Mégis jön az újratervezett csúcs-GeForce?

A VGA-piacon egyre fontosabb a presztízsharc, melyben a gyártók a leggyorsabb termék címéért küzdenek. Jelen pillanatban az AMD az asztali piacon Radeon HD 6990-nel, míg a mobil termékek esetében a nemrég megjelent Radeon HD 6990M-mel birtokolja a képzeletbeli koronát, de az NVIDIA a Gamescomról származó hírek szerint ellencsapásra készül. A mobil piacon nincs lehetőség változtatni, hiszen ott a termékek 100 wattos fogyasztási határa komoly szempont, és ezt a szintet a GeForce GTX 580M abszolválta, vagyis nagyon nehezen lehet ennél gyorsabb GeForce-ot lerakni az asztalra. Pláne akkor, ha figyelembe vesszük, hogy az AMD a Radeon HD 6990M-mel még mindig nem érte el a maximális fogyasztási határt, bár ez inkább elvi szempont, hiszen a vállalat sokszor hangsúlyozta, hogy a 100 wattos MXM modulokat nem tartják életképesnek egy hordozható rendszerben, így a mobil szinten a csúcs-Radeon 85 wattos szinten állt meg. Persze véleményünk szerint még ez sem kevés. Az asztali szinten már más lehet a helyzet. A GeForce GTX 590 teljesítménye tesztünk alapján ugyan elmarad a Radeon HD 6990-től, de egyik termék sem tekinthető teljesen szabványosnak, vagyis túllépik a PCI-SIG 300 wattra vonatkozó követelményeit. Persze a Radeon HD 6990 esetében a PowerTune technológiát kihasználva könnyedén beállítható a szabványos 300 wattos fogyasztási szint, de ezzel a rendszer összteljesítménye valamelyest visszaesik, ugyanakkor legalább lehetségesek az eladások az OEM csatornákon keresztül is.

Hirdetés

Az NVIDIA természetesen továbbra is úgy tartja, hogy a GeForce GTX 590 a leggyorsabb VGA a piacon, ezt a bemutató során nem igazán támasztották alá teljesítményadatokkal, de a világosan hangoztatták a véleményüket. Az AMD a kijelentés hatására még március végén kihívta a konkurens gyártót egy nyílt versenyre, melyben végleg eldőlhetett volna a korona sorsa, de erre a felhívásra az NVIDIA inkább nem reagált semmit. Utóbbi vállalatnak akkoriban rengeteg dolga volt, hiszen a GeForce GTX 590, amellett, hogy túllépte a szabványban előírt fogyasztási keretet, szoftveresen vezérelhető rendszerrel próbálták védeni a túlterheléssel okozható károktól. Ez kritikus fontosságúvá vált a start után, ugyanis számos tesztoldal esetében szó szerint leégett a kártya, igaz ezek a balesetek főleg tuning mellett következtek be, bár Micutzu, a Lab501 tesztelője azt állította, hogy náluk alapórajelen is elpusztult két GeForce GTX 590. A SweClockers egyébként magát a rövid haláltusát rögzítette is:


(forrás: SweClockers)

Az NVIDIA hivatalosan is elismerte a hibát, de nem a hardver problémájának tulajdonították, hanem állításuk szerint a driver nem volt megfelelő. Később a vállalat ennél is továbblépet, így változtattak a GeForce GTX 590 eredeti paraméterein, és a GPU-k feszültségének állítását a BIOS-tól átvette a driver. Ez azt jelenti, hogy az új meghajtókkal 938 mV-ra csökkent a GPU-k üzemfeszültsége, és tuning mellett ez az érték nem lépheti át a 963 mV-ot, függetlenül attól, hogy a felhasználó mit állít be. Ennek a hatása természetesen a tuningra negatív lett, ugyanis minél jobban emelte a felhasználó a termék órajelét, annál többet csökkent a rendszer teljesítménye. Ezt a folyamatot a HardOCP sikeresen ki is mérte.


(forrás: HardOCP) [+]

Az új, driveres feszültségkontrollal drámaian lecsökkentek az elhalálozásról szóló panaszok, de az egész kálvária egyáltalán nem tett jót a GeForce GTX 590 hírnevének, és több elemző teljesen hardveres védelmet javasolt az NVIDIA számára, olyasmi működéssel, ahogy azt az AMD megoldotta a Radeon HD 6990 esetében. Valójában a fő probléma, hogy az aktuális asztali csúcs-VGA-k túllépik a szabványos fogyasztási küszöböt, és bizony a 300 wattos maximum szintet PCI-SIG nem viccből vezette be. Természetesen a Radeon HD 6990 a létező bizonyíték arra, hogy lehet olyan hardvert kreálni, ami 375 watt mellett is jól működik, de ehhez az AMD egy teljesen hardveres, a GPU-k shader egységeinek szintjén is működő (PowerTune) védelmet dolgozott ki, ami minden szempontból megvédi a kártyát a túlterhelés kellemetlenségeitől. A GeForce GTX 590 esetében az április közepén bevezetett szoftveres korlátok is jól működnek, de az egész negatív visszhang elkerülhető lett volna, ha az NVIDIA is egy teljesen hardveres védelemnek szavaz bizalmat, mivel a szoftver logikai szinten túl messze van a hardvertől, hogy vészhelyzet esetén időben avatkozzon be, és ráadásul a kalibrálását is el lehet rontani, ahogy az a legelső béta drivernél látható.

Az NVIDIA természetesen nem arról híres, hogy feladja a harcot. Kommunikálni a világ felé bármit lehet, de lassan bizonyítani is kellene, hogy valóban a GeForce az úr. Ehhez persze egy új hardver kell, hiszen a GeForce GTX 590 kevés a Radeon HD 6990 ellen. A Somua munkatársa kint járt a Gamescom rendezvényen, ahol a Battlefield 3 standja volt érdekes. Az új játék az év vége felé jelenik meg, és kifejezetten jó döntés lehet egy új termékkel előállni hozzá. Andreas Koch, a játék kommunikációs menedzsere, az érintett weboldal kérdésére elmondta, hogy a kiállításon a Battlefield 3 előzetes változata több gépen is futott, és ezek a masinák egyenlő arányban tartalmaztak két darab, SLI-be kötött GeForce GTX 580-at, illetve egy Radeon HD 6990-es VGA-t. Ezzel a DICE természetesen nem a gépigényre akar célozni, csak finoman jelzik, hogy egyik gyártó felé sem elkötelezettek, amit a korábbi Battlefield játékok esetében már megszokhattunk, mindezt kitűnő optimalizálás mellett. Feltűnt azonban egy olyan gépezet is, ami eltért a többitől. Ebben Intel Core i7 2600K jelzésű processzor volt 6 GB rendszermemória mellett, de a valódi meglepetést a GeForce GTX 595 nevű VGA okozta, amiből ráadásul kettő is volt a gépházon belül. Erről a kártyáról már a nyár elején pletykáltak, és a gyártópartnereknél érdeklődtünk is felőle, de rendre tagadták a létezését. A képességekről máig nem lehet tudni semmit, de a nevéből sejthető, hogy az NVIDIA egy második ellencsapásra készül a Radeon HD 6990 ellen. A GeForce GTX 590 leggyengébb pontja – a hardveres túlterhelés elleni védelem hiánya mellett – a GPU-nkénti memória viszonylag alacsony kapacitása. Ezeket a csúcs-VGA-kat Full HD-s felbontás fölé, vagy hárommonitoros játékra vásárolják, és oda bizony kevés az 1,5 GB VRAM GPU-nként. A tesztünkben a Radeon HD 6990 nem is igazán a számítási teljesítményével, hanem inkább a többletmemóriájával győzedelmeskedett, így a teljesítmény szempontjából az NVIDIA számára ezen a ponton kellene elsődlegesen előrelépni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés