Az új platform teljesítménye
Elsőként egy elég komoly négymagos processzort, a Core i7-2720QM-et kaptuk meg a mobil Sandy Bridge-ek közül. Aki megbarátkozott már az új CPU-k jelölésével, azt egyből – a többiek még némi segítséggel – észrevehetik, hogy itt nagyjából a Core i7-720QM-hez hasonló kódolású processzorról van szó, ami az Arrandale-érában a legkedveltebb négymagos volt, nemrég váltotta a picit magasabb órajelű i7-740QM. A sorozat folytatására utal az is, hogy az i7-2720QM listaára azonos az i7-740QM-ével. Órajelben az új i7-est turbóval és anélkül is 5-600 MHz-cel magasabbra állították, és nem szabad elfelejteni, hogy immár GPU is lakik benne. Az új processzorhoz új szintetikus tesztprogramra is szükségünk volt, ugyanis az Everest utolsó hivatalos verziója (v5.50) nem működik a Sandy Bridge lapkákkal. Így hát az AIDA64-re, annak is a legújabb verziójára (v1.50) váltottunk. Összehasonlítási alapnak a korábban emlegetett Core i7-720QM-et választottuk. Bevettük az AMD fellelhető legerősebb mobil processzorát is.
Processzor megnevezése | Intel Core i7-2720QM |
Intel Core i7-720QM |
AMD Phenom II N930 |
---|---|---|---|
CPU órajele | 2,20/3,30 GHz | 1,60/2,80 GHz | 2,00 GHz |
Magok/szálak száma | 4/8 | 4/8 | 4/4 |
Gyorsítótárak | 6 MB L3 cache | 6 MB L2 cache | 2 MB L2 cache |
AIDA64 v1.50 - CPU Queen | 38 841 | 19 811 | 14 593 |
AIDA64 v1.50 - CPU PhotoWorxx | 27 420 | 29 234 | 16 185 |
AIDA64 v1.50 - CPU Zlib (kB/s) | 215,5 | 103,8 | 97,5 |
AIDA64 v1.50 - CPU AES | 32 538 | 20026 | 22231 |
AIDA64 v1.50 - CPU Hash | 1609 | 1002 | 1328 |
AIDA64 v1.50 - FPU VP8 | 2747 | 1382 | 1420 |
AIDA64 v1.50 - FPU Julia | 8298 | 5312 | 5069 |
AIDA64 v1.50 - FPU Mandel | 4239 | 2573 | 2580 |
AIDA64 v1.50 - FPU SinJulia | 4000 | 2370 | 1286 |
Renderelés - Cinebench 10 1 CPU | 4174 | 3647 | 2070 |
Renderelés - Cinebench 10 x CPU | 15 476 | 9482 | 7464 |
Konvertálás - MPEG2 -> XviD (s) | 44 | 76 | 103 |
Tömörítés - 7-zip benchmark | 12 471 | 9441 | 6060 |
Kitömörítés - 7-zip benchmark | 17875 | 9734 | 7421 |
Memóriatesztek | 4 GB DDR3-1333 |
2 x 2 GB DDR3-1333 |
2 x 2 GB DDR3-1333 |
AIDA64 v1.50 olvasás (MB/s) | 9866 | 14159 | 7286 |
AIDA64 v1.50 írás (MB/s) | 10385 | 11547 | 6159 |
AIDA64 v1.50 másolás (MB/s) | 9451 | 12256 | 7762 |
AIDA64 v1.50 késleltetés (ns) | 60,5 | 33,9 | 61,6 |
Asztali után mobil vonalon is megmutatta az Intel új processzora, hogy nem kicsivel fogja lelépni elődjét. Jellemzően 50-60%-kal gyorsabb volt nála, de több esetben közel a dupláját hozta elődjének. Érdekes, hogy a hagyományos, x86 utasításkészletet használó, képszerkesztéskor jellemző rutinokat futtató PhotoWorxx tesztben kissé lemaradt a Core i7-2720QM az i7-720QM mögött. Ami az AMD-t illeti, úgy gondoljuk, hogy a K10 architektúra csak jelentősen magasabb órajelen tudna labdába rúgni a Sandy Bridge mellett. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a kipróbált Phenom II lényegesen olcsóbb, sokkal inkább a kétmagos Core i5-tel vethető össze.
Ugyan táblázatunkban nem látszik, de az Intelnek ezúttal sokkal jobban sikerült megoldania a memóriakezelést, mint az Arrandale processzoroknál. Ott a GPU-val közös lapkán csücsülő memóriavezérlő és a CPU között elég szűk, nagy késleltetésű volt a kapcsolat. Ugyan a Sandy Bridge nem éri utol a Lynnfieldet ezen a téren, de az Arrandale-nél jó 20%-kal gyorsabb, és késleltetése is lényegesen javult.
Mi a helyzet a grafikus maggal? Lényegében ugyanaz, amit az asztali processzorok – pontosabban a Core i7-2600K – elemzésekor tapasztaltunk. Az Intel HD Graphics 3000 a maga 12 végrehajtóegységével és a processzor fejlett cache- illetve memóriakezelésével egyáltalán nem elveszett darab. Bár az abszolút csúcs-csúcsjátékokat nem, de a többi játékot elviszi közepes vagy alacsony grafikai minőség mellett, megelőzve az egyszerűbb diszkrét grafikus kártyákat.
Grafikus alrendszer megnevezése | Intel HD Graphics 3000 |
Mobility Radeon HD 5470 |
---|---|---|
GPU kódnév | - | Park XT |
Shader egységek száma | 12 EU | 80 |
GPU órajel | 650/1300 MHz | 750 MHz |
Memória mérete és típusa | rendszermemória | 1 GB GDDR3 |
Memóriabusz szélessége | rendszerbusz | 64 bit |
Memória alapórajel | - | 800 MHz |
Unreal Tournament 3 - 1366x768, maximális | 36 | 46 |
Far Cry 2 - DX9 - 1366x768, közepes | 32 | 30 |
GRiD - 1024x768, közepes, 2xMSAA | lefagyott | 29 |
World in Conflict - DX9 - 1366x768, közepes | 26 | 29 |
Oblivion - 1366x768, közepes | 29 | 29 |
Notebookos viszonylatban pedig még jobb a helyzet, itt ugyanis a diszkrét grafikus kártyák jelentősen gyengébbek. Egy asztali mércével alapmodellnek számító darab notebookban a középkategóriát jelenti, és a csúcs mobil megoldások is legfeljebb a desktop vasak középszintjéhez érnek fel. Az Intel HD Graphics 3000 tudását a közkedvelt Mobility Radeon HD 5470-hez mértük, amivel szemben az Intel üdvöskéje szépen helytállt.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!