Nagyon szenved a PlayStation 4 és az Xbox One Kínában

A Microsoft és a Sony nagy reményekkel vágott neki Kína letámadásának, hiszen az említett ország nemrég teljesen feloldotta a jó ideje tartó konzoltilalmat. Nyilván a két nagy konzolgyártó okkal reménykedett, hogy ez nekik lesz jó, hiszen a PlayStation 4 és az Xbox One más országokban rekordokat dönt, így Kína sem lehet olyan nehéz terep.

Mára azonban kiderült, hogy a Microsoft és a Sony dolga rendkívül nehéz lesz. Eddig összesítve valamivel több mint félmillió PlayStation 4 és Xbox One konzol került ténylegesen eladásra Kínában, ami rendkívül kevés. Főleg, ha azt nézzük, hogy a PlayStation 4 november végéig 30,2 millió háztartást vett be, és ami ennél is meghökkentőbb, hogy december első felében a Sony ezt a számot még 5,7 millió eladással meg tudta növelni, vagyis a PlayStation 4 minden idők legerősebb ünnepi szezonját tudhatja maga mögött.

A Sony és a Microsoft egyik gondja a kínai cenzúra. Egyszerűen rengeteg játékuk nem kerülhet kiadásra, mivel a kormány ezt különböző okokra hivatkozva megtiltja. Többek között ide sorolható például a Grand Theft Auto V, ahol a betiltás okát nem kell ecsetelni, de például az Assassin’s Creed Chronicles: China esetében is rezeg a léc, amely a kínai kormány szerint nem illeszkedik a kultúrájukról kialakult képhez. Ezek a korlátok nyilván más platformokra is érvényesek, vagy azok lesznek, de amíg ezekhez rengeteg, mondhatni a kínai cenzúrához illesztett, jobb esetben kultúrához szabott tartalom van, addig a PlayStation 4 és az Xbox One alig ötven játékot kínál. Ezek többsége pedig olyan játék, amelyek nyugatabbra is játszhatók a fiatal korosztály által, tehát könnyen átcsusszannak az ellenőrzéseken. Nyilván egy Little Big Planet 3-mal bárki szívesen játszik, tehát ez önmagában nem baj, de az Uncharted: The Nathan Drake Collection és a Bloodborne, vagy a Rise of the Tomb Raider és a Halo 5 nélkül ezek a konzolok félkarú óriások, és ez csak pár példa azokra a címekre, amelyek Kínában nem jelentek meg.

Ezek a problémák azonban eltörpülnek amellett, amit a konkurencia jelent. Hátborzongató leírni, de a Sony és a Microsoft egyelőre nem bír az amúgy nem éppen kicsi Tencenttel. A vállalat pár hónapja mutatta be a miniStation konzolt, és ez igen sikeresnek mondható. Egyrészt nagyságrendekkel olcsóbb a belépő, hiszen maga a konzol egy PlayStation 4 vagy egy Xbox One töredékéért beszerezhető, illetve abszolút Kínához szabott tartalommal rendelkezik minden szempontból.

A Tencent ráadásul nagyon komolyan gondolja ezt a piacot. Többek között szerződést kötöttek az AMD-vel, ami részben számos szoftvertechnológia szabad felhasználására és módosítására vonatkozik, és ez nyilván a Tencentnek kedvező, mert nem szükséges elvégezni az ezekhez tartozó kutatást. Cserébe a cég a GPUOpen támogatója lesz és Kína egyik legnépszerűbb MMORPG-jére (Monster Hunter Online) vonatkozóan az AMD-t és a Sapphire-t reklámozzák az internetkávézókban és az egyetemi kampuszokban. Ez a harmadik nagy probléma a Sony és a Microsoft számára, ugyanis a PC-s játékpiac Kínában óriási. Nyilván a konzoltilalomnak fontos szerepe volt ebben, de a játékoskultúra így fejlődött, amit nagyon nehéz megváltoztatni. Főleg úgy, hogy Kína legnagyobb kiadója gyorsan felismerte a PlayStation 4 és az Xbox One konzolok jelentette veszélyt, és azonnal partnereket keresett ahhoz, hogy közvetve részt tudjanak venni a hardverpiacon.

A Tencent stratégiája a miniStation és a saját fejlesztésű operációs rendszer (Tencent OS) felfuttatása mellett a kínai PC-s játékpiac helyzetének megőrzése, mivel az áruk miatt a PlayStation 4 és az Xbox One konzolok leginkább erre a területre veszélyesek. Annak érdekében, hogy a potenciális játékosoknak még csak meg se forduljon a fejében az előbbi két konzol egyikét választani, a Tencent olyan PC-ket és grafikus vezérlőket fog reklámozni, illetve úgymond szponzorálni, amelyek felveszik a versenyt a konzolokkal. Ezeket az AMD és a Sapphire biztosítja majd.

A helyzet tehát nem csak siralmas a Sony és a Microsoft számára, hanem majdhogynem kilátástalan. Nagyon komoly erőfeszítést kell befektetni abba, hogy a PlayStation 4 és az Xbox One sikeres legyen Kínában. Ez persze lehet, hogy megtörténik, de a közvetlen, illetve a közvetett konkurencia rendkívül erős. Nem beszélve arról, hogy gomba módra szaporodnak Kínában az androidos konzolok is, amelyek önmagukban nem túl sikeresek, de sok van belőlük, így az összesített eladásuk nem rossz.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés