2014. szeptember 23., kedd

Gyorskeresés

Szponzorunk

Útvonal

Hírek » Életmód rovat

Minden titkától megszabadult a Wii U

  • (f)
  • (p)
Írta: Abu85 | 2013-02-06 11:42 | Forrás: PROHARDVER!

A Chipworks végre górcső alá vette a GPU-t, így már látható, hogy mit rejt a fémlap.

A Wii U konkrét specifikációit nagyon őrzi a Nintendo, ami a cég szempontjából érthető, de a kíváncsi olvasók már nem örülnek neki. Sajnos olyan alapvető dolgokról sincs még hivatalos adat, hogy pontosan mit rejt az AMD által fejlesztett grafikus processzor, ami tulajdonképpen egy konzolnál lényegtelen is, de jó lenne tudni a rendszer részletes felépítését, hiszen adatok nélkül nehéz elemezni, hogy mire lehet képes a hardver. A Chipworks végre górcső alá is vette a fémlap által elrejtett lapkákat, különösen a GPU-t, így a Wii U minden titkától megszabadult.

A Wii U méretes GPU-ja, a kevésbé méretes CPU és az apró ARM processzor a titkosításért
A Wii U méretes GPU-ja, a kevésbé méretes CPU és az apró ARM processzor a titkosításért (forrás: Chipworks) [+]

Röviden ismertetve már régóta tudható a rendszerről, hogy egy IBM által fejlesztett Espresso kódnevű processzor dolgozik benne, mely a PowerPC architektúrára épül, de nem a Power 7-re, ahogy arra a korábbi pletykák utaltak. A legfrissebb információk szerint a Nintendo egyedi tervezésű rendszert kért. Annyi biztos, hogy három out of order logikát használó processzormag található az aprócska lapkában, melyek 3 MB-os megosztott L2 gyorsítótárból olvashatják ki az adatokat, de írás szempontjából az egyik mag 2 MB-os, míg a másik két mag 512-512 kB-os szeletet kap. A CPU egyébként 1,2 GHz-en üzemel, ami nem valami magas órajel, de így is elég magas a teljesítménye, főleg az elődhöz hasonlítva. Sajnos az aktuális konkurens Xbox 360 Xenon és PlayStation 3 Cell processzorához képest gyengébb a Wii U Espresso CPU tempója, utóbbival szemben sokkal.

Az MCM tokozást használó processzormodul a CPU mellett tartalmaz egy nagyobb és egy kisebb lapkát is. Utóbbi egy ARM processzor, ami titkosításért felel, vagyis lényegében a másolásvédelmet biztosítja. Az igazán érdekes része a Wii U-nak azonban az AMD által fejlesztett grafikus processzor, amiről eddig ellentmondásos adatok érkeztek, de a lapkáról készített fotó ismeretében már sok mindent meg lehet tudni. A 32 MB-os integrált eDRAM eddig is ismert volt, és a Chipworks által készített képen szépen látszik is. Fölötte azonban pár érdekes blokk fedezhető fel. Igazából nem tudjuk biztosan állítani, hogy milyen szerepe van, de a felépítés láttán igen nagy az esélye annak, hogy a Wii grafikus processzorát látjuk viszont, ami a régi játékok futtathatóságát biztosítja a Wii U-n. Valószínű, hogy ez a része a lapkának le van választva, így az új játékok során nem jut szerephez.

A Wii U GPU-jának felépítése
A Wii U GPU-jának felépítése (forrás: Chipworks) [+]

A chipet tüzetesebben átvizsgálva láthatók a multiprocesszorok is. Összesen négy tömböt számolhatunk össze, melyek a kinézet alapján VLIW4 dizájnt használnak. Elmondható tehát, hogy a Wii U GPU-ja négy darab shader tömböt használ, melyek egyenként 16 darab szuperskalár shader processzort rejtenek. Mindegyik tömbhöz egy textúrázó blokk tartozik. Utóbbi négy darab Gather4-kompatibilis csatornát alkalmaz, melyek csak szűrt mintákkal térnek vissza. Összegezve a látottakat az AMD egy 256 shader processzort használó, 16 textúrázó csatornával rendelkező GPU-t fejlesztett, amihez két ROP blokk kapcsolódik, így összesen 8 blending egység található benne. A magórajel szempontjából 550 MHz-es paraméterről van információ, így a rendszer számítási teljesítménye 281 GFLOPS.

A Xbox 360 Xenos és a PlayStation 3 RSX kódnevű GPU-jához hasonlítva a Wii U megoldása számottevően jobb. Nem csak a számítási teljesítményt, hanem a hatékonyságot és a tudást is beleszámítva. Szintén megjegyzendő, hogy ez az első olyan GPU konzolban, amely a dynamic branching szempontjából az arany középutat járja a 64 pixeles batchmérettel. Az Xenos 16 pixeles paramétere esetenként túl kicsi, míg az RSX 880 pixeles kötegeléssel dolgozik, ami képtelen hatékonyan működni, így a PlayStation 3 esetében a fejlesztők inkább a Cell vektormagjait fogják be számos grafikai számításra.

A fenti bekezdések könnyebb értelmezése érdekében az alábbi képen pirossal jelöltük be a shader processzorokat rejtő tömböket, illetve kékkel az eDRAM-ot és fehérrel a Wii GPU-ját. Bár régóta ismert adat, de megemlítjük, hogy a központi és a grafikus processzor 1,5 GB rendszermemóriát oszt meg. Ezt közvetlenül a GPU éri el, míg a CPU a GPU-val van összeköttetésben, így közvetve hozzáfér az adatokhoz.

A Nintendo Wii U a megcélzott vásárlóbázis szempontjából egy nagyon jól összerakott rendszer, és akár a modernebb grafikai számításokra is alkalmas ellentétben az előddel. Valószínű, hogy az új generációs Xbox és PlayStation teljesítménye ellen kevés lesz a fentebb részletezett felépítés, de a Nintendo számára ez sosem jelentett gondot.

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2014 PROHARDVER Informatikai Kft.