Nagyon apró csúcskártyákkal frissül a Radeon termékcsalád

Az AMD az ígéretéhez híven leleplezte a teljes Radeon termékskálát, amelyek közül a legnagyobb figyelmet a Fiji kódnevű cGPU-ra épülőmegoldások kapták. Emellett persze volt még pár szoftveres újdonság is, de kezdjük a bemutatót szépen sorjában.

Az AMD bejelentette, hogy a Catalyst Omega driverben bemutatott virtuális szuperfelbontás (VSR) nem csak a Tonga és a Hawaii kódnevű cGPU kiváltsága lesz, hanem a teljes 300-as sorozaton elérhető. Úgy tudjuk, hogy kétféle VSR-t implementál az AMD. Az egyik a mostani, vagyis a hardveres opció, míg a másik az NVIDIA DSR-hez hasonló szoftveres technológia azokra a GPU-kra, amelyek kijelzőmotorja nem támogatja a hardveres skálázást. Ilyen esetben a hardver a kiszámolt nagyobb felbontást egy shader programmal skálázza le a natív felbontásra.

Hirdetés

Szintén újdonság a Frame Rate Target Control, vagyis az FRTC, amelynek érkezéséről és lényegéről már fél éve írtunk. Bár az AMD a VSR-t és az FRTC-t a 300-as Radeonok funkciójaként említette, de részben szoftveres megoldásokról van szó, így elvileg minden GCN architektúrára épülő Radeonon működőképesek. Nyilván az üzleti döntés kérdése, hogy ezeket a gyakorlatban is aktiválják-e a korábbi generációs termékeken, erre vonatkozóan még nem kaptunk felvilágosítást.

Természetesen az új generációs Radeon 300 sorozat beleértve a Fury és a Nano megoldásokat támogatják a DirectX 12, a Vulkan, a Mantle, az OpenGL 4.5 és az OpenCL 2.0 API-kat, de ezek szintén szoftveres frissítések, vagyis minden GCN architektúrára épülő Radeonon elérhetők, még a korábban megvásároltakon is, csak egy friss meghajtó telepítésére lesz szükség.

A felújított termékskálát az alábbi táblázatok bemutatják, annyira részletesen, amennyire ma azt le lehet írni (később ennél részletesebbel is előállunk):

AMD Radeon új R7 sorozat (GCN architektúrával)
Típus Radeon R7 370
Radeon R7 360
Maximális magórajel 975 MHz
1050 MHz
Shader részelemek száma 1024 768
Memória típusa GDDR5 GDDR5
Memóriabusz 256 bit
128 bit
VRAM kapacitása 2 vagy 4 GB
2 GB
Memória-sávszélesség 179,2 GB/s 112 GB/s
Freesync támogatás nincs van
TrueAudio támogatás
nincs van
CrossFire támogatás van (2 kártya)
van (2 kártya)
CrossFire XDMA
nincs nincs
Ajánlott ár (dollár) 149
109
AMD Radeon új R9 sorozat (GCN architektúrával)
Típus Radeon R9 Fury X
Radeon R9 390X
Radeon R9 390 Radeon R9 380
Maximális magórajel 1050 MHz 1050 MHz 1000 MHz 970 MHz
Shader részelemek száma 4096
2816 2560 1792
Memória típusa HBM GDDR5 GDDR5 GDDR5
Memóriabusz 4096 bit
512 bit 512 bit 256 bit
VRAM kapacitása 4 GB 8 GB 8 GB 2 vagy 4 GB
Memória-sávszélesség 512 GB/s 384 GB/s 384 GB/s 182,4 GB/s
Freesync támogatás van van van van
TrueAudio támogatás van van van van
CrossFire támogatás van (4 kártya) van (4 kártya) van (4 kártya) van (2 kártya)
CrossFire XDMA van van van van
Ajánlott ár (dollár) 649 429 399 199

A legérdekesebb termékek természetesen a 8,6 milliárd tranzisztorból álló, Fiji kódnevű cGPU-kra épültek. A HBM memóriával felszerelt Radeon R9 Fury X az AMD szerint június 24-én lesz elérhető a vízhűtéses referenciamodell formájában. Ez a VGA 275 wattos TDP fogyasztással rendelkezik, de 500 wattnyi hőmennyiség elvezetésére alkalmas hűtő van rajta és a PowerTune limit 375 wattra is kitolható a Catalyst meghajtón belül, aminek a tuningosok nyilván örülni fognak.

A Radeon R9 Fury X mellett júliusban jön a Radeon R9 Fury, amelyre a gyártók már egyéni modelleket is készíthetnek, így vízhűtő nem kötelező. Persze kiadható maga a referenciamodell is, ez a partnerek döntésén múlik. A legérdekesebb termék a Radeon R9 Nano volt, amely szintén a Fiji kódnevű cGPU-t használja és különlegessége, hogy nagyjából 15 cm-es hosszúsággal kínál nagyjából olyan teljesítményt, mint amire a Radeon R9 290-es VGA-k voltak képesek. Mindeközben a fogyasztása az említett termékhez képest feleakkora, vagyis nagyjából 130-150 watt közötti. A Radeon R9 Nano megjelenésének pontos dátuma ismeretlen.

AMD Radeon R9 Nano
AMD Radeon R9 Nano

Végül a negyedik Fiji cGPU-ra épülő VGA egyelőre csak a „dual Fiji + HBM” kódnevet viseli, és az egészen érdekes Quantum projekt nevű PC-ben volt benne. Ez az AMD jövőképe arról, hogy egy PC-nek hogyan kell kinéznie. Manapság az egyik legnagyobb kihívás, hogy nagy teljesítményt lehessen kis méretbe bepréselni. Ez az, ami jellemzően nem megy, mert rendkívül nagy a csúcskártyák kiterjedése, és a hűtés sem oldható meg optimálisan.

A Quantum projekt célja egy olyan dizájn, amely extrém teljesítményt présel lényegében konzolokhoz mérhető alapterületre. A két részre osztott ház aljában egy Mini-ITX méretű alaplap lenne, ami mellé odakerülne a 375 wattos TDP limittel rendelkező, két Fiji cGPU-t használó VGA. A hűtés szempontjából kapna szerepet a ház felső része, amely tartalmazná magát a radiátort, illetve alatta egy méretes ventilátort, ami így a szabadba fújva vezetné el a hőt.

A Quantum projektet az AMD megosztja a partnereivel, hogy építhessenek rá PC-ket, illetve igény esetén Steam masinákat. A két Fiji cGPU-t tartalmazó csúcskártya egyébként valószínűleg később külön is elérhető lesz.

A Gaming Evolved partnerprogram szempontjából az AMD beszélt a virtuális valóságról is, amelyre korábban már bemutatták a LiquidVR-t. Többek között az érkező EVE: Valkyrie című alkotás épít erre. Bemutatásra került még az Ashes of the Singularity, illetve a Fable Legends. Utóbbi esetében a vezető fejlesztő beszélt az aszinkron shaderről, amely az AMD titkos fegyverének számít a DirectX 12-ben, illetve a többi új generációs API-ban. Többek között kiderült az is, hogy a Fable Legends esetében az indirekt megvilágítás 33%-kal gyorsabban számolható aszinkron shaderrel, legalábbis a megfelelő hardver mellett. Végül a Star Wars Battlefrontról is láthattak az érdeklődők egy röpke tényleg PC-n rögzített játékmenetet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés