Windows blog: DirectX

A DirectX a Microsoft kiegészítése, kizárólag a cég operációs rendszeréhez készült és már 1995 óta, az akkori Windows 95-höz is elérhető volt. A DirectX csomag lényegében egy programozási felület (API), melynek segítségével biztosítható az egyes programok hardveres kompatibilitása azáltal, hogy az egyes utasítások a DirectX utasításkészletben lesznek megírva. API-k nélkül az adott program készítőinek vagy az adott operációs rendszer számára kellene programot írnia, vagy az utasításoknak a hardverek rendkívül széles skáláját kellene ismernie. Nyilván ez utóbbi nem igazán járható út egy széles körben elterjeszteni kívánt program esetén, de még az operációs rendszer számára írt alkalmazások is szűkebb rétegben lesznek elérhetők; a Microsoft eseténél maradva gondolhatunk itt a Windows egyes főverzióira, melyből még legalább hárommal (XP, Vista, 7) találkozni viszonylag gyakran.

A fő probléma az operációs rendszer számára írt alkalmazásokkal azonban nem ez, hanem a DirectX létrejöttét is kiváltó jelenség volt. A Windows 95 debütálásakor merült fel az a gond, hogy a Windows kernel erőforrás-kezelésének és a Windows API-nak hála az a programalkotás többé-kevésbé hardverfüggetlenné vált, azonban a kernelen keresztül történő kommunikáció a szoftver és a hardver közt jelentős teljesítménycsökkenést okozott. Multimédiás alkalmazásoknál – főleg játékoknál – ez komoly hátránynak minősült. Ennek kiküszöbölésére jött létre a hajdani Windows Games SDK fejlesztőkészlet, melyet a Direct3D-vel felvértezett DirectX verziók követtek. A DirectX egyúttal az addig egyeduralkodó OpenGL számára is kihívást jelentett, mert bár az utóbbi nem volt a redmondi cég operációs rendszeréhez kötve, de nem rendelkezett olyan széles – főként multimédia terén hasznos – funkciólistával.

A csomag több részből épül fel, az API függvények ezreit funkció szerint csoportosították. Mindegyik rész egy adott területen való kommunikációért felelős, az adott alkalmazás utasításait a DirectX-kompatibilis hardver ezeken keresztül kapja. Külön csoport felel a bevitelért, a hangokért, a grafikáért, a zenéért, a megjelenítésért és a hálózati kommunikációért is. Az DirectX verziók a kompatibilis hardverek listáján kívül egyéb újdonságokat is hoztak magukkal. A 8-as változat hozta el például a pixel és vertex shader effektek támogatását, míg a 9-es verzió óta a grafikai eszközök (DirectDraw és Direct3D) DirectGraphics név alatt egyesültek. A 11-es változat a Windows 7 operációs rendszerrel debütált, három fő jellemzővel brillírozva: a tesszelláció a felületek szebb megjelenítéséért, a rajzolási parancsok többszálú feldolgozása a többmagos processzorok jobb kihasználtságáért és a DirectCompute, a grafikus kártyák jobb kihasználásért játékokhoz és egyéb, grafikus teljesítményt igénylő feladatokhoz. A DirectX legutóbbi változata a Microsoft letöltési központjából vagy az alábbi linkre kattintva szerezhető be.

Inarus

Azóta történt

Előzmények