A Skylake generációval alapszolgáltatás lesz a hangprocesszor?

Az Intel már régóta használ dedikált hangprocesszort az Atom termékcsaládon belül. A Smart Sound technológiát azonban gyakorlatilag minden Windows operációs rendszert futtató eszköznél kikapcsolják a gyártópartnerek, ugyanis a rendszer leginkább az Androidon üzemképes. Ennek azonban nem hardveres, hanem szoftveres okai vannak, ugyanis a Microsoft által kínál Windows 8.1 csak a legújabb frissítésekkel teszi lehetővé a hangok feldolgozásának kihelyezését egy erre a feladatra dedikált hangprocesszorra, ami természetesen csökkentheti a fogyasztást. Hivatalosan tehát a Smart Sound technológia a Broadwell megoldásokon belül fog bemutatkozni, de ott is csak azoknál az alacsonyabb fogyasztású mobil termékeknél, ahol a vezérlőhíd a processzorral közös tokozásba kerül. Ebbe persze a hamarosan érkező Core M sorozat pont beletartozik.

A Smart Sound jelenlegi formájában egy aDSP nevű hardveres blokk, ami nem több mint egy 24 bites DSP, azaz digitális jelfeldolgozó processzor. Ez bizonyos feladatoknál leveszi a processzorról terhet, így a hangfeldolgozáshoz kevesebb energia szükséges. Az Intel ezt elsődlegesen energiatakarékosságra, illetve a hangfelismerés gyorsítására és javítására szeretné használni, amire majd az érkező Windows frissítések lehetőséget is adnak, de később ezek a funkciók kiterjeszthetők. Információink szerint a Skylake kódnevű fejlesztés során már az összes platform része lesz az aDSP, de úgy tudjuk, hogy maga az egység egyelőre marad a vezérlőhídban. Utóbbi nem jelent komoly problémát, hiszen a logikai működés tekintetében nincs lényeges különbség az asztali piacra szánt különálló tokozású és a mobil piacra szánt azonos tokozást használó processzor és vezérlőhíd párosítások között. Ennek megfelelően az asztali és a mobil megoldás ugyanarra lehet képes.

A Smart Sound technológiával egyébként hosszú távon számol az Intel, akár a játékpiacot is figyelembe véve. A mostani opció többek között egy Tensilica HiFi magra épül, de azt nem tudni, hogy pontosan melyikre. Utóbbi termékcsalád egyébként teljesen általános manapság a modern hangprocesszorok szempontjából, hiszen a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio is Tensilica HiFi alapokat használ. Ennek megfelelően a két új generációs konzol is. Bár az Intel terveiben inkább a processzor ereje szerepelt a hangfeldolgozásra vonatkozóan, de a piaci viszonyok változásával ezek a tervek folyamatosan módosulnak. Főleg az jelenti a problémát, hogy játékfejlesztők által használt middleware-ek, ezen belül is az Audiokinetic Wwise és a Firelight fmod rendszerek szempontjából az Xbox One és a PlayStation 4 hangprocesszorának a kiszolgálása vált elsődlegessé. Ennek következménye, hogy az említett middleware-ek PC-s verziójánál is igény lesz a dedikált hangprocesszorra, mivel olyan funkciók kerülnek a szoftverekbe, amelyeket egyetlen mai processzor sem képes megoldani úgymond egy gyorsító nélkül.

Bár a szoftverfejlesztők a jövővel kapcsolatban nem értenek teljesen egyet, ugyanis vannak olyan stúdiók, amelyek továbbra is a processzort tekintik az alapvető részegységnek a hangok feldolgozására vonatkozóan. Ezzel nincs is semmi baj, de az Audiokinetic Wwise és a Firelight fmod rendszerek elterjedtsége annyira nagy, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni azt az irányt, amelyet felkínálnak a fejlesztők számára. Mivel az Intel Smart Sound technológia hardvere a működését tekintve nem különbözik jelentősen Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio blokkoktól, így erre is lehetne direkt támogatást írni az elterjedtebb middleware-ek belül. Ehhez persze szükség lenne különböző specifikus eszközillesztőkre is, de elméletben ezek mind csak szoftveres fejlesztések lennének. A teljesítmény viszont már más kérdés, hiszen amíg a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio blokkja 15-20 GFLOPS közötti tempót kínál, addig az Intel aDSP a jelenlegi formájában az említett értékek negyedét mutatja fel. Ugyanakkor az aDSP teljesítménye még így is több annál, mint amennyire az amúgy általánosan kihasználatlan Creative X-Fi hangkártyákra szerelt lapka képes.

Vélhetőleg ezzel az Intel is tisztában van, és ha már a hardver ott van, illetve bizonyos piacokon ott lesz a platformokban, akkor célszerű lenne arra is felhasználni, hogy a konzolokhoz tervezett hangzásvilág megszólaltatható legyen teljesen Intel alapokra épülő PC-ken is. Ez önmagában a végfelhasználói programokon dolgozó szoftverfejlesztőknek nem lenne lényeges teher, hiszen a támogatást a middleware-ekbe kell beépíteni, amit végül engedélyezni lehet. A teljesítménykülönbségek miatt persze nem biztos, hogy elérhető lehetne az a minőségi szint, amit a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio képvisel, de a hangfeldolgozás folyamata is butítható, tehát meg lehetne találni az Intel számára is a megfelelő hangzásvilágot, amely biztos jobb lenne az alapértelmezett szoftveres szintnél.

A későbbi tervekre vonatkozóan az Intel az aDSP-t továbbfejlesztené, illetve mindenképp a processzorba költöztetné, de ez inkább egy logikus evolúciós folyamat eredménye lesz, mivel a hardver működéséhez az integráció nem szükséges tényező.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés