Acer blog: Acer Aspire V5-551G – a Dual Graphics ereje

Az Acer Aspire V5-551G notebookban található AMD A8-4555M APU nyers erejének majd egyéb tulajdonságainak vizsgálata után a notebook grafikus képességeire terelődött a figyelmünk, pontosabban a Dual Graphics képességre, ami többnyire azt vetíti elő, hogy a notebook játékra is alkalmas. A próbákhoz három játékprogramot vettünk elő: DiRT Showdown, Batman: Arkham City és a World of Tanks 8.3-as verzióját (ami a teszt utáni napon frissült 8.4-re). Mindegyiket leteszteltük az AMD-s konfigurációval, majd a szemléltetés végett újból elővettük az Acer Aspire M3 Ultrabookot, amiben az NVIDIA GeForce GT 640M verziója dolgozik és nem mellesleg az Intel HD Graphics 300 is jó összehasonlítási alapot biztosít – sajnos Ivy Bridge-es gép épp nem volt kéznél. Lássuk első körben az eredményeket, aztán értékeljünk!

Játéktesztek – 1366x768 Intel HD Graphics 3000 AMD Radeon HD 7600G AMD Radeon HD 7600G + Radeon HD 7650M
(Dual Graphics)
NVIDIA GeForce GT 640M
DiRT Showdown – NoAA, Medium min: 13 fps
átlag: 16 fps
min: 12 fps
átlag: 14 fps
min: 13 fps
átlag: 21 fps
min: 32 fps
átlag: 43 fps
Batman: Arkham City – High, noAA
min: 6 fps
átlag: 23 fps
min: 3 fps
átlag: 18 fps
min: 6 fps
átlag: 35 fps
min: 16 fps
átlag: 41 fps
World of Tanks 8.3 (Malinovka replay) – NoAA, Medium min: 7 fps
átlag: 19 fps
min: 7 fps
átlag: 15 fps
min: 12 fps
átlag: 26 fps
min: 16 fps
átlag: 37 fps

Mondhatnánk, hogy az eredmények magukért beszélnek, de ez így ebben a formában nem lenne teljesen korrekt állítás. Noha az IGP-k eredménye egyértelműnek tűnik, meg kell jegyezni, hogy az Intel IGP-je a DiRT Showdown és a Batman: Arkham City esetében sok effekttel nem boldogul, így azokat ki sem számolja, tehát nem meglepő, hogy jobban teljesít, mint az APU integrált grafikus vezérlője, ahol jobb képminőséggel találkozhatunk.

Az igazi bonyodalom a dedikált VGA-k környékén kezdődik. Az NVIDIA GForce GT 640M mérési eredményei nem meglepőek, habár a Batman Arkham City nem támogatja a muxless átkapcsolást (például Optimus technológia), így csak ablakos módban hajlandó lefutni, és csak a tesztgép visszaadása után kaptuk a hírt, hogy a GOTY kiadásban javították ez a hibát. Sajnos a WoT már nem fut olyan szépen, mint a korábbi verziók esetében (amikor először teszteltük az M3-mal), ugyanis szinte minden egyes frissítés hoz valami grafikai fejlesztést, ami minduntalan nagyobb erőforrást igényel.

A Dual Graphics relatív gyenge teljesítménye némi magyarázatra szorul, bár a Radeon HD 7650M alapvetően is lassabb, mint a GeForce GT 640M, de vélhetően ennél többről van szó. A problémát első körben a 4+2 GB RAM, ami flex memóriavezérlést használ, így a kétcsatornás memóriakezelés előnye nem tud minden esetben érvényesülni, főleg, hogy az AMD a megjelenítéssel kapcsolatos profilokat nem flex vezérléshez írja, ezért az ilyen "feles" megoldások gyakran visszafogják a teljesítményt. Itt alapvetően arról van szó, hogy a rendszermemóriának csak egy része működik kétcsatornás módban, míg a maradék részt egyetlen csatornán keresztül kezeli a rendszer.

A másik problémát az okozza, hogy ehhez az IGP-hez a Radeon HD 7650M egyszerűen túl erős. Az ULV IGP-khez az AMD Radeon HD 7400-7500 család valamelyike ajánlott, míg a tesztgépben lévő HD 7650M inkább a 35 wattos APU-kkal, pontosabban az azok IGP-ivel érzi jól magát. Ez önmagában nem lenne probléma, de a driver szintjén optimalizálással kapcsolatos problémákat szül ez a felállás. Ez esetben gyaníthatóan az IGP van előtérbe helyezve, azaz a HD 7600G egység két képkockát számol, míg az erősebb HD 7650M dGPU csak egyet, holott pont fordított elosztás lenne helyes, így a skálázódással van némi probléma. Nevezetesen az, hogy mivel az IGP jelen esetben lassabb, mint a dGPU, így a képkockák egyenletes megjelenítéséért felelős smoothing algoritmus késlelteti a leképzést, és összességében ez lassabb feldolgozást eredményezhet. Mindez megfejelve az említett flex memóriavezérléssel még tovább csökkenti a teljesítményt. Mindenesetre az sem változtat a helyzeten, ha csak a dGPU-val számoltatunk, ez esetben az IGP ereje ugyanis elvész, így alig változnának az eredmények, plusz megkapnánk az Optimus-hoz hasonló kompatibilitási problémákat is a nyakunkba.

A fent megnevezett – vélt – problémák miatt sajnos a Dual Graphics, pontosabban az IGP és ez a dGPU páros nem tudja kifutni magát, így teljesítménye elmarad attól, amit várnánk. Pedig az AMD-s megoldás képminősége igazán remek, de az Acer Aspire V5-551G nem egy teljes értékű gamer gép, mindenesetre a gyengébb GeForce-os konfigurációkat képes zsebre tenni így is és visszafogott beállításokkal lehet vele játszani. A szóban forgó notebook összességében véve 170 000 forintért egyébként nem rossz választás, ha nem várunk tőle Alienware és drágább, erősebb konfigurációkat megszégyenítő teljesítményt, dGPU nélkül pedig már 140 000 forintért hozzájuthatunk.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Acer

Azóta történt

Előzmények