Valódi háromdimenziós élmény az NVIDIA jóvoltából

Hirdetés

Az NVIDIA – a Samsung és a ViewSonic 120 Hz-es függőleges frekvenciával működő monitorjainak bemutatásával párhuzamosan – leleplezte GeForce 3D Stereo technológiáját, mely kihasználja a magas képfrissítési értékkel rendelkező LCD kijelzőket, ennek következtében valós háromdimenziós hatás érzékelését teszi lehetővé. Hasonló technológiával már szolgáltak a zöldek a CRT monitorok fénykorában is, az LCD technológia térnyerésével azonban az eljárást pihentetni kellett, mivel a „lapos” megjelenítők állandó háttérvilágításának köszönhetően a függőleges frissítési frekvencia emelésére nem fektettek sok hangsúlyt a panelek fejlesztésénél.

Az CES rendezvényen bemutatott GeForce 3D Stereo eljárás gyakorlatilag megegyezik a pár évvel ezelőtt kényszerpihenőre küldött megoldással. A technológia alappillére a 199 dollárért beszerezhető szemüveg, mely USB-s infravörös vevőegységen keresztül csatlakozik a számítógéphez. Az infravörös emitter teszi lehetővé, hogy a háromdimenziós térhatás meglehetősen tág betekintési szögtartományból is megfelelő minőségű legyen.

A háromdimenziós térhatás úgy valósul meg, hogy a rendszer két különböző képet érzékeltet az emberi szemekkel, amit a szemüveg jobb és bal oldali lencséje tesz lehetővé, az aktív üveglap ugyanis elsötétedik a bal szem előtt, ha éppen a jobb szemnek szóló információ látható, és fordítva. Mivel a szemünk a keletkező képet más pozícióból látja, az agyunk az információkat térhatásúnak fogja érzékelni. A 120 Hz-es függőleges frekvencia mindössze azért szükséges, hogy a jobb és a baloldali lencse megfelelő, 60 Hz-es frissítési frekvencián legyen képes a képet érzékeltetni.

Az NVIDIA elmondása szerint több mint 300 játék támogatja a technológiát a GeForce 3D Stereo driveren keresztül. Azonban fontos megjegyezni, hogy a jó eredményhez különböző optimalizálásokra is szükség van. Az alábbi lista aszerint csoportosítja a játékokat, hogy a háromdimenziós térhatás mennyire meggyőző. Az 1-es osztályzatot kapott szoftverek tökéletesen működnek a fenti technológiával, míg a 2-es besorolást magukénak tudó játékok esetében számíthatunk különböző zavaró anomáliákra. A 3-as értékeléssel rendelkező termékeknél már több probléma is felmerül, melyeket a grafika butításával lehet kevésbé láthatóvá tenni. Természetesen a rendszer támogatása folyamatosan javul, így érdemes az alábbi oldalra sűrűn visszanézni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés