Samsung notebook blog: kezünkben a 3D-s notebook! (II. rész)

A Samsung RF712 notebook fő érdekessége, mint azt az előző bejegyzésben is leírtuk, hogy képes a 3D tartalmak megjelenítésére, méghozzá AMD videovezérlő segítségével. Mint az köztudott, az AMD kártyák 3D képességeinek kiaknázása picit bonyolultabb, mint az NVIDIA 3D Vision esetében, hiszen külső gyártók megoldásaira támaszkodik. Ezek a megoldások a DDD TriDef 3D vagy iZ3D műhelyéből kerülnek ki, melyek között apróbb különbségek vannak, ám a támogatott játékprogramok listája mindkét gyártó esetében 430 darab körül van, ezek között pedig rengeteg az átfedés. Amik nincsenek a listában, jó eséllyel azok is működnek, de erről picit később.

A Samsung a TriDef 3D keretrendszert adja az RF712-höz, aminek része a TriDef médialejátszó, valamint a TriDef Ignition is, amire a játékok indításánál lesz szükségünk. Bármelyiket is indítjuk el, első körben egy tesztábrát kapunk, ahol kikísérletezhetjük, hogy a képernyőt milyen szögbe érdemes beállítani, hogy a legjobb 3D hatást kapjuk. Ehhez persze nem árt felvenni és bekapcsolni az aktív záras szemüveget, melynek tápellátásáról egyetlen CR-2025 típusú gombelem gondoskodik. A szemüveghez csak egyetlen orrnyereggumit kaptunk, ennek ellenére kényelmesnek találtuk, nem úgy, mint az általunk próbált gyári 3D Vision szettben található szemüveget. Persze ne számítsunk Ray-ban vagy Oakley minőségre, egyszerű műanyag keretes szemüvegről van szó kellően hajlékony szárakkal (így valószínűleg a többség számára kényelmes lesz), viszont apró dizájnelem, hogy a keret alja hiányzik. Mielőtt elfelejtjük, gyorsan megemlítenénk, hogy a szemüvegben nincs infravevő, a szinkronjelet rádiófrekvencián továbbítja a notebook (egy Bluetooth-hoz hasonló kommunikációt képzeljünk el). Ennek előnye az infrával szemben, hogy nehezebb zavarni, illetve a fej elfordításával sem szakad meg a szinkron.

A notebook LED háttérvilágítású LCD kijelzőjének felülete fényes, átmérője 17,3 hüvelyk (természetesen wide), felbontása 1920x1080 képpont, frissítési frekvenciája 120 hertz, azaz 3D módban egy szemre másodpercenként 60 képkocka jut. A panel maximum 400 cd/m2 fényerőre képes, amire nagy szükség van az aktív szemüveg miatt, mely jelentősen csökkenti a szembe jutó fény mennyiségét. A kijelző nagy fényereje  hozzájárul ahhoz, hogy a szem kevésbé fáradjon el, illetve abban az esetben, ha nincs erős külső vagy mesterséges fényforrás (például fénycső) a közelben, akkor a szemüveglencsék eltakarásából adódó vibrálás is kevésbé érezhető.

Térjünk át a játékokra és a játékélményre! A grafikus kártya szerepét a középkategóriás AMD Radeon HD 6650 látja el (480 darab shader processzor, 128-bites memóriabusz, DDR3 memória), mely bizonyos esetekben csak korlátozásokkal elegendő játékok futtatására. Négy játékot próbáltunk ki (Portal, Portal 2, MotoGP 08, Grand Theft Auto IV), hogy összegyűjtsük a tapasztalatokat.

A programok indítása a TriDef 3D Ignition felületéről zajlik. A keretprogram képes a merevlemezre feltelepített DDD kompatibilis játékokat megkeresni és kilistázni, de kézi beállításokat is kínál. Első körben a GTA IV-et futtattuk, de beigazolódott az, amire számítottunk: a GTA IV nem éppen ideális tesztprogram, ha a teljesítményt nézzük, ugyanis még a javítások ellenére is számos sebből vérzik, és hajlamos furcsa lassulásokat produkálni. Mindenesetre a 3D funkció működött, de a grafika részletességét le kellett butítatni, és még a felbontásból is vissza kellene venni, hogy játszható fps számot produkáljon.

A második kör a Portal és Portal 2 futtatása volt, mely kevésbé hardverigényes, mint a GTA. Mindkét program kiválóan futott, még a Portal 2 is, pedig itt az általános DDD meghajtót kellett kézzel kiválasztanunk, ugyanis ez a program még nincs a támogatott játékok listáján. A nagy zárt terek és a benne található objektumok rendkívül jól visszaadták a 3D hatást, noha az aktív technológiától megszokott módon itt is csak a mélységet érzékeljük, a monitor síkjából virtuálisan nem emelkedtek ki a grafikus elemek. Ennek ellenére a Portal játékokkal maximálisan kiélvezhető a 3D-ben rejlő lehetőség, habár a pörgős játékmenet sokak gyomrát hamar megfekszi, erre a térbeli megjelenítés könnyen rátehet még egy lapáttal.

A MotoGP 08 inkább NVIDIA-ra optimalizált játék, de kíváncsiak voltunk rá, hogy mire képes 3D-ben, ha már rajta van a támogatottsági listán. Nos, míg 2D módban a "belső" kameraállás unalmas és használhatatlan, addig 3D-ben a műszerfal megelevenedik, és már a szélvédő plexi is térbelinek tűnik, így máris sokkal nagyobb kedvünk lesz ebben a nézetben játszani, mint az egyébként könnyebb és kevésbé látványos külső nézetből.

Végül pedig képeket és filmeket néztünk. Előbbi kevésbé volt meggyőző, de talán ez nem is érdekes, hiszen a technológia ereje nem ebben rejlik. A videónál többfélét próbáltunk, kezdve a koncert DVD-ktől az animációs filmekig. Természetesen a videóknál felkonvertálás zajlik, nem valódi 3D tartalom lejátszása, ám erre is van lehetőség, hiszen a készülékben Blu-ray meghajtó van és gyárilag megtalálható a merevlemezen a PowerDVD 10 (3D támogatással). Ami a felkonvertálást illeti, leginkább az animációs filmek esetében érhető el kiugró eredmény.

Amiről még nem beszéltünk, az a crosstalk, vagyis az áthallás, aminek jelenléte rontja a 3D élményt. Crosstalkról akkor beszélünk, ha az egyik szem látja a másik szem számára vetített kép egy részét, emiatt az objektumok szélénél szellemkép látható. Ennek oka elsősorban az LCD panelek válaszidejében keresendő, de a pontatlan szinkronizálás is beleszólhat a végeredménybe. A Samsung RF712 notebookja nem mentes a crosstalktól, de szerencsére annyira nem zavaró, hogy tönkretenné 3D élményt.

Összességében elégedettek voltunk a 3D-s notebook képességeivel, főleg ami a játékokat illeti (pedig az aktív záras megoldásokat eddig fenntartásokkal kezeltük), és a TriDef 3D támogatás felhasználása is jó választásnak bizonyult. A notebook külföldön 2400 dolláros áron kerül forgalomba a következő hónapban, tehát ez alapján a magyarországi árról is van némi sejtésünk, de ezzel kapcsolatban még várjuk a hivatalos hazai bejelentést.

Azóta történt

Előzmények