Computex 2012: bevetésen a játékokat gyorsító DynamiX

A LucidLogix DynamiX szoftveréről korábban már beszámoltunk, de az akkori verzió még nagyon kezdetleges volt. Mára a vállalat optimalizált annyit a rendszeren, hogy ki lehessen állítani a Computexen, és ez meg is történt. A vállalat standján két notebook dolgozott, melyek közül a Sandy Bridge processzorral szerelt megoldás a Diablo 3-at futtatta, míg az Ivy Bridge APU-n a Battlefield 3 ment. Természetesen mindkét játékot az IGP jelenítette meg, ami az előbbi esetben a HD Graphics 3000-es, míg az utóbbinál a HD Graphics 4000-es modellt jelentette. A LucidLogix a játékok beállításait nem mutatta meg, de ránézésre eléggé vissza volt véve a grafika a maximális szinthez képest. A lényeg azonban a DynamiX szoftver működése volt.

A Diablo 3 a Sandy Bridge-es mobil gépen DynamiX nélkül 20 képkocka/másodperc körül teljesített, míg a DynamiX bevetése után ez a szám 30 fölé emelkedett. A Battlefield 3 az Ivy Bridge-en kicsivel 15 képkocka/másodperc fölé lőtt, azaz eléggé akadozott. A DynamiX aktiválásával ugyan javult a helyzet, de a 25 képkocka/másodpercet nem sikerült elérni, vagyis továbbra is játszhatatlan szinten teljesített a rendszer. A sebesség azonban tényleg nő, így felmerül a kérdés, hogy a LucidLogix ezt a tempóelőnyt honnan veszi elő.

A vállalat elmondása szerint a DynamiX az Intel dynamic texture scaling technikáját használja, amit elsősorban a játékok motorjába való integrálásra terveztek, de specifikus optimalizálás mellett driveres oldalról is implementálható. Lényegében ezt tette meg a LucidLogix is. Az egész technika egyébként a távoli textúrák méretét csökkenti, vagyis csökken azok minősége, de ez – a cég állítása szerint – a játék hevében nem észrevehető. Persze, ha odafigyel rá a felhasználó, akkor a különbség egyértelműen látszik, vagyis csodát nem tesz a DynamiX. A játékokhoz viszont specifikus optimalizálás kell, mivel a dynamic texture scaling eljárás általános formában nem az igazi. Technikailag ugyan kivitelezhető, de az eredmény sokszor nagyon kiábrándító lenne, vagyis minden egyes programra speciális rutinokat kell írni, és azokat a végletekig ki kell tesztelni. A DynamiX még némi mintaoptimalizálást is bevet, ami a szűrés sebességét javítja, sajnos szintén a minőség kárára.

A DynamiX programról tényleges összehasonlító képek még nincsenek, mivel a LucidLogix szerint még nem végleges a szoftver, de nyilván később előkerülnek ezek is. A megjelenést az év végére tervezik, amit azzal magyaráz a cég, hogy rengeteg játékra ki kell tesztelni az eljárást, és ez nem kivitelezhető gyorsan. A jelenlegi tervek szerint, a végleges program debütálásakor csak az Intel IGP-i lesznek támogatva, és azok is csak a mobil termékek esetében. Az üzleti modell továbbra is kérdéses, de valószínű, hogy a gyártók licencelhetik a programot az adott notebookra. A vállalat elmondta, hogy az algoritmus bármilyen GPU-n működőképes, vagyis elméletben megoldható lenne a mobil Radeon IGP-k támogatása is, de egyelőre nincs meg rá az igény. Problémát jelent az is, hogy az AMD Llano és Trinity APU-kon a textúrák skálázása minimális sebességnövekedést hozna, továbbá a Radeonok textúrázó blokkja nagyon fejlett, így a szűréssel kapcsolatos mintaoptimalizálás is csak elhanyagolható tempóelőnyhöz juttatná a felhasználót. A dedikált GPU-k esetében is hasonló a helyzet, így alapvetően nem is baj, hogy a cég mérlegeli, hogy mely termékeken keletkezik olyan sebességelőny, ami a képminőség visszaesése mellett is megéri a DynamiX bevetését.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés