Hirdetés

Kiábrándító adatok a VGA-piac AIB részlegéről

A Jon Peddie Research már korábban publikálta a teljes GPU-piacot érintő statisztikát a negyedik negyedévre és a 2010-es esztendőre vonatkozóan. Éves szinten összességében kedvezően alakult a szegmens, de az ünnepi eladások a vártnál gyengébbek lettek. Persze a GPU-piacnál sokkal érdekesebb, hogy a VGA-piac és azon belül az AIB részleg hogyan teljesít. Mielőtt az elemzést részleteznénk érdemes az előbbi fogalmakat megmagyarázni. A VGA nyilván grafikus kártyát jelent, de ezen belül beszélhetünk notebookokba szánt MXM modulokról, és asztali gépekbe helyezhető termékekről is. Az AIB részleg lényegében az utóbbi szegmenst jelöli, vagyis azokat a termékeket, amelyek az asztali rendszerekben landolnak, függetlenül attól, hogy ezek OEM vagy kiskereskedelmi csatornákon keresztül kerültek eladásra. Az AIB az add-in board rövidítése, vagyis azokat a gyártókat jelenti, amelyekkel a főbb beszállítók (AMD és NVIDIA) ellátják a piacot. Természetesen az OEM partnerek gépeibe nem kerülhetnek akármilyen kártyák, de az eladások alapvetően a főbb gyártók bevonásával történnek, vagyis lényegében AIB részlegen belüli értékesítésről van szó.

A friss elemzés éves szinten is vizsgálta az eladások változását, ami nem vezetett túlságosan kedvező eredményre. A 2010-es esztendőben 72,8 millió termék talált gazdára az AIB részlegen belül, ami visszaesés a 2009-ben mért 75,3 milliós értékhez képest. Ennél fontosabb adat, hogy a GPU-piac 2010-ben 432,2 millió termék eladásával számolt, vagyis az asztali gépekbe szánt kártyák mindössze a piac 16,8%-át tették ki, ami évek óta a legalacsonyabb mért eredmény. A negyedéves szinten mért adatok sem kedvezőek. A szegmens eladásai általános csökkenést mutatnak, ami különösen annak fényében érdekes, hogy a 2009-es esztendőben még a gazdasági válság hatásai érvényesültek.

A 2010-es eredményt az elemzők a piac átalakulására fogják, vagyis az integrált grafikus processzorok egyre csak gyorsulnak, és ezzel az olcsóbb piacokra szánt VGA-k eladásait csökkentik. A 2011 ebből a szempontból még rosszabb évnek ígérkezik, mivel az Intel és az AMD processzorba integrált grafikus megoldásainak teljesítménye eléri, sőt bizonyos esetékben jelentősen meghaladja a belépőszintű VGA-két, vagyis a grafikus kártyát gyártó cégek számára idén a túlélés és az új piacok utáni kutatás lehet prioritás. Ezt természetesen nem csak az elemzők látják így, mivel a VGA-gyártók már most készülnek a szűkebb időkre, és kiterjesztik a termékskálájukat más piacokra is. A Galaxy például az SSD-k, a PowerColor a házak illetve a tápegységek, míg a Manli a nettopok piacát szeretné erősíteni, de természetesen az említett cégek mellett a többiek is nézelődnek, hiszen a VGA-k eladásából már messze nem jön akkora bevétel, és ennek megfelelően nyereség, mint pár évvel ezelőtt.

A legutóbbi negyedévre vonatkozó AIB adatokat az alábbi táblázat részletezi:

Az AIB szegmens alakulása 2010 negyedik negyedévében
Típus Részesedés
2010 Q4 (aktuális)
Részesedés
2010 Q3 (előző negyedév)
Negyedéves változás
Részesedés
2009 Q4 (szezonális)
Szezonális változás
AMD 38,8% 40,9% -5,2% 34,5% 12,6%
NVIDIA 60,8% 58,7% 3,6% 64,8% -6,2%
Többiek 0,4% 0,4% 13,7% 0,8% -44%

A Jon Peddie Research szintén kitért az erősebb termékek piacára. A 300 dollárnál drágább grafikus kártyák éves eladási adata hozzávetőleg hárommilliós nagyságrendű, vagyis a teljes AIB eladások alig 4%-át éri el. Ez alapvetően választ ad arra is, hogy a gyártók miért 300 dollárig gondoskodnak a piac komoly lefedéséről. A drágább termékekből sajnos alig fogy értékelhető mennyiség. 2010-ben egyébként magasan a 100 dollár alatti szegmens zsebelte be a legtöbb eladást, ami azt jelenti, hogy a VGA-piac pengeélen egyensúlyozik. Ha jön egy olyan IGP-vel felvértezett processzor, ami legalább 60 dollárig lefedi az AIB termékeket a teljesítmény tekintetében, akkor az asztali VGA-k eladása 40-50%-kal is visszaeshet, vagyis a jelenlegi árazás mellett a gyártók nem tudnák fenntartani a piacot, ami természetesen az árak emelkedéshez vezet.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés