Hirdetés

Egy újszerű hűtési megoldás vékonyabb notebookokhoz vezethet

Hirdetés

Manapság egyre több problémát jelent az ultravékony notebookok hűtése. Ezek még nem fogyasztanak olyan keveset, hogy lehessen a passzív hőelvezetéssel élni, de ugyanakkor nem is olyan vastagok, hogy ventilátorral halkan el lehessen vezetni a keletkező hőmennyiséget. Ennek az eredménye egy kompromisszumos megoldás, mely lényegében a ventilátor fordulatszámának állításából áll, így a termék hűtése csak akkor lesz hangos, ha komolyabb terhelésnek van kitéve. Ez azonban nem ideális, mivel a fejlesztések a még vékonyabb dizájn felé mennek, vagyis egységnyi hőmennyiséget a jövőben még  nehezebb lesz elvezetni, így a gépek burkolata melegebb lesz. Ez már az aktuális Ultrabookoknál és ultravékony notebookoknál is meglévő jelenség, így a vékony dizájn áldozatokkal jár. A ventilátor fordulatszáma persze tovább  növelhető, de ez még nagyobb hangzavart eredményez, amit végképp nem szeretne senki.

A General Electric szerencsére talált egy értékelhető megoldást a problémára. A vállalatról nem mondható el, hogy tradicionális PC-s múlt lenne mögöttük, de a hűtéstechnika területén tapasztaltak, hiszen jóval korábban kifejlesztették az úgynevezett DCJ (Dual Piezoelectric Cooling Jets) technológiát, amelyet sugárhajtású motorok hűtésére terveztek. Ez még mindig nagyon messze áll a számítógépekben használt chipek hűtésétől, de a cég két éve azon dolgozik, hogy az elgondolást miniatürizálják, így az apróbb, de annál több hőt termelő lapkákon is bevethető lenne.

A DCJ rendszeren ugyan nem látszik, de gyakorlatilag aktív hűtésről van szó, ami azt jelenti, hogy légmozgást teremt a gépen belül. Ezt azonban nem ventilátorral éri el, hanem két darab fémlemezből, melyeken piezoelektromos elemek találhatók. Ezekben az anyagokban mechanikai hatásra elektromos feszültség keletkezik. Ennek a fordítottja is igaz, vagyis elektromos feszültség hatására az elemek elkezdenek rezegni, és ezt használta ki a General Electric. A két fémlemez másodpercenként számtalanszor kitágul és összepréselődik, ami légmozgást eredményez, és a lapka aktív hőelvezetése lényegében így valósul meg.

A ventilátorral szemben a DCJ rendszer előnye, hogy a hűtő 4 mm vékony is lehet, amivel rengeteg hely takarítható meg az adott mobil gépen belül. Természetesen a levegő mozgása, illetve a rezgés némi hanggal is jár, de a General Electric szerint ez elhanyagolható, így észre sem lehet venni, hogy a masina nem passzív hőelvezetéssel van hűtve. Természetesen a DCJ rendszer többféle méretben is megalkotható, és a vállalat már készített számos dizájnt a különböző igényeknek.

Azt nehéz megmondani, hogy a DCJ mennyire terjed el, de nagyon ígéretes technológiáról van szó, így a vékony irányvonal mellett tökéletes hűtési megoldássá válhat.

Előzmények

Hirdetés