Egy cockpit naplója

Az első verzió

Mindig tiszteltem azokat az embereket, akik a semmiből valamit tudnak alkotni. Különösen akkor, ha ez a valami igazi, kézzelfogható dolog lett. Gyönyörű egy jól megfogalmazott körmondat vagy egy elegánsan megírt programkód, de a frissen elkészült, fától és ragasztótól illatozó sámlit (esetleg rexasztalt) sokkal valóságosabbnak érzem. Ujicz Péter (alias pointer4) is készített egy olyan csodát, amellyel a Logout olvasói már találkozhattak. Alkotását, egy különösen fejlett pilótafülkét, most a Prohardver olvasóinak is bemutatjuk.

Hirdetés

PH: Hogyan kezdődött számítógépes autós pályafutásod?

UP: Elértem pár éve egy olyan, PC tulajdonosok körében ritka állapotot, amikor mindenből megvettem az általam elérhető maximumot, így a további gépfejlesztésen értelmetlen lett volna gondolkodni. Persze az ilyen időszak maximum 3-4 hónapig tarthat, de addig is szerettem volna venni valamit még a géphez. Counter-Strike-ot már régóta játszottam, minden meg is volt hozzá kielégítő szinten. Kellett valami új, és egér vagy billentyűzet szóba sem jöhetett. Ekkor jött az inger, egy számítástechnikai bolt kirakatában láttam meg egy Logitech MOMO erő-visszacsatolásos kormányt. Persze az autós játékokat mindig is nagyon imádtam, hiszen a Destruction Derby látványa miatt adtam el az Amiga 1200-ast, illetve rengeteg remek arcade játék boldogított már pályafutásom legelején is. Csak, hogy párat említsek: NFS1, Megarace, Screamer, Ignition. A kormányvásárlás idejében a legújabb, általam ismert autós játék az NFS volt, valamelyik Underground. Kormánnyal haza, játék fel, kb. 10 perc múlva értetlen pofa. "Ehhez minek kormány?" – kérdéssel az arcomon a kormány visszakerült a dobozába. Később tettem még egy próbálkozást vele, de akkor is a dobozában landolt a drága. Változás akkor állt be, amikor megjelent a Test Drive Unlimited; itt a billentyűzethez képest már volt értelme a kormánynak, végre megmutatkoztak a pontos analóg vezérlés előnyei. Ugye NFS-ben vagy balra kell menni, vagy jobbra, közte nincs igény semmire, vagy ha volt is, azt gyors gombnyomkodással elérhette az ember (kivéve a Porsche 2000-ben). Ebben viszont még a félgáznak is hihetetlen jelentősége volt, végre elégedetten ültem a fotelben, hogy nem hiába költöttem el azt a jó pár ezer forintot.

Autószerelő taníttatásom kicsit megutáltatta velem a monoton problémamegoldást, valamennyire az autókat is, viszont mindig is különös vonzalmat éreztem a régi amerikai, különös egyéniségű autók iránt (Ford Mustang, Corvette stb.). A TDU-ban természetesen kipróbálhatóvá vált ez a kategória is, egy valóshoz hasonlító közúti helyzetben, viszont a pillangó/tiptronic váltás valahogy igen távol állt a kívánt összhatástól. Ekkoriban a Logitech G25 kormány már az első áresésén túl volt, H váltó, bőr/fém kivitel, tengelykapcsoló pedál, meg mindenféle reklámszöveg. Mondom hajrá, unokaöcsémnek jó lesz karácsonyra a MOMO, és nekem is megvan a meglepi. Miután felszereltem a G25-öt és kipróbáltam, kicsit elment a kedvem mindentől, mivel nem Ford Transit szimulációban akartam részt venni. Mi a bánatot keres a váltó fent, a kormánykerék mellett? Arról nem is beszélve, hogy a bokám kivolt már attól, hogy olyan suta szögben kellett tartani a pedál használatánál. Szóval, rámjött a hiszti.

PH: Fogtad a baltát, és kapott az arcára a Logitech kontroller?

UP: Nem, dehogy! Ekkor találtam egy videót a Force Dynamics termékéről. Felkiáltottam: ez az, ez kell nekem! Persze csak egy házi, finomított kivitel, mert épp nem volt megközelítőleg 2,5 millió forintom. Irány a Google: "cockpit home made". A találatokból aztán mazsolázhattam, sok ötletet megfontoltam, amit másoknál láttam, majd hat méter zártszelvény vágása és hegesztése után megszületett ez a jelenség:

A hat méter zártszelvény olyan 2500 Ft, ha van lehetőségünk hegesztésre, ez egy kulturált megoldás. Olcsó, erős, jól festhető. Kell egy flex, pár jó ötlet, meg festékre pár ezer forint. Érdekes, hogy a vaslemez sokkal drágább, mint maga a szelvény. Kell még egy "szék" is, én egy használt autóülést építettem be. Bontóban könnyen és olcsón be lehet szerezni, ha az otthoni háztartásban épp nem lenne felesleges. Ha valaki olcsón szeretne új sportülést venni, a legolcsóbb, amit találtam 25-30 000 forint. Még internetes rendelésre is van mód. A cockpit ára megállt valahol 19 000 forint körül.

A keresgélés közepette találtam rá az SG.hu fórumán belül egy topikra (közösségre), ahol hasonló beállítottságú emberekkel találkozhattam. Ekkor derült ki, hogy én barlangban élek, mert annyi remek autós szimulátor van, mint égen a csillag. Pár hónap alatt megismertem jó pár játékot, illetve azt, hogy nem tud egy játék minden szempontot kielégíteni, mindenre van egy "legjobb". Az LFS talán a legélethűbb fizikát és kormánykezelést nyújtja, míg az rFactor rendelkezik a legtöbb autóval és pályával. Szinte mindent megtalálni benne, még más játékok komplett áthozatalát is (GTL, Race, GTR). Igaz, néha a hangulatot nem sikerül átvinnie, de ez már teljesen más tészta. Ha valaki most kipróbálná a játékokat, mert még nem hallott róluk és elakadna, nyugodtan nézzen be fórumokba és olvasgasson. Jó kis társaság, nagyon segítőkész emberek vannak, csak ne azzal kezdjétek, hogy hol van hozzá crack.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés