Galaxy: tuningos kis GeForce-ok

Galaxy GeForce 7300 GT DDR2 memóriával

Galaxy név nálunk egyelőre még nem cseng olyan jól, mint a Gainward, a BFG vagy az EVGA, de a hongkongi vállalatnak volt már jó pár figyelemfelkeltő húzása. A 2000 óta GeForce videokártyákkal foglalkozó Galaxy az elsők között szerelt Zalman hűtőt termékeire, és az utóbbi időben az Arctic Coolinggal is együttműködik. Érdekesség, hogy nem a több gyártó által favorizált csúcskategóriában, hanem a középmezőnyben és az alvégen legénykednek Galaxyék. Mai tesztünkben azokat a GeForce 7300 GT-ket és GeForce 7600-akat hajtottuk meg egy kicsit, melyekről internetszerte egyre több elismeréssel szólnak.

Már a tesztalanyok felsorakoztatásakor látszott, hogy a Galaxy azokat a vásárlókat célozza meg, akiknek a hardver több, mint hétköznapi használati eszköz. A kis, 20–50 000 forint közötti kártyáknak is olyan igényes volt a csomagolása, amilyet eddig csak a felsőkategóriában láttunk. A dobozok kartonja vastag, finom tapintású, divatos, deszkás festésű, nem az a technós-szörnyes, amit sok gyártó évek óta fáradtan erőltet.

Mai pácienseink között tudásban, árban és dobozilag is a legkisebb volt a Galaxy GeForce 7300 GT DDR2 memóriás változata. A kis csomagban egy szivacsrétegen csücsült a grafikus kártya, amihez nem sok mindent, csak egy S-Video kábelt, telepítőlemezt és használati útmutatót kaptunk, de hát 21 000 forintért nem is illik többet várni.

A Galaxy GeForce 7-es szériájára az indigókék szín jellemző. A kis GT meglehetősen termetes alumíniumbordát és pár centiméteres ventilátort kapott. A légkavaró fordulatszáma fix, és kis méretéhez illően meglehetősen sivítós, bár nem túl nagy hangja van – egy átlagos processzorhűtő lazán elnyomta. Ma már az alsó kategóriában is természetes a DVI és az S-Video kimenet.

A hűtőbordát leszerelve megnyugvással tapasztaltuk, hogy nem spóroltak a hővezető pasztával, ami ráadásul nem is az a kétes minőségű valami, amit több olcsó gyártónál láttunk már. További jó pont, hogy a processzorral érintkező felület sarkaira puha betéteket tettek, melyek az esetleges lesarkazás ellen védenek.

A sok nagy GeForce és Radeon után meglehetősen furcsán hatott, hogy a kis 7300 GT alig nyúlik túl a PCI Express érintkezőn. A nyomtatott áramkör másik fő jellegzetessége, hogy SLI csatlakozó is van rajta, így a GeForce 7300 GT-vel lehet összeállítani a legolcsóbb két videokártyás, SLI rendszert. Mind a 256 MB DDR2 memória a GPU felőli oldalra került, ez már teljesen megszokott a mai videokártyákon. A modulok párosával tesznek ki egy memóriablokkot, és négy blokk alkotja a 128 bites crossbar memóriarendszert.

A videokártya lelke a GPU. A GeForce 7300 GT esetében ez ugyanaz a G73, mely a GeForce 7600-as szériát hajtja. A vertex egységek száma 5-ről 4-re csökkent, de ez ritkán befolyásolja a végleses sebességet. A 12 helyett csak 8 aktív pixelfutószalagja van, ami elvileg harmadával kisebb teljesítményt sejtet. A GPU-n ezt a módosítást a névbe illesztett VZ betűpár, tehát a G73-VZ-N-A2 kódsor jelzi. A DDR2 memória az Infineontól érkezett, de éppen a késleltetését megadó számsor hiányzott róla, így nem tudtuk pontosan beazonosítani. A Galaxy GeForce 7300 GT 256 MB DDR2 memóriás változatán a GPU és a memória is 400 MHz-en jár, tehát nagyjából GeForce 6600 sebességű kártyáról van szó – alap órajelen.

Galaxy GeForce 7300 GT GDDR3 memóriával

A GeForce 7300 GT-k közül azok az érdekesebbek, melyeknek többet bíró, GDDR3 memóriájuk van. A Galaxy két ilyen kártyát is kínál. A 128 MB-os memóriás csupán egy ezressel drágább a DDR2-es változatnál. A 256 MB GDDR3 memóriával felvértezett változatot is megvizsgáltuk, hogy kiderüljön, van-e értelme az extra memóriának. A dobozokban itt is csak a korábban megismert alapfelszereltséget találtunk. A borításon címke hirdette, hogy olyan memóriáról van szó, amit az alsókategóriában ritkán látni.

Első látásra az tűnhet fel, hogy a GDDR3 memóriás Galaxy 7300 GT nem sokban tér el a gyengébb memóriájú modelltől. A hűtése valamivel vaskosabb, a memóriák körüli részt kicsit másképp alakították ki, de lényegében ugyanaz a kártya maradt.

A három kis Galaxy GT-t egymás mellé helyezve látszik, hogy a DDR2 memóriás valamivel rövidebb, és nyomtatott áramköre több helyen is eltér a szakasztott egyforma, 128 MB és 256 MB GDDR3 memóriával szerelt példányokétól.

A hűtőborda nem csak szélesebb valamivel, hanem magasabb és vaskosabb is. Közepén viszont ugyanaz a kis ventilátor dolgozott, mint a DDR2-es változatnál, így szintén hallatta magas hangját. A pasztázás itt is igényes volt, és a négy kis alátét sem hiányzott.

A 128 MB és a 256 MB GDDR3 memóriával szerelt Galaxy GeForce 7300 GT tüzetesebb vizsgálat után is szakasztott egyformának tűnt. A későbbiekben érdemes lesz összevetni ezt a kialakítást a szintén GDDR3-as 7600-asok elrendezésével, hiszen azokon ugyanúg G73-as GPU figyel. Természetesen az SLI csatlakozó itt sem hiányozhatott. A kicsit megnyúlt nyomtatott áramkör továbbra is nagyon kompakt maradt, de ez elvárható ebben a kategóriában.


Galaxy GeForce 7300 GT 128 MB és 256 MB GDDR3 memóriával

Az ilyen, jóféle RAM-mal megtámogatott GeForce 7300 GT a 6600 GT-t is felülmúlhatja, hiszen GPU-ja már 90 nm-es technológiával készült G73, így jobban húzható, mint a 6600 GT 110 nm-es NV43-ja. Tovább növeli az újonc előnyét, hogy a 6600 GT-vel szemben kettővel több, vagyis 5 vertex shadere van.

Az igazi löketet az alacsony késleltetésű memória adja. A 6600 GT-t általában 2 ns-os chipekkel szerelték, melyek alapból 500 MHz-en járnak (AGP-s esetében 450 MHz), és általában valamivel 600 MHz fölé húzhatóak. Ezzel szemben a 7300 GT 1,4 és 1,2 ns-os moduljai már alapból 700 MHz-en indítanak, és később látni fogjuk, hogy ez még egy százassal megfejelhető.

Galaxy GeForce 7600 GS-ek

A GeForce 7600 GS-ek között is a 256 MB DDR2 memóriás az olcsóbb. Nagyjából egy ezressel kell érte kevesebbet fizetni, mint a négy pixelfutószalaggal rövidebb, de gyorsabb GDDR3 memóriás 7300 GT-ért. Vajon melyiket érdemesebb megvenni? A dobozban ugyanazt az alapot találtuk, mint korábban, és a festése sem változott.

A kártyára pillantva kicsit zavarba jöttünk, hogy nem véletlenül a DDR2 memóriás 7300 GT-t látjuk-e, mert a hasonlóság megdöbbentő. Persze, ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a GPU és a memória is ugyanaz, sőt a hűtés sem módosult.

A két VGA-t levetkőztetve és egymás mellé állítva megbizonyosodtunk róla, hogy teljes az egyezés.


Galaxy GeForce 7300 GT és 7600 GS DDR2 memóriával

Az ár mellett, nemcsak a pixel shaderek számában, hanem a GPU alapórajelében is különbözik a Galaxy GeForce 7600 GS és a 7300 GT DDR2-es változata. A G73-as grafikus mag kódja G73-N-A2-re rövidült, ez jelzi, hogy teljes, egy tucat számoló dolgozik benne. A DDR2 memória ezúttal a Hynixtől származott, és 2,5 ns volt a késleltetése. Ez pontosan a gyárilag beállított 400 MHz-nek felel meg, amit korábbi tapasztalataink szerint nem nagyon lehetett megemelni. Vajon a Galaxy rácáfol majd erre?

Mai tesztünk talán legérdekesebb kártyája a GDDR3 memóriával szerelt GeForce 7600 GS lehet, melyet egyes gyártók a 7600 GST névvel illetnek. A kártya ára és órajelei is a DDR2 memóriás 7600 GS és a GDDR3 memóriás 7600 GT között vannak; nagy kérdés, hogy pontosan hol is. A dobozban, a korábban látott kiegészítők mellett, egy S-Video/komponens HDTV átalakítót is találtunk, a festés továbbra is maradt a régi.

A gyorsabb memóriás GeForce 7600 GS-nek már két DVI csatlakozója volt, amiben a 7600 GT-re hasonlít, de a kártya megjelenése, ettől a részlettől eltekintve, nagyon emlékeztet a GDDR3 memóriás 7300 GT-re. Ismét csak azt lehet mondani, hogy ugyanaz a GPU és ugyanaz a memória, miért lenne más az áramkör.

Tüzetesebben vizsgálódva azért több apró különbséget is találtunk. A második DVI csatlakozó környékén találtunk egy csipogót! A hártya hátulján lévő kondenzátorokat polimer-alumínium szilárdelektrolitosakra cserélték.


Galaxy GeForce 7300 GT és 7600 GS GDDR3 memóriával

A legérdekesebb újdonság mégis a három jumper. A kékkel a két (!) BIOS közül választhatunk. Igen, a Galaxy kártyának, hasonlóan a Gigabyte egyes alaplapjaihoz, két BIOS-a van, melyekben különböző beállítások lehetnek. Kapcsolgatni a jumperrel lehet köztük. A kártyához mellékeltek egy szoftvert is, amivel Windows alól másolhatjuk az egyes BIOS-ok tartalmát. Ha az egyikbe túl magas órajeleket állítanánk be, a másikkal még visszaállhatunk. A piros jumper a második DVI csatlakozó melletti hangszórót aktiválja, ami akkor kezd csipogni, ha a GPU hőmérséklete 70 fok fölé emelkedik. A harmadik, sárga jumperrel a VGA működésével kapcsolatos monitorozási lehetőségeket aktiválhatjuk.


Galaxy GeForce 7300 GT és 7600 GS GDDR3 memóriával

A GPU ismét a megszokott G73 volt, amihez meglepően gyors, 1,25 ns késleltetésű memória társult. Ezeknek a Samsung moduloknak elvileg 800 MHz-et is bírniuk kell.

Galaxy GeForce 7600 GT-k

A Galaxy kínálatában is a legizmosabb GeForce 7600 a GT. Az egyszerűbb, 47–48 000 forint környékén kapható kivitel ugyanolyan dobozban és kiegészítőkkel érkezett hozzánk, mint a 7600 GS GDDR3 memóriás verziója.

Új a rézből készült processzorhűtő, melyben már valamivel nagyobb és több lapátos ventilátor dolgozik. Ez a szélkavaró egy picivel halkabb is volt, de a különbség minimális. Jó pont, hogy most már a memóriamodulokon is volt borda. Megtaláltuk a második DVI csatlakozót és a három jumpert is.

A rézből készült borda alja sem volt felpolírozva, de pasztát azért találtunk rajta bőségesen és a kis lökésgátlók sem hiányoztak. Az eddigi műanyag pöckös lefogatást csavarok váltották, melyeken a nyák mindkét oldalán gumialátétek voltak.

A nyomtatott áramkört a szintén GDDR3 memóriás 7600 GS-hez hasonlítva ismét találtunk néhány eltérést. A legnagyobb talán az volt, hogy a memóriamodulok most mintha 90 fokkal el lettek volna forgatva.


Galaxy GeForce 7600 GS és 7600 GT GDDR3 memóriával

A GDDR3 téglácskák elfordítására valószínűleg az a magyarázat, hogy beszállítójuk, az Infineon másfajta tokozást használ, mint a Samsung. Mindenesetre a RAM késleltetése itt 1,4 ns volt, a GPU kódjába pedig bekerült egy GT tag. Ez a chip volt a legöregebb, még 2006 ötödik hetében készült.

A legnagyobb dobozban a legkomolyabb Galaxy GeForce 7600 GT érkezett hozzánk. Jellegzetessége, hogy a Zalmantól kölcsönvett VF700-as hűtő feszít rajta. A dobozt kicsomagolva némileg csalódtunk, ugyanis az interneten olyan teszteket láttunk, melyekben ehhez a kártyához kétállású kapcsolós, hátlapi panel is járt, a mi dobozunkban viszont nem volt ilyen.

A kártyára pillantva, ismét csalódnunk kellett. Bár a teljesen alumínium GPU borda a helyén volt, a kis RAM-hűtőket nem találtuk, pedig vártuk, hogy lesznek ilyenek is. Mindenesetre a nagy alumínium borda és a kék ventilátor párosa nagyon jól mutatott a kék VGA-n.

Elrendezésben a Zalman hűtéses GeForce 7600 GT és a GDDR3 memóriás GeForce 7600 GS nyomtatott áramköre azonos volt, a három jumpert is ugyanott találtuk, a memóriamodulok iránya pedig megegyezett.


Galaxy GeForce 7600 GS és 7600 GT GDDR3 memóriával

Természetesen a GPU itt is G73-GT-N-A2 volt, és szintén korán, 2006 hatodik hetében készült. Ez a dátum ugye sokkal korábbi, mint a GeForce 7600 GT hivatalos, március végi megjelenése. A gyártók már jóval a premier előtt elkészítik az új kártyákat, hogy legyen belőlük elegendő az értékesítés megkezdésekor.

Tuningteszt

Mivel a GeForce 7600 család tagjait már korábban alaposan kiveséztük, és a 7300 GT sem sokban különbözik tőlük, ezért most főként a tuningra összpontosítottunk. Az alap órajelek mellett kipróbáltuk, hogy a kis Galaxyk mire képesek. Álljon itt egy gyors, összefoglaló táblázat a versenyzőkről:

 

Vertex/Pixel shaderek száma

Memória késleltetése

memóriabusz

GPU órajele
(MHz)

Memória órajele
(MHz)

Bruttó fogyasztói ár

Galaxy GeForce 7300 GT
256 MB DDR2 RAM
4/8 - 128 bit 400 400 21 000 Ft
Galaxy GeForce 7300 GT
128 MB GDDR3 RAM
4/8 1,4 ns 128 bit 500 700 22 000 Ft
Galaxy GeForce 7300 GT
256 MB GDDR3 RAM
4/8 1,2 ns 128 bit 500 700 30 000 Ft
Galaxy GeForce 7600 GS
256 MB DDR2 RAM
5/12 2,5 ns 128 bit 500 400 29 000 Ft
Galaxy GeForce 7600 GS
256 MB GDDR3 RAM
5/12 1,2 ns 128 bit 500 700 39 500 Ft
Galaxy GeForce 7600 GT
256 MB GDDR3 RAM
5/12 1,4 ns 128 bit 560 700 47 500 Ft
Galaxy GeForce 7600 GT
256 MB GDDR3 RAM Zalman
5/12 1,4 ns 128 bit 560 700 49 000 Ft

A teszteléshez tuningolt Core 2 Duo-alapú rendszerünket használtuk, mellyel biztosan nem futottunk CPU-limitbe ezeknél az alsó- és középkategóriás videokártyáknál.

 

Videokártya / driver Galaxy GeForce 7300 GT 256 MB DDR2 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7300 GT 128 MB GDDR3 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7300 GT 256 MB GDDR3 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7600 GS 256 MB DDR2 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7600 GS 256 MB GDDR3 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7600 GT 256 MB GDDR3 / Forceware 91.47
Galaxy GeForce 7600 GT 256 MB GDDR3 Zalman / Forceware 91.47
Processzor Core 2 Duo E6300 @ 2,66 GHz (2 MB L2 cache)
Alaplap ASUS P5WDH Deluxe 975X chipset (Intel Chipset Update 8.1.1.1001)
Memória Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA; 7200 rpm; 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC 3550A
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 2 + DirectX 9.0c

A játékokban olyan felbontásokat használtunk, ahol a kártyák még nagyjából élvezhető sebességűek, így a régebbieknél az 1280x1024-es, az újabbaknál az 1024x768-as felbontást állítottuk be. Ahol lehetett, az élsimítást és anizotropikus szűrést is rákapcsoltuk.

Játékok:

  • 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
  • UBI Soft – Far Cry (1.33)
  • EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
  • Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1)

A teszteléshez négy játékot hívtunk segítségül, melyek között volt régebbi, modernebb és OpenGL-es is. A felbontást és képminőséget olyanra vettük, hogy a kártyákkal játszható sebességet érjünk el, de a vizuális élmény se szenvedjen túl nagy csorbát. Meglepetésünkre, ez Far Cry-ban 1280x1024 képpontos felbontást, magas grafikai beállítást, négyszeres élsimítást és 16-szoros anizotropikus szűrést jelentett. Amikor a Far Cry-jal tesztelni kezdtünk, nagyjából a csúcskategóriás VGA-k bírták ezt a felbontást. 1024x768-as felbontában a friss Prey-ben sem kellett alább adni a minőséget, és a Need for Speed: Most Wanted sem kényszerített kompromisszumokra. Persze, az Oblivionban azért vissza kellett venni a látványelemekből.

Prey-ben és Far Cry-ban előre rögzített timedemót használtunk. Need for Speed: Most Wantedben és Oblivionban előre begyakorolt útvonalat jártunk be. A meghajtó általános képminőségét az alapbeállításnak számító „Minőség”-en hagytuk. A grafikonokon zölddel jelöltük az alap órajeles és pirossal a tuningos eredményeket.

Első tesztünkben, az OpenGL-es Prey-ben, a DDR2 memóriás kártyák végeztek a hátsó régióban. Látható, hogy a GeForce 7600 GS-ek referencia 400/400 MHz-es órajele nem sok mindenre elegendő, de hiába a Galaxy plusz 100 MHz-e, az sem sokat segít, mert a szűk keresztmetszet a memória. Bizonyítja ezt a négy pixelfutószalaggal gyengébb, de 460 MHz-re húzott DDR2 memóriájú 7300 GT is. A kis, DDR2 memóriás 7300 GT órajeleit 48/15 százalékkal tudtuk megemelni, ami 41%-os gyorsuláshoz vezetett, tehát 8 pixelfutószalaghoz még elegendő a DDR2 memória.

Ahol a DDR2 memóriás 7300 GT befejezte, onnan indítottak a GDDR3 memóriás társai. A 128 és 256 megabájt RAM-mal szerelt változat 500/700 MHz-en hajszálra azonos eredményt futott. A többletmemóriának nem volt hatása, ráadásul nálunk a 128 MB-os modell 1,4 ns-os moduljai jobban bírták a túlhajtást, mint a 256 MB-os 1,2-es egységei. Kevesebb memóriával 610/800 MHz-ig, többel csupán 580/770 MHz-ig jutottunk, ez tuningban 22/14, illetve 16/10 százalékot, teljesítményben pedig 16 és 14 százalékos többletet jelent. A GDDR3 memóriás GeForce 7300 GT-k tuningolva és tuning nélkül is jobban teljesítettek, mint a DDR2 memóriás 7600 GS, tehát jobban megérik az árukat.

Az élen természetesen a három 12 futószalagos és 256 MB GDDR3 memóriás kártya legénykedett, meglepetésünkre nem abban a sorrendben, ahogyan számítottunk rá. Alap órajelen világos, hogy a GPU-ban 60 MHz-cel alulmaradó 7600 GS GDDR3 volt a lassabb, de a tuningot jobban bírta a két GT-nél. Ezt minden bizonnyal az 1,2 ns-os memóriának köszönhette. A GT-ken – talán a jobb hűtés miatt – magasabbra mászott a GPU, de memóriában alulmaradtak. Fájó, hogy éppen a legdrágább, Zalman hűtéses modell RAM-ja bírta a legkevésbé. Az órajeleket tekintve a 7600 GS GDR3 500/700 MHz-ről 630/830 MHz-re, a sima hűtéses 7600 GT 560/700 MHz-ről 650/810 MHz-re, a Zalmanos pedig szintén 560/700 MHz-ről 680/785 MHz-re hagyta magát felráncigálni. Ez százalékosan 26/19, 16/16 és 21/12 százalékot, teljesítményt tekintve pedig 25, 15 és 9 százalékot jelent. A legjobb választás egyértelműen az olcsóbb 7600 GS GDDR3.

Ugyan teljesen más felépítésű, mint a Prey, de Far Cry-ban is szinte ugyanazok az eredmények jöttek ki, mint az előző tesztben. Annyi volt a különbség, hogy a DDR2 memóriás 7600 GS most már tuningolva is az alap órajeles GDDR3 memóriás GeForce 7300 GT-k mögé szorult.

Valószínűleg senki sem lepődik meg rajta, hogy a Need for Speed egyelőre legújabb epizódjában – hamarosan jön a Carbon – is hasonló volt a helyzet, mint az előző két játékban; minimális átrendeződés csak az élen volt. Az autós üldözés valamivel jobban igénybe vette a GPU-t, mint az előző két játék, így most a legmagasabbra húzható grafikus chipes, Zalman hűtéses GeForce 7600 GT vitte a prímet, a második helyen pedig a sima tuningolt 7600 GT és a GDDR3 memóriás, tuningolt 7600 GS végzett. A különbségek minimálisak voltak.

Az Oblivion, és várhatóan több modern játék is, teljesen más igényeket támaszt a grafikus hardverrel szemben, mint a Shader Model 3.0 hajnalán megjelent technikákra épülő játékok. Mi más jelezhetné ezt jobban, hogy míg előző három játékunkban maximális grafikai részletességgel, élsimítással és anizotropikus szűréssel érhettünk el játszható sebességet, addig az Oblivion világában csak közepes minőségben, mindenféle látványjavítót mellőzve tudtunk barangolni. Valószínűleg hasonló lett volna a helyzet a Call of Juarezben, a Tomb Raider Legendben és a karácsonyi szezonra érkező modern játékok közül is néhányban.

A grafikus kártyák itt egyértelműen GPU erősorrendben sorakoztak fel. Ez a Zalman hűtéses 7600 GT elsőségét jelentette, és a memóriában gyönge, de szintén 12 pixelfutószalagos 7600 GS DDR2 is előrébb lépett. A nyolc futószalagosok közül a tuningolt 7300 GT 128 MB GDDR3 tartotta magát a legjobban. Ezzel a kártyával már aránylag játszható volt az Oblivion még a teszthez használt teljesítményéhes, erdős részen is. Persze a HDR-ről vagy a Bloom-filterről le kellett mondani, de hát nem lehet elvárni egy 22 000 forintos VGA-tól, hogy a négy-ötször drágább csúcskategóriás szörnyek szintjén teljesítsen.

Értékelés

Barátkozásunk a Galaxy alsó és középkategóriás videokártyáival sok érdekességre világított rá. Egyfelől rohan az idő, már a Far Cry is régi játéknak mondható. Másfelől rettenetes sebességgel fejlődnek a videokártyák. A legfrissebb Doom 3 motoros játék, a Prey, röhögve szalad az alsó-középkategória hardverein is. A csúcsmodelleknél megfigyelhettük már, hogy szinte minden évben 20%-os gyorsulás van, amit pár évente radikális architektúraváltás és teljesítménylöket élénkít fel. A újítások fokozatosan lejutnak az alsóbb osztályokba is. Ha utánaszámolunk, egy GeForce 6800 Ultra a maga 16 pixelfutószalagjával és 400 MHz-es GPU-órajelével nagyjából azt tudja, amit a 30–40 000 forintos GeForce 7600 GS-ek 12 futószalaggal, 500–600 MHz környékén. A középkategória slágere először a GeForce 4 Ti 4200 volt, majd jött a GeForce 6600 GT és a 7600 GT, most pedig már a GDDR3 memóriás 7600 GS is a GT nyakára lép, előtte pedig feltűnt a 7900 GS, a Radeonokról meg ne is beszéljünk.

Jelenleg éppen a 200 wattos VGA-óriások, a DX10-es ugrás és az év végi játékáradat előtt állunk, szóval nehéz megmondani, mire lehet számítani a jövőben, de az biztos, hogy ma a játékok döntő többségéhez nincs szükség a méregdrága csúcskategóriás videokártyákra, de kétségtelen, hogy vannak már (és egyre többen lesznek) olyan játékok, melyek még a nagyokat is megizzasztják. Felmerül a régi nagy dilemma is: vegyek most egy csúcskategóriás VGA-t, hogy majd később is elég legyen, vagy vegyek olyat, ami ma elegendő és holnap újabb VGA-ba ruházzak be? Két évvel ezelőtt nagyjából 100 000 forintba került az a GeForce 6800 GT, amit teljesítménye alapján ma a 30–40 000 forintos, középkategóriás kártyák közé lehet besorakoztatni. Az év elején még 55–60 000 forintba került az a GeForce 6800 GS, mely tudásban szintén a 7600 GS és GT környékén van. Tavaly 8 futószalagos, 500/500 MHz-es GeForce 6600 GT-t lehetett venni 35–40 000 forint környékén, most már 12 futószalagos, 500/700 MHz-es GeForce 7600 GS kapható ennyiért.

Sajnos hosszabb időszakra egyértelmű tanáccsal most sem szolgálhatunk, de azokat útba tudjuk igazítani, akik legfeljebb 40–50 000 forintot vagy még kevesebbet szánnak videokártyára. Gyártótól és márkától függetlenül elmondható, hogy ma már az élsimítás és az anizotropikus szűrés az alvégen sem elképzelhetetlen. Megvalósításukhoz viszont gyors memóriára, tehát GDDR3-ra van szükség, szóval a DDR2 memóriás kártyákat – még ha áruk kecsegtető is – érdemes kerülni. A 128 és 256 MB-os GeForce 7300 GT összevetéséből látható, hogy a többletmemória nem jelent pluszt. Az alsóbb kategóriákban még akkor sem érdemes elcsábulni a 256 vagy 512 MB memóriától, ha alig kell érte többet fizetni; fölösleges, még azt a pár ezrest sem éri meg.

Véleményünk szerint a ma játékhoz feltétlenül szükséges minimumot VGA-ban úgy hívják, hogy Galaxy GeForce 7300 GT 128 MB GDDR3. Már alap 500/700 MHz-es órajeleivel is elegendő a legtöbb játékhoz, sőt egy kis élsimítást és anizotropikus szűrést is bekapcsolhatunk. A korábbi és a mostani hét G73-as GPU tuningolási tapasztalatai alapján reális az esély arra, hogy a GPU-ra és a memóriára is rá tudunk dobni majd még egy százast, ami 15–20%-os többletet jelent. A 22 000 forintos árcédula mellé szinte kötelező a különösen ajánlott címke is – bravo Galaxy!

Nagyon szerencsétlen helyzetben van a 256 MB GDDR3 memóriás Galaxy 7300 GT, mert semmivel sem gyorsabb ugyan a feleekkora memóriájú társánál, de 35%-kal többet, vagyis 30 000 forintot kell érte fizetni. Sajnos, ezt a tényt az sem nagyon enyhíti, hogy a hasonló árfolyamú, DDR2 memóriás GeForce 7600 GS-ekkel alap órajelen és tuningolva is felveszi a versenyt, a normál, általában DDR2 memóriás, 7300 GT-ket pedig állva hagyja.

A másik videokártya, mely miatt meg kell veregeti a Galaxy csapatának vállát, a GeForce 7600 GS GDDR3 memóriás változata. Picivel 40 000 forint alatti árával szinte pontosan félúton van a sima, DDR2 memóriás 7600 GS és a gyorsabb 7600 GT között, de teljesítményben majdnem kiegyenlítődik az utóbbival, tehát ár/érték mutatója nagyszerű. Ahogyan tesztünk is mutatja, tuningban az 1,2 ns-os GDDR3 memória még a GT-knek is kellemetlen pillanatokat okozhat, szóval megérdemelt a különösen ajánlott minősítés.

A Galaxy 7600 GT-i is nagyon jó kártyák, de a fránya GDDR3-as 7600 GS árnyékot vet teljesítményükre. Kár, és egyben a tuning rizikóját is mutatja, hogy a Zalman hűtős 7600 GT memóriáját nem sikerül olyan magasságokig emelni, mint a sima hűtős modellét, nekünk mindenesetre tetszett a gyárilag is igényes hűtéssel szerelt kártya. Dupla BIOS-ával – ami mindhárom általunk tesztelt GDDR3 memóriás Galaxy GeForce 7600 sajátja – és a jó kis hűtés minimális extra árával elsősorban azoknak ajánlott, akik az átlagnál kicsivel többet szeretnének.

 

Galaxy GeForce 7600 GT Zalman Galaxy GeForce 7300 GT 128 MB GDDR3
Galaxy GeForce 7600 GS 256 MB GDDR3

rudi

A Galaxy videokártyákat az Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés