Bevezető
2006. március 9-én az NVIDIA útjára bocsátotta legújabb GeForce fiait, a 7800 széria utódjaként beharangozott 7900-eseket, illetve a középkategóriában a GeForce 6600 méltó utódját, a 7600-at, amit már le is teszteltünk. A GeForce 7900 színre lépése a Radeon X1900 megjelenésével szükségszerűvé vált, hiszen a korábbi leggyorsabb GeForce 7800-asokkal vagy szoros versenybe került az ATI új zászlóshajója, vagy le is hagyta azokat. A Radeon X1900 a Radeon X1800 XT késői megjelenése, illetve nem éppen fényes szereplése után 48 pixel shaderével igazi nagyágyú lett. Az NVIDIA nem siette el a válaszlépést, és mire tesztünk végére érünk, meg is értjük, hogy miért.
Azonnal vágjunk is a közepébe – a GeForce 7900 széria két tagot számlál, a lassabbik, 256 MB memóriával felszerelt verzió a GeForce 7900 GT nevet kapta, és rövid idő alatt igen komoly érdeklődés alakult ki iránta, hiszen ára még Magyarországon is 75–90 000 forint körül alakult, ami igen nagy szó, emiatt a GeForce 7800 GT és 7800 GTX kártyák eladhatatlanokká váltak. A gyorsabbik, magasabb órajeleken járó 512 MB-os verzió a 7900 GTX névre hallgat, és minden szempontból (külseje, magasabb órajelei, ára) a 7800 GTX 512 MB utódjának tekinthető.
Tesztünk főszereplői ezúttal nem közvetlenül az NVIDIA-tól érkeztek, hanem magyarországi nagykereskedések jóvoltából landoltak szerkesztőségünkben. A GeForce 7900 GT képességeit a Leadtek, illetve a Gainward, a GeForce 7900 GTX-ét pedig a Gainward kártyáin keresztül mutathatjuk be.
VGA megnevezése | NVIDIA GeForce 7800 GTX 256 MB | NVIDIA GeForce 7900 GT 256 MB | NVIDIA GeForce 7900 GTX 512 MB | ATI Radeon X1900 XTX | ATI Radeon X1800 XT |
GPU kódneve | G70 | G71 | G71 | R580 | R520 |
Gyártástechnológia | 0,11 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 302 millió | 278 millió | 278 millió | 380 millió | 321 millió |
Magméret | 334 mm2 | 196 mm2 | 196 mm2 | 353 mm2 | 288 mm2 |
GPU órajele | 430 MHz | 450 MHz | 650 MHz | 650 MHz | 625 MHz |
Pixelfutószalagok száma | 24 | 24 | 24 | 16 | 16 |
Textúrázók száma | 24 | 24 | 24 | 16 | 16 |
Pixel shaderek száma | 24 | 24 | 24 | 48 | 16 |
ROP-egységek száma | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Pixel fillrate | 6880 Mpixel/s | 7200 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 10000 Mpixel/s |
Textúra fillrate | 10320 Mtexel/s | 10800 Mtexel/s | 15600 Mtexel/s | 10400 Mtexel/s | 10000 Mtexel/s |
Vertex shader egységek száma | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Támogatott PS és VS-verzió | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ |
Memória órajele | 600 MHz | 660 MHz | 800 MHz | 775 MHz | 750 MHz |
Memória-sávszélesség | 38400 MB/s | 42240 MB/s | 51200 MB/s | 49600 MB/s | 48000 MB/s |
Memória mérete | 256 MB | 256 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
A GeForce 7900-esek a G71 kódnévre hallgató GPU-ra épülnek, ami a TSMC üzemében készül 0,09 mikronos csíkszélességgel. Táblázatunkban összefoglaltuk az új chipek főbb jellemzőit, és külön kiemeltük azokat a területeket, ahol különböznek a G70-től.
A GeForce 7900 széria nem komolyabb architekturális eltéréseinek jóvoltából lesz népszerű, hiszen a G71 lényegében a G70-re épül. Az alacsonyabb csíkszélességgel gyártott GPU egyes részeit az NVIDIA a minél jobb hatékonyság érdekében újratervezte, „átszabta”, állítólag a shadermotor, a ROP-ok, az SLI interfész és a Z-cull logikáért felelős területeken történtek a legkomolyabb változtatások, sőt, elvileg a ROP egységek teljes egészében újra lettek tervezve, ennek köszönhetően gyorsult a chip blending teljesítménye. Így az új chip nemcsak a kisebb csíkszélességnek, hanem az alacsonyabb tranzisztorszámnak köszönhetően is még kisebb lett.
Ez a hivatalos álláspont, azonban léteznek spekulációk, melyek teljesen más szemszögből közelítik meg a kérdést, és végeredményben logikus magyarázatot adnak a tranzisztorszám ilyen mértékű csökkentésére. A spekulációk lényege, hogy az NVIDIA a G70-et eredetileg 32 futószalagosra tervezte, ugyanis csak így lehetett szinte teljesen biztos abban, hogy a legyártott 7800-as GPU-kban legalább 24 futószalag működőképes lesz. Mára azonban a G70-es GPU-k előállítása nem okoz akkora problémát, mint a kezdetekben, a hibaarány elég alacsony lett ahhoz, hogy az NVIDIA eltávolíthasson egy vagy két quadnyi tranzisztort, így valószínűleg a G71 már eredetileg is csak 28 vagy 24 futószalagot tartalmaz. Legalábbis elképzelhető ez a verzió is.
G71 / G70 / R580 méretarányosan [+]
Az eredmény egy 278 millió tranzisztorból felépülő chip lett, mely 196 mm2-en terül el. Ha már a GPU-k méreteiről van szó, a G71 így közel 40 %-kal kisebb a G70-nél, és 45 %-kal az R580-nál! A méretbeli eltérésekből könnyen kikövetkeztethető, hogy az NVIDIA a G71-et sokkal olcsóbban és kisebb hibaaránnyal tudja előállítani, mint az ATI az R580-at, ami komoly pofon a kanadaiaknak. A kérdés már csak az, hogy teljesítmény szempontjából ki a nyerő.
A GeForce 7900-esek továbbra is 24 pixelfutószalaggal, 16 ROP egységgel és 8 vertex shaderrel rendelkeznek, csakúgy mint a GeForce 7800 GTX-ek. A memória és a GPU kapcsolata sem változott, ez a két fő részegység továbbra is 256 biten kommunikál egymással.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!