Vélemény: működhet az exkluzív játékbeli tartalom PC-n?

Ha ki szeretnénk emelni egy tényezőt, amiben a PC-s és a konzolos játékpiac nagyon különbözik, akkor az az exkluzivitás lehetne. Itt nem csak teljes program szintjén érdemes nézelődni, mivel a konzolpiacon nagyon jellemző, hogy pár kiválasztott játék exkluzív tartalmakat kap az egyik konzolon. Ez teljes egészében egy üzleti döntés, hiszen könnyű elgondolni a rajongók helyzetét. Ha valakinek nagyon tetszik egy alkotás, akkor már egy-egy exkluzív tartalom alapján eldönthető, hogy melyik konzolt választja, hiszen csak a kijelölt termékkel kapja meg az összes létező tartalmat a játékprogramhoz.

Ez a modell a PC-re szerencsére egyáltalán nem jellemző, illetve ezt lehetett mondani a nyár végéig, amikor is az AMD bejelentette, hogy a Star Citizen című játékhoz egy módosított Mustang Omega variánst készítenek, amit csak a Never Settle promócióban lehet megszerezni egy Radeon R9 sorozatú termék vásárlása után. Ez viszonylag nagy felháborodást keltett a játékosok körében, mivel az AMD exkluzív hajója igen gyors, így aki megvásárolta a szükséges VGA-t tulajdonképpen győzelmi esélyt vásárolt magának a játékon belüli Murray Cup Race Series versenysorozatban. A fejlesztők azonban biztosították az érintetteket, hogy a játékban szereplő eredeti Mustang Omega is lehet olyan gyors, mint az AMD-s variáns, ha elérhetők lesznek a tuningkészletek, így a Radeon R9 VGA-t vásárlók előnye csak időszakos, de való igaz, hogy ezért a hajóért nem kellett semmit tenniük a játékon belül.

Rögtön felmerült a kérdés, hogy ez egyedi konstrukció-e, vagy az AMD tényleg exkluzív tartalmakkal akar kedveskedni a vásárlóinak, illetve pontosabban fogalmazva vásárlókat akar szerezni, hiszen ez is pont olyan üzlet, mint a konzolos exkluzivitás. Erre ma megérkezett a válasz, ugyanis a Star Citizen mellett most már a Dragon Age: Inquisition is feliratkozott arra a listára, ahol a Radeon R9 sorozatú terméket birtokló játékosok egyedi, sehol máshol nem elérhető tartalmat kapnak. Jelen esetben az akció nem a Never Settle promóción belül fut, hanem a Gaming Evolved applikáció és 500 RP (Reward Points) kell hozzá, amit be lehet váltani az „AMD Radeon in-game gift pack” nevű kiegészítőre. Ez egy mesterszinten kiképzett lovat, illetve a hozzá való nyerget, valamint egy rendkívüli adottságokat biztosító amulettet kínál a játékosoknak. Fontos kiemelni, hogy ez a csomag csak február 18-ig szerezhető meg.

Érdekes látni, hogy a PC-n is kezdenek kibontakozni az exkluzív játékbeli tartalomra vonatkozó törekvések, de azt nehéz megjósolni, hogy mindez hova vezet majd. Attól, hogy valami a konzolpiacon működik, még nem biztos, hogy a PC-n is sikeres lesz. Persze logikus azt gondolni, hogy a rajongó számára mindegy a hardver és azt a terméket fogja venni, amelyikkel a kedvenc játékának összes tartalmát eléri. Ebből a szempontból érthető az AMD hozzáállása is, de kérdés, hogy mi a hosszabb távú terv. A jövőben is mondjuk exkluzív hajókról, lovakról, nyergekről, amulettekről beszélünk, vagy jönnek az exkluzív küldetések is? Utóbbira jellemzően látunk példát a konzolon, a PC-s társadalom viszont ehhez nem szokott hozzá. Ennek következtében meglepődnénk, ha bekövetkezne a tartalom egy gyártóhoz való hozzácsatolása, úgymond játékbeli történetszálra vonatkozóan, de sajnos van esély rá, hiszen két éve az sem fordult meg a fejünkben, hogy egy játékbeli amulett valaha is gyártói exkluzív tartalom lesz.

Rohamosan változik az ipar hozzáállása a PC-piachoz, és ma már nem feltétlenül jósolható meg, hogy egy fejlesztőstúdió vagy egy kiadó miképp viszonyul az egyes gyártókhoz, ezen belül is az esetleges speciális igényeikhez. Sajnos be kell látni, hogy számos fejlesztő érezhetően hálás az AMD-nek, hogy rángatják ki a PC-s játékpiacot abból a gödörből, ahova tulajdonképen a DirectX félrefejlesztése taszította. Kérdés azonban, hogy ezért mennyire reális elképzelés exkluzív játékbeli tartalmakkal kedveskedni. Az AMD-nek önmagában az is nyereség, hogy számos stúdió a hardvereiket és a technológiáikat célozza a fejlesztéseikkel, viszont a szoftverpartnereik lojalitása lassan túlnő a piac szempontjából egészségesnek vélt szinten.

Előzmények

Hirdetés