Furcsa információk érkeznek Fiji lapkára épülő Radeonokról

Még ebben a negyedévben bemutatkozik az AMD Fiji kódnevű lapkája, amelyről korábban is számos információ látott napvilágot, és példának okáért a vállalat a HBM-mel kapcsolatos pletykákat szerdán meg is erősítette. Ennyi idővel a rajt előtt azonban már a gyártást végzik, így egyre több ember kerül a termékkel kapcsolatba, ami növeli az új információk érkezésének esélyét. Az egyik legfrissebb adat, ami kiderült, hogy kategóriájához képest szokatlanul pici a referenciamodell, emellett a nyomtatott áramköri lap bonyolultsága egy középkategóriás VGA-hoz hasonlítható. Ezeket nagyrészt meg lehet magyarázni azzal, hogy a HBM memória magára a tokozásra kerül a grafikus vezérlő mellé, vagyis mostantól nincs szükség rendkívül bonyolult nyomtatott áramköri lapra, hiszen arra már memória nem kerül. Márpedig a legtöbb problémát a mostani VGA-k tervezésében a GDDR5-ös lapkák elhelyezése jelenti, főleg akkor, ha a combosabb hardvereknél megszokott 384 vagy 512 bites memóriabuszról van szó. A HBM memória miatt azonban megnövekszik magának a tokozásnak a mérete, viszont az úgynevezett huzalozás így is egyszerűsödik, mivel a memóriacsatornákat nem kell kivezetni a nyomtatott áramköri lapra.

A gyártási költségek szempontjából a HBM jelen formában nem feltétlenül rosszabb, mint a GDDR5 memória használata. Magának a HBM-nek az implementálása egyértelműen drága, viszont a nyomtatott áramköri lap előállítása lényegesen olcsóbb lesz az aktuális csúcskártyákénál. Jelenleg az összesített gyártási költségek szempontjából egyik megoldás sem rosszabb lényegesen a másiknál, de hosszabb távon a HBM olcsóbb opció, így az érintettek gyorsan levezényelhetik a váltást a teljes termékskálára vonatkozóan.

A HBM memória kiépítése
A HBM memória kiépítése

A hűtés szempontjából egyre több helyről lehet hallani a vízhűtést. Utóbbinak a Fiji esetében állítólag két nagy előnye van. Egyrészt rendkívül halkan képes elszállítani a hőt, ráadásul ezt jó hatásfokkal is teszi, másrészt normál hűtéssel hiába pici a referenciamodell, a hűtés jelentősen túlnyúlna a magán a nyomtatott áramköri lapon, ahogy azt például látni lehetett számos GeForce GTX 970-es VGA-n. Az apróbb házaknál elsődlegesen a kártya hossza a probléma, mivel abból nyilvánvalóan nem lehet levágni, viszont egy külső radiátort már tetszőlegesen el lehet helyezni, akár a házon kívülre is.

A Financial Analyst Day rendezvényen egyébként páran szemfülesek voltak, és olyan dolgokat szúrtak ki, amelyek akár apró utalások is lehetnek. Többek között a kérdések és válaszok során felkerült az asztalra két, vízzel töltött palack, amelyeken a Fiji felirat volt látható. Ez azért érdekes, mert más palackokon egyáltalán nem volt fólia, és ezekhez a kihelyezett palackokhoz valamiért senki sem nyúlt hozzá. Ez egyrészt lehet utalás a Fijire, magára a vízhűtésre, illetve ami igazán érdekes az a palackok száma. Utóbbit természetesen nem lehetett figyelmen kívül hagyni, de az AMD az ezt firtató kérdésekre csak annyit mondott, hogy hamarosan minden kiderül. Az egyébként biztos, hogy nem egyedi fóliázású ásványvizekről volt szó, mivel New Yorkban megvásárolható ez a márka, de az mindenképp érdekes, hogy pont ezeket rendelte az AMD, és pont kettőn hagyták rajta a fóliát.

Az AMD hivatalos oldalára felkerült kép a Fiji tokozásának egy részéről.
Az AMD hivatalos oldalára felkerült kép a Fiji tokozásának egy részéről. [+]

A két GPU-s Fiji, vagy más néven a VR verzió egy régebbi iparági pletyka, amellyel eddig nem sokat foglalkoztunk, mivel elsőre túlságosan ambiciózusnak tűnt. Az utalásokat látva azonban nem kizárt, hogy készül egy olyan VGA is, amelyen nem egy, hanem rögtön két Fiji cGPU található. Ezt azért sem lehet figyelmen kívül hagyni, mert a HBM használatával egy ilyen VGA tervezése is egyszerűsödik, hiszen itt sem kell bonyolult nyomtatott áramköri lapot tervezni. A korábbi dupla GPU-s megoldások esetében azért érkeztek sokszor jelentősebb késéssel maguk a kártyák, mert nagyon nem egyszerű meghatározott hosszúságon belül két darab 384 vagy 512 bites memóriabusszal rendelkező GPU-t elhelyezni egy nyomtatott áramköri lapon. A VR pedig adja magát, mivel a virtuális valósághoz alapvetően nem egy, hanem két GPU az ideális, hiszen úgy mindkét szemnek külön grafikus vezérlő számolhatja a képkockát. Ez a koncepció egyszerre növeli a tempót és csökkenti a késleltetést. Tekintve az AMD fókuszát ebben az irányban egyre biztosabb, hogy a korábban pletykált VR verzió tényleg tervezés alatt áll.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés