Hirdetés

HD Graphics P3000: Intel kontra a világ

Az elmúlt héten bemutatkozó új Intel Xeon processzorok mondhatni nem szolgáltak meglepetéssel, ám könnyen lehet, hogy a friss információk birtokában ez megváltozik. A Xeon E3-1200-as CPU-k grafikus magjának szerepét a HD Graphics 3000 látja el, ami a Core i5-2500K és i7-2600K processzorokban található meg. A rendszer 12 darab shader egységet tartalmaz, melyek 128 bites vektorfeldolgozók. Ezek két tömbre oszlanak szét, és tartozik hozzájuk egy-egy textúrázó blokk, melyek négy címzőt, négy szűrőt és 16 darab mintavételezőt tartalmaznak. Az API-k szempontjából a DirectX 10.1 és az OpenGL 3.0 támogatása biztosított, és ezek a legfrissebb meghajtóval el is érhetőek.

Az Intel a hardver birtokában megpróbál betörni a professzionális GPU-k piacára, azon belül is a CAD, CAM és DCC szoftverekhez kínálnának alternatívát. Ez lenne a HD Graphics P3000, ami tulajdonképpen teljesen megegyezik a HD Graphics 3000-rel, de a meghajtót speciálisan a szegmens igényeire alakítanák ki. A vállalat terve nem meglepő. Bár a piac viszonylag kicsi, a termékeken realizálható nyereség mégis óriási. Persze fontos megjegyezni, hogy az Intel számára elsősorban nem az anyagi szempontok dominálnak, mivel a professzionális VGA-khoz eleve szükséges egy számítógép, amiben többnyire a Santa Clara-i óriáscég processzora dolgozik. Az azonban nem elhanyagolható tényező, hogy a platform nélkül harcoló NVIDIA a professzionális GPU-k piacának nagyon nagy részét uralja, és a vállalat nyereségének több mint 60-70%-a innen származik, vagyis az Intel akciója erősen gyengítheti a zöldeket az anyagiak szempontjából. Ez abból az aspektusból fontos, hogy az Intel az idei évtől kezdve több részletben, összesen 1,5 milliárd dollárral kártalanítja az NVIDIA kasszáját, amiért kiszorították őket a PC-s piac legjövedelmezőbb üzletágaiból.


[+]

Amennyiben az Intel tervei beválnak, és az integrált HD Graphics P3000 megfelelő alternatíva lesz a CAD, CAM és DCC szoftverekhez, akkor az NVIDIA jelentős piacon veszthet. Erre a kihívásra leghamarabb a Maxwell kódnevű fejlesztéssel tudnak válaszolni a zöldek, ami lényegében a vállalat első PC-s platformjának alapja lesz. Ezen a ponton az NVIDIA erőteljesen a Windows 8-ra épít, ami majd ARM processzormagokon is futtatható lesz, vagyis a zöldek számára nem jelent majd számottevő hátrányt az x86 hiánya, így újra be tudnak nevezni oda ahonnan, az Intel nem éppen tisztességes eszközökkel kiszorította őket.

Persze nem eszik ám olyan forrón a kását. Ahhoz, hogy a HD Graphics P3000 értékelhető alternatíva legyen, az Intelnek elképesztően rá kell gyúrni az OpenGL API támogatására. Ezen a ponton a kliensekhez készülő driver sem üti meg a mércét, miközben a professzionális GPU-k piacán a kiváló OpenGL támogatás minimum követelménynek számít. A vállalat a tervek szerint egy külön meghajtót készít a Xeon E3-1200-as processzorokhoz. A jövő idő itt nem véletlen, ugyanis a hardver szállítása már megkezdődött, de a driver még sehol, és arról sem tudni, hogy mikor lesz elérhető az első eszközillesztő, amitől az ominózus processzorok IGP-je HD Graphics P3000 lesz. Mindenesetre, amíg az Intel nem mutatja be a szükséges drivert, addig a Quadro és a FirePro termékek eladása nincs veszélyben. Ugyanakkor az IGP teljesítménye elméletben elegendő lehet a CAD, CAM és DCC szoftverekhez, vagyis a piac egy része lefedhető, így csak a szoftveres támogatástól függ a siker.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés