Hirdetés

Befutott néhány publikus grafikus meghajtó a Vulkan API-hoz

A tegnapi napon elstartolt Vulkan API mellé mára megérkezett pár publikus grafikus meghajtó is, így az érdeklődők kipróbálhatják a rendszert. Egyelőre fontos kiemelni, hogy egyik gyártó sem kínál véglegesnek tekinthető támogatást az új API-hoz, tehát amellett, hogy a rendszer specifikációi lezártnak tekinthetők a fejlesztőeszközök és az implementációk még nagyrészt béta állapotúak. Emiatt a tökéletes működés nem garantált, de a fejlesztők számára az aktuális állapot többé-kevésbé használható. Emellett meg kell jegyezni, hogy a kiadott grafikus meghajtók kizárólag a Vulkan API-ra koncentrálnak, így bizonyos amúgy más API-k számára fontos komponensek túl régiek lehetnek, vagy esetleg hiányozhatnak belőlük. Emiatt a tesztelést minden cég csak a kísérletező kedvű felhasználóknak ajánlja.

A támogatás szempontjából az NVIDIA mind a Linux (zárt formában), mind pedig a Windows (7, 8.1 és 10) operációs rendszerekre kínál meghajtókat, amelyeket az alábbi oldalon el lehet érni. Ez a csomag már tartalmazza a VK_NV_glsl_shader kiterjesztést is, amely a SPIR-V-re kínál alternatívát, így a fejlesztők GLSL nyelven is szállíthatják a shadereket. Azt azonban fontos kiemelni, hogy ez csak az NVIDIA hardvereire vonatkozik, mivel a többi gyártó ezt a metódust nem akarja támogatni, vagyis a SPIR-V kódok szállítása így is, úgy is kötelező lesz, és nem mellesleg ez a szabványos irány.

Az AMD egyelőre csak a Window (7, 8.1 és 10) operációs rendszerekre kínál meghajtót, amelyet a kiadással publikálással párhuzamosan adtak le a conformance tesztre is. Az alábbi oldalon elérhető meghajtó már képes kihasználni a Vulkan API aszinkron shader kiterjesztését, aminek hála a különböző parancsmotorokon keresztül érkező feladatok párhuzamosan is futtathatók lesznek a grafikus vezérlőn belül.


[+]

Az AMD a Linux támogatását valamivel később fogja megoldani, mivel ezt belsőleg egy részben független csapat fejleszti. Ez első körben zárt meghajtó lesz.

Az Intel oldaláról a Vulkan API egyelőre csak Linux alól érhető el, amit különböző formákban az alábbi oldalról lehet letölteni. Ez a nyílt driver a Broadwell és a Skylake lapkák IGP-it támogatja, de a fejlesztést csak részben végzi az Intel, így nem ez lesz a Windows kiadásra kerülő gyári meghajtó alapja. Utóbbit teljesen házon belül fejleszti a vállalat, és várhatóan az elkövetkező hetekben érkezik.


[+]

A meghajtók természetesen használhatók a The Talos Principle című játék béta frissítésével, amely már tartalmazza a Vulkan API támogatását. Ez azonban még nem teljes implementáció, így ma még lassabb lesz a program futtatása a DirectX 11-hez képest, mivel a rajzolási parancsok kiadása egy wrapperhez kötött, ami nem párhuzamosított, vagyis a Vulkan API fő előnyét az alkalmazás nem használja ki. Emellett bizonyos konfigurációkon még lehetnek hibák, így a GeForce-ok a Windows 10 operációs rendszerrel lefagyhatnak a program futtatása közben. Ezt a problémát csak teljesítményvesztés árán lehet megoldani, de már készül rá a javítás.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés