 14/10/15%-os tuning, ez így elsőre nem rossz.

Tuningban ahány kártya, annyi eredmény, ezért csak általánosságban beszélhetünk az egyes típusokról, nincs garancia semmire. A GeForce-okról általában elmondható, hogy megbirkóznak a 10-15%-os túlhajtással, de a GTX 260 valamiért ennél jobban bírja, akár a 20-25% körüli órajelemelést is elviseli. Érdekesség, hogy az Asus GTX 275-ösében a gyárilag megemelt órajeleken felül már csak alig 1-2% maradt... A Radeonok esetében igen nagy a szórás. A HD 4770-en a GPU 900-950, a memória pedig 1000-1100 MHz-et tud. A 4850-es általában rosszul viseli a megpróbáltatásokat, gyakran a 700 MHz-et sem lehet elérni a GPU-val. A 4870 sem sokkal jobb ezen a téren, a GPU 750 és 800 MHz között szokott kifújni, a memóriával 1000-1100 MHz környékéig is eljuthatunk. A 4890 már úgy született, hogy magasabb órajeleket képes elérni, ezért tuningban is jobban teljesít: a GPU 950-1100 MHz-ig is elmegy, a memória pedig 1100-1250 MHz-et bír.

VGA megnevezése Radeon
HD 4770
Radeon HD 4850 Radeon HD 4870 Radeon HD 4890 GeForce GTS 250 GeForce GTX 260+ GeForce
GTX 275
GPU kódneve RV740 RV770 RV790 G92 GT200b
Gyártás-technológia 40 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 826 millió 956 millió 959 millió 734 millió 1,4 milliárd
GPU órajele 750 MHz 625 MHz 750 MHz 850 MHz 738 / 1836 MHz 576 / 1242 MHz 633 / 1404 MHz
Vertex shader egységek száma 128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 128 darab skalár stream processzor 216 darab skalár stream processzor 240 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 32 textúra-címező,
32 textúraszűrő
40 textúracímező,
40 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
80 textúracímező,
80 textúraszűrő
ROP egységek száma 16 4 blokk (16) 7 blokk (28)
Támogatott Direct X verzió 10.1 10
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 448 bites crossbar
Memória órajele 800 MHz 1000 MHz 1800 MHz 1950 MHz 1100 MHz 999 MHz 1134 MHz
Memória-sávszélesség 51 200 MB/s 64 000 MB/s 115 200 MB/s 124 800 MB/s 70 400 MB/s 111 888 MB/s 127 008 MB/s
Memória mérete 512-1024 MB 1024 MB 512-1024 MB 896-1792 MB
HD videó gyorsítás AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP2)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés